Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Spelar bredden roll

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 16:48

    Skulle vara kul att se dig på en freestylebräda och sätta en volcano……………hehehehehehehe

  • swe-16

    Medlem
    31 oktober, 2001 vid 17:03

    Smidig som ett kassaskåp så skall väl inte det vara några problem… 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 15:08

    Då gjorde jag bort mej totalt när jag köpte en Fantatic falcon 75:a alltså???

  • swe-16

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 16:19

    Det beror vad du satsar på. Räknade du med att ligga i topp 10 i SWT eller topp 5 i de lokala cuperna så gjorde du nog bort dig. Om det snarare var så att du ville ha en lättseglad, vansinnigt snabb bräda till rimligt pris som även är trevlig att segla halvvind med samtidigt som det definitivt går att lära sig allt du behöver veta kring tävlingar och taktik …så gjorde du ett ganska bra val tror jag. Skulle KP köra i SWT med en Fanatic 75 skulle han spöa samtliga…..big time….förutom kanske Markus Emanuelsson SWE55.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 mars, 2002 vid 10:26

    Bra svar, nu känns det genast bättre. Slapp ju punga ut med pengar till en Falcon 100..

    Men jag har lite ambitioner på att börja “tävla” iaf lokala tävlingar och amatörklassen. Är brädan helt fel då? Vad är skillnaden igentligen?

    Enl Fanatic så är största rek segel A 11kvm, kan jag köra med 12.5 ändå? Vad är det som begränsar mej till 11kvm? Och varför kan jag inte använda en extra lång fena, typ 60-70cm, jag väger Mycket så det borde gå, eftersom jag väger mycket kan det vara bra att plana tidigt med hjälp av en stor fena?

  • swe-16

    Medlem
    15 mars, 2002 vid 11:24

    Låter som brädan kommer passa dig bra…dög i alla fall till Conny “Vacuum-mannen” Brusewitz för två år sedan som planade i 3,5 m/s med just en sådan bräda. Skillnaden är att du inte kommer plana riktigt lika tidigt som du hade gjort med en ännu bredare bräda…kanske 0,5-1 m/s senare. Du kommer heller inte kunna ta riktigt samma höjd samt gå lika djupt på undanvinden som om du hade haft en nyare bräda. Blir det bara I-banor (kryss-läns) går det generellt sett sämre på en sån bräda som du har. Blir det mycket fyrkantsbanor samt M-banor kommer du ha fördel med din brädam, i alla fall på halvvindarna, eftersom den är ngt snabbare och ngt mer lättkontrollerad än en 1m bred bräda. (I-banor är dock det vi kör oftast).

    Du skall nog inte sätta på en 70 cm fena….max 60-62cm skulle jag tro med den bredden på bräda. Du kommer sannolikt endast kunna hantera en 70cm i mycket lätta vindar, dvs du blir oerhört sårbar om det ökar. Ökar vinden något blir den för stor och vrider brädan och vristerna på dig. Du tappar också speed med en så stor fena. Det du skall fokusera på med din bräda är just speed och inte maximal höjdtagning (även om man alltid kan gå högre än vad man tror med bibehållen fart). Se till att skaffa en högkvalitativ 60-cm fena så kommer din lycka vara gjord.

    Skulle heller inte satsa på ett 12,5…om du inte planerar att gradera upp brädan inom en snar framtid förstås. Klart att det GÅR att segla med, men jag är lite osäker på harmonin och det trim du skulle kunna få till….och trimmet är A och O i denna sport.

    Lycka till!
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 mars, 2002 vid 20:58

    100 cm känns onödigt. säg så här om KP går ungefär lika bra på 90 som 100 cm med 95 kg:s kroppsvikt på en 8.5 kg:s BIC. så skulle 80% (de under 90 kg) som kör FW gå lika bra på en ca 83 cm:s bred lätt bräda på 7.2 kg och ha dubbelt så kul när man seglar /Benke

  • aerial-arnie

    Medlem
    26 mars, 2002 vid 19:36

    vilkem bra o djup diskussion. Varför finns dem knappast på den “vanliga” konfen?? Som wave-freestylenisse tycker jag att det är jätte intressant att läsa alla olika tanker etc. Dags att vi våg-nötter också börja diskutera lite mer, eller hur!

    Fortsätt gärna, även utan mig!
    Kankse lite reklam, men nån som ha osikter om Exocets formula brädor, det verka som Patrice Belbeoch rockar fet med dem i Franska FK och kom även 5:a på VM!!

  • swe876

    Medlem
    27 mars, 2002 vid 07:46

    Jag blandar mig inte in i diskussionen om brädbredd men har en liten fråga.

    Exakt vad skulle bli dubbelt så kul om man seglar en bräda som är 83cm bred istället för en som är 100cm?

    Jona – SWE876

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 mars, 2002 vid 08:03

    Halvind och slör blir minst dubbelt så kul, när man slipper den där känslan av att segla i lim och att det känns som att man ska få kastfall hela tiden. I och för sig kanske man skulle ha vant bort “kastfallskänslan” om man hade seglat in sig på tröga (läs FW brädor) brädor. Tycker du inte också att det är bra att brädorna väger 8.5 kilo och känns helt livlösa/ BENKE

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Spelar bredden roll

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.