• Publicerad av spoon på 17 september, 2002 vid 11:39

    Tjena,Jag har problem med att jag alldeles för lätt råkar ut för spinout(jag tror det heter så).Så nu undrar jag hur man skall placera fenan,storlek på fenan,storlek på segel etc. för att minska på problemen? Jag kör min gamla Electic och vill överleva hösten tills jag köper ny bräda i vår.
    Tacksam för svar.

    getwet svarade 21 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    17 september, 2002 vid 13:13

    Prova att flytta fenan längre fram om det går, eller stoppa i en större fena om du har.. har du stort segel och liten fena får du lätt spinout.. du kan även prova att rigga seglet lite plattare…

  • spoon

    Medlem
    17 september, 2002 vid 13:21

    Tack så mycket, jag ska prova att flytta fram den.

  • calle_b

    Medlem
    17 september, 2002 vid 14:03

    Om du känner dej extra nyttig och grejer, så kan snygga till fenan också, om den har mycket slitage. Sandpapper av mindre kaliber rekommenderas.

    Ha d gott

  • swetiger

    Medlem
    17 september, 2002 vid 15:23

    Köp nytt! Det är det ända som hjälper.

  • q-lobo

    Medlem
    17 september, 2002 vid 15:45

    annars kan du ju alltid gå upp mer i vikt. funkade för mig när jag var skadad. nu får jag aldrig spinout med den här stadiga kroppsbyggnaden 🙂

  • swetiger

    Medlem
    17 september, 2002 vid 15:54

    Två råd efter varandra som din flickvän skulle gilla!

  • levieux

    Medlem
    18 september, 2002 vid 07:32

    Berätta mer om dina grejer.
    Typ och storlek på segel, bräda och fenna.
    Var seglar du? Typ av vatten?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 10:32

    Jag har två segel som jag använder frekvent ett 6,9 supernova och ett 5,5 power line med några år på nacken.
    Jag har mer problem med mitt 5,5 segel än 6,9,men det kanske beror på åldern på seglet? Jag seglar mestadels i Mälaren.

  • spoon

    Medlem
    18 september, 2002 vid 10:37

    Tillägg till förra meddelandet, jag skrev det utan att vara inloggad, Det var jag spoon som skrev om mina segelstorlekar.

  • levieux

    Medlem
    18 september, 2002 vid 11:18

    http://www.sevenius.com/windsurf/tips/spinout.htm

    Fullt tryck i seglet, på gränsen till överriggad, fartkänslan är hisnande, ett litet chop och plötsligt ligger brädan ungefär 45 grader mot vinden och det känns som fenan har gått av.
    Spin-out’en är ett faktum!

    Ett enkelt sätt att undvika onödiga spin-out’er är att inte ha några repor och jack i fenan. En fin och slät yta minskar onödig turbulens som annars skapas kring fenan. Det är även viktigt att minimera övergången mellan bräda och fena.

    Spin-out inträffar ofta om man har en för liten fena som inte kan ta upp det tryck som seglet genererar men kan även orsakas av att man har en för stor fena som leder till för mycket lyft som ej kan kontrolleras.

    Så fort spin-out’en inträffar skall man försöka ta bort all vikt från bakre foten. Ofta har spin-out’en orsakats av för mycket tryck på bakre foten så när man minskar detta kan det räcka för att brädan själv skall korrigera spin-out’en. Efter en tags segling och ett antal spin-out’er lär man sig snabbt att känna igen känslan precis innan fenan tappar greppet i vattnet. Genom att då vara på sin vakt och snabbt flytta vikten från fenan kan man på detta sätt undvika spin-out’en innan den hunnit inträffa.

    Har spin-out’en inträffat kan man, genom att rycka åt sig bakre foten, tvinga fenan tillbaka i färdriktningen och på det viset ersätta luftturbulensen kring fenan men ett rent vattenflöde.

  • spoon

    Medlem
    18 september, 2002 vid 13:09

    Man får tacka så mycket för svaren,nu ska jag hem och slipa på fenan och hoppas att det börjar blåsa igen.

    Spoon

  • getwet

    Medlem
    18 september, 2002 vid 16:21

    Nja…i ditt fall tror jag nog inte att det beror på dålig finish (kan visserligen så vara, men knappast troligt).
    Du beskriver att du har mer problem med 5.5:an, då är det nog där problemet kanske ligger. Det var en äldre modell och troligen betydligt bukigare och då vill sidokrafterna ta över och du trycker ännu hårdare på den bakre foten, känns det igen?
    Inte heller helt ovanligt att spinouten kommer av för LITE tryck också, för litet segel helt enkelt eller felriggat i förhållande till vindstyrkan.
    Så börja med att titta på din fena, jack eller skador åtgärdas, små repor borde knappast påverka eftersom att jag misstänker att dina farter ännu inte är extrema???
    Nästa steg är att kontrollera hur stor din fena är? Är den kompatibel med brädan och riggen? Kan de kanske bero på seglaren själv? Fel tyngdpunkt osv?
    Berätta mer för oss vilken bräda du har, fena, vilka vindstyrkor du använder dina segel i osv så kan vi säkerligen hjälpa dig lite mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.