Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Spik igenom vristen
-
Spik igenom vristen
Publicerad av johnk på 13 oktober, 2008 vid 23:41Så känns det ibland när jag landar och vristen flexas upp (mot smalbenet).
Det gör ont så IN i H-E och sitter kvar intensivt i kanske en minut så jag knappt kan stödja på foten. Eter några minuter till känns det oftast ganska ok och jag kan köra vidare, men så i nästa landning kan det hända igen. Det behöver inte ens vara en hård landning/böjning.Är det någon som haft samma problem, vet vad det är, vad man kan göra åt det eller var man kan få hjälp? Börjar bli riktigt less eftersom jag numer avbryter nästan varje session p.g.a. det. Har funderat på om bindningar skulle ge så bra stöd att det inte händer?
Har haft problem med det från och till i flera år och det har vad jag kan minnas alltid varit samma fot, nämligen höger som är min bakfot oftast i brädsporter då jag är regular. Har hänt vid feltramp i fotboll, när växlarna hoppat på cykeln och jag haft främre fothalvan på pedalen, när man hoppar fram och tar en dropboll i badminton t.ex…
Förra året lyckades jag bryta vänster fot (talus-benet) med samma rörelse när jag åkte snowboard, men har varken innan eller efter det haft samma smärtor/problem med den foten. Det känns inte som om höger fot har alls samma styrsel, eller så är det bara för att den gör ont som jag tror det.Hade varit rätt trist att behöva lägga ner surfingen för detta.
edorf svarade 16 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Maybe boots would be better, I used to get bad pains when dirtjumping in my foot after I broke it as well, I found that I wasnt landing flat on my foot though and loading the outside instead (the edge where my small toe is), making it kinna twist when I was coming down.
Maybe try swapping out to some luxury pads instead so you have a bit more padding and see if it helps. or get bindings so your foot is planted.
-
Ge inte upp! Fråga nundy han kanske kan ge råd. Sök hjälp av läkare sjukgymnaster. Använd selektiv hörsel så du inte hör dåliga råd som att lägga av utan bara de konstruktiva råden som kan hjälpa dig. Jag vet, gammal gubbe som jag är.
Kanske du skall köra vågor ett tag? Strapless? Faktiskt riktig kul. Jag tror dessutom att variera sig kan förbättra t.ex wake stylen. Hoppas du bättrar dig!
guy -
Låter riktigt jobbigt john! jag hade nog gått och kollat upp det, det kanske är så enkelt att du behöver inlägg i dina vanliga skor. men innan du ger upp, ska du med ut idag? 🙂
-
Precis som du har jag har jag haft en fot man genom åren stukat många gånger. En vanlig strapkite”bindning” har ju som bekant ingen vidare support och inget stöd för vristen.
Valet är enkelt, byt till bindningar. Landninarna blir så extremt mycket mer kontrollerade och mjukare.. med fotkrokar kan egentligen vad fan som hellst hända under en hård impact. Man kan fara ut med ena foten och på så sätt vricka den andra foten när brädan fastnar i vattnet (har hänt mig ett antal gånger). Se bara till att du knyter dina bindningar ordentligt så att inte foten glider ur halvvägs om brädan suger tag i vattnet.
jag kör med liquid force Escalade. En airdempad bindning som är otroligt mjuk och har totalt stöd för vristerna, den sitter som gjutet och foten blir helt orörlig innuti. den är aningen mjukare än en average wakeboardbindning, men jag är övertygad om att de flesta bindnigarna som är anpassade för wakeboard även funkar till kite, men välj en som inte är för hård om du är van vid fotkrokar.
Det tar ett tag att vänja sig, dels för att det hela blir betydligt tyngre. men också för att du inte kan vrida fötterna något. Men ge det 5 sessions och jag lovar du kommer fråga dig själv varför du inte bytt tidigare!!
-
Jag har haft samma problem. Jag gjorde en tantrum efter båt och kom inte hela vägen runt, men landade på brädan och bakre foten översträckte (vek sig upp mot smalbenet.)
Jag hade ont i flera år vid vissa rörelser och vid vissa landningar. Nu har det dock gått över. Jag har inte gjort något speciellt men som sagt, det tog flera år… Gå till en doktor så kanske han har något bra att säga, så att det försvinner snabbare. -
@johnk 507989 wrote:
Så känns det ibland när jag landar och vristen flexas upp (mot smalbenet).
Det gör ont så IN i H-E och sitter kvar intensivt i kanske en minut så jag knappt kan stödja på foten. Eter några minuter till känns det oftast ganska ok och jag kan köra vidare, men så i nästa landning kan det hända igen. Det behöver inte ens vara en hård landning/böjning.Är det någon som haft samma problem, vet vad det är, vad man kan göra åt det eller var man kan få hjälp? Börjar bli riktigt less eftersom jag numer avbryter nästan varje session p.g.a. det. Har funderat på om bindningar skulle ge så bra stöd att det inte händer?
Har haft problem med det från och till i flera år och det har vad jag kan minnas alltid varit samma fot, nämligen höger som är min bakfot oftast i brädsporter då jag är regular. Har hänt vid feltramp i fotboll, när växlarna hoppat på cykeln och jag haft främre fothalvan på pedalen, när man hoppar fram och tar en dropboll i badminton t.ex…
Förra året lyckades jag bryta vänster fot (talus-benet) med samma rörelse när jag åkte snowboard, men har varken innan eller efter det haft samma smärtor/problem med den foten. Det känns inte som om höger fot har alls samma styrsel, eller så är det bara för att den gör ont som jag tror det.Hade varit rätt trist att behöva lägga ner surfingen för detta.
Har precis samma problem, kanske inte lika frekvent / akut, som framförallt inträffar när jag landar toeside. Hoppas att Cabrinhas Synch-bindning ska hjälpa.
-
Kan säkert vara nån sena/led som är inflammerad eller irriterad av nån anledning.
1) Gå till en läkare och/eller sjukgymnast
2) Skaffa bindningar (minskar ju ankelrörelser markant och dämpar landningar ordentligt. Skulle nog inte säga att strapless nödvändigtvis skulle hjälpa direkt) -
@-Olle- 508049 wrote:
Har precis samma problem, kanske inte lika frekvent / akut, som framförallt inträffar när jag landar toeside. Hoppas att Cabrinhas Synch-bindning ska hjälpa.
tror inte en sån ”bindning” ger märkvärt mer stöd. det är ju mer än fotkrok än en bindning. Satsa på ordentliga bindnigar om ni vill hålla fossingarna på plats
-
Tack för alla tipsen! Det är nog värt att köra vidare på flera av dem. Byta till bindningar/boots, gå till sjukgymnast o.s.v… Strapless kanske också kan vara kul som omväxling och stärka upp fotens muskler.
Jag har varit sugen på att byta till bindningar ett tag nu även bortsett från problemet med foten. Alla som kör det säger att det bara är fördelar, förutom att det är lite meckigare att komma ut i vattnet. Escalades verkar trevliga. Vad finns det mer för modeller och vad är skillnaderna? Bäst med öppen/stängd tå? Blir det inte för kallt med öppen på vintern (jag är sjukt frusen av mig)? Jag testar jättegärna någons bindningar om det går. Har skostorlek 40-42 typ.
-
Hehe, japp du kan testa mina Escalades -06 och kan nog få köpa dom för ett bra pris. 🙂 Styva och goa.
Jag gillar open toe mer, medan andra föredrar closed toe. Vissa säger att closed toe ger ännu mer stöd så att man kan ta i med tårna när man skall kanta och kan hålla ännu mer kant. Själv är jag rädd för att mosa tårna om man skulle glida fram i bindningen i en closed toe. En smaksak helt enkelt. Tror Jonaish säljer sina Slingissar som är closed toe, men han har är nog Bigfoot….
På vintern får du skaffa neoprenstrumpor att ha i. Funkar helt ok när man väl är inne i bindningen.
-
@Neven 508116 wrote:
Hehe, japp du kan testa mina Escalades -06 och kan nog få köpa dom för ett bra pris. 🙂 Styva och goa.
Jag gillar open toe mer, medan andra föredrar closed toe. Vissa säger att closed toe ger ännu mer stöd så att man kan ta i med tårna när man skall kanta och kan hålla ännu mer kant. Själv är jag rädd för att mosa tårna om man skulle glida fram i bindningen i en closed toe. En smaksak helt enkelt. Tror Jonaish säljer sina Slingissar som är closed toe, men han har är nog Bigfoot….
På vintern får du skaffa neoprenstrumpor att ha i. Funkar helt ok när man väl är inne i bindningen.
Testar gärna Escaladesen. Kan ju höra om det går att fixa nån lösnining som passar nils också när vi ändå håller på.
Varför tror du att du skulle glida fram? Gör du det i snowboardkängor? Jag har beställt ett par metalite-sockor 1mm tjocka. Har du fått tag på några bra neoprenstrumpor än?
-
Du kan ju alltid testa med att tejpa foten ordentligt för att undvika att foten kommer i det läget och om du har tejpningen innanför våtskor/neoprenskor så borde det hålla lite längre innan det lossnar.
Om det blir värre och värre så skulle jag nog kolla upp det!
Logga in för att svara.