Taggad: 

  • Publicerad av anonym-anvandare på 17 juli, 2002 vid 18:24

    Har haft riktigt kul på Formula 175:an med 8,5 idag – men med ett undantag: mängder med spinouts både på kryss och slör men BARA för babords halsar.

    (Original)fenan är lite skadad i underkanten, och möjligen aningen mer på ena sidan. Där är ca en kvadratcentimeter avskavd på den nedersta biten av babordssidan. Kan detta vara orsaken till mina spinouts? Eller finns någon annan tänkbar orsak till min “ensidighet”?

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2002 vid 19:30

    Känner igen ditt problem. För mig löste det sig nästan helt med en hemgjord flapper, dvs klipp till av fenskyddet och limma (superlim).
    Men det är klart, har du en skadad fena så har du nog stor del av problemet där.
    Ev se över din teknik? Mycket press på bakfoten?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2002 vid 07:10

    Det kan hjälpa med flärp men om det sker mest babord så beror det nog på att du står annorlunda babord än styrbord.
    Antagligen sätter du för mycket tryck på fenan eller så lytar du dig lite för mycket. Försök med att stå rakare över brädan.

    Good luck

  • swe-16

    Medlem
    29 juli, 2002 vid 07:20

    Börja med en hel fena…låter som om det är huvudsakliga orsaken till problemet i detta fall. Återstår problemet kan du titta efter en styvare fena alternativt sätta på en flärp.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2002 vid 08:53

    Oerfarna seglare förlänger ibland tamparna p g a att det känns ovant med Formula- “stansen”. Bommen skall istället sitta högt och du skall knappast kunna koppla i dig när du inte är i planing. Känns ovant i början men det känns snabbt bättre. På detta sätt kommer du upp och närmre brädan och sätter ett mer lodrätt tryck på fenan. Det blir lite svårare att balansera men det är här du hittar “sweetspot” utan spinout och max speed. Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.