Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spinout i gippen

  • Spinout i gippen

    Publicerad av erco på 24 juni, 2013 vid 10:41

    Försökte jobba på att plana genom gipparna, men det gick väl sådär. Antingen tappade jag planing nånstans på vägen eller så hann jag krascha mer eller mindre spektakulärt innan dess. Ett flertal gånger fick jag spinouts en bit in i svängen (kanske 30% in), och jag fattar inte riktigt varför. Vad gör jag för fel?

    Jag var lätt överriggad på 4.8 på en lite för stor bräda (115l) med en ny fena (30cm). Jag fick inga spinouts i övrigt, vilket får mig att tänka att det inte var fenan som felade utan tekniken.

    l3ll3 svarade 10 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 12:24

    Hade du bra fart in i svängen eller saktade du ner i gippen?

  • erco

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 14:13

    Jag kan blanda ihop gångerna men jag tror jag fick spinouts framförallt när jag saktade ned.

    De gångerna jag carvade bra i ingången och behöll fart slutade snarare med att jag flög av när jag började flytta på fötter och segel.

  • gustav1980

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 14:23

    Överriggad 4.8 med lite för stor bräda låter som rätt tuffa förhållanden för att träna gippar. Hur funkar det under soliga 7.0 dagar med snällt vatten på samma bräda?
    Nöter själv på planingen och framgången varierar utifrån förhållandena 🙂

  • erco

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 14:34

    Näe, inte optimala förhållanden kanske. Rätt stökig sjö.
    I lite snällare förhållanden så slutar försöken oftast med att jag tappar planing nånstans mitt i. Tror jag skotar in för dåligt under svängen.

  • glader

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 20:20

    Ser att det står Göteborg som ort. Surfar du i Fiskebäck? Om det blir vind i helgen kan jag ge dig lite coachning.

  • erco

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 11:05

    Tackar för erbjudandet. Ser ju faktiskt ut att kunna bli lite vind på lördag, men tyvärr är jag borta hela helgen.
    Att hugga nån på plats som ser ut att veta vad de håller på med är kanske det bästa.

  • dr-masse

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 11:15
  • mes

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 17:32

    Jag har kämpat med gippen många år och alltid fastnat ungefär där du är men testade förra helgen det som många sagt, nämligen att titta dit du ska svänga…vips så faller all geometri på plats…brädan svänger stabilt med railen och jag får med mig farten. Jag är jäkligt sur att jag inte vågade göra detta tidigare…jag surfar dock så sällan att det alltid känns som jag är nybörjare… Hoppas nu på lite vind till helgen så att jag kan komma ut på surf no 3 för året…
    /Mes

  • tomasn

    Medlem
    25 juni, 2013 vid 20:44

    @erco 712063 wrote:

    Försökte jobba på att plana genom gipparna, men det gick väl sådär. Antingen tappade jag planing nånstans på vägen eller så hann jag krascha mer eller mindre spektakulärt innan dess. Ett flertal gånger fick jag spinouts en bit in i svängen (kanske 30% in), och jag fattar inte riktigt varför. Vad gör jag för fel?

    Jag var lätt överriggad på 4.8 på en lite för stor bräda (115l) med en ny fena (30cm). Jag fick inga spinouts i övrigt, vilket får mig att tänka att det inte var fenan som felade utan tekniken.

    Flera små faktorer gör att man till slut planar ut en gipp;, röven ska nästan vara över brädan, titta dit du ska, våga luta riggen framåt/inåt, precis innan flippen flytta fram framhanden längst in på bommen.

  • mes

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 06:13

    @TomasN 712137 wrote:

    Flera små faktorer gör att man till slut planar ut en gipp;, röven ska nästan vara över brädan, titta dit du ska, våga luta riggen framåt/inåt, precis innan flippen flytta fram framhanden längst in på bommen.

    Jag hade gjort alla dessa saker i kvadrat, kubik och kvadrupel men det var inte förrän jag tittade åt det håll jag skulle svänga som allt föll på plats (även röven…). Nu är det inte så att jag gör planande gippar men jag känner hur jag ska göra. Om man inte gör “the inåtkoll” så kommer krafterna (din tyngdkraft, g-kraften och seglets kraft) inte att samarbeta utan spreta åt alla möjliga håll med resultat att man försöker hålla emot seglets krafter och brädan skär fast, man orkar inte hålla i riggen, flippar för sent osv. The inåtkoll is the shit iaf så kände jag efter XX års idiotverksamhet, 🙂

  • erco

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 06:53

    @mes 712129 wrote:

    Jag har kämpat med gippen många år och alltid fastnat ungefär där du är men testade förra helgen det som många sagt, nämligen att titta dit du ska svänga…vips så faller all geometri på plats…brädan svänger stabilt med railen och jag får med mig farten. Jag är jäkligt sur att jag inte vågade göra detta tidigare…jag surfar dock så sällan att det alltid känns som jag är nybörjare… Hoppas nu på lite vind till helgen så att jag kan komma ut på surf no 3 för året…
    /Mes

    Bra där. Ska absolut testa det nästa vända.

    Tackar för länkarna Masse.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 11:53

    Alltid lika vackert att se Guy Cribb gippa! Nu är det upp till Er som kollar följande klipp att avgöra vem som gippar snyggast:

    Guy Cribb eller Kungen från Uppsala?

    [video=vimeo;57282585]http://vimeo.com/57282585[/video]

    Jag vet att det är fel säsong, heller inte behandlar spinouts och ber om ursäkt för att jag tjatar om isbrädor men budskapet är att det en bra väg att lära sig gippa genom att köra fyrmedars på vintern. I goda förhållanden kan man orka med några hundra gippar på en dag. Det är mycket enklare på is, även om det tar några år innan man kan prestera gippar i närheten av de Uppsalagänget visar.

  • tomasn

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 14:18

    @mes 712147 wrote:

    Jag hade gjort alla dessa saker i kvadrat, kubik och kvadrupel men det var inte förrän jag tittade åt det håll jag skulle svänga som allt föll på plats (även röven…). Nu är det inte så att jag gör planande gippar men jag känner hur jag ska göra. Om man inte gör “the inåtkoll” så kommer krafterna (din tyngdkraft, g-kraften och seglets kraft) inte att samarbeta utan spreta åt alla möjliga håll med resultat att man försöker hålla emot seglets krafter och brädan skär fast, man orkar inte hålla i riggen, flippar för sent osv. The inåtkoll is the shit iaf så kände jag efter XX års idiotverksamhet, 🙂

    Sant. Trots att det var bland de första man hörde glömmer man det ibland och blir påminnd om vikten av det.

  • l3ll3

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 19:11

    Ursäkta att jag stjäl tråden, men som gammal veteransurfare (som börjar bli sugen igen) vill jag fråga om man bara gippar numera? De gamla vändningarna mot vinden (och dans runt masten 😉 ), är det helt passé på moderna brädor?

  • alexasu

    Medlem
    25 augusti, 2013 vid 20:21

    De felsta gippar nästan bara, mest för att det är lättare. I alla fall att komma runt, inte att göra en tekniskt perfekt planande gipp. Men i väldigt många fall är det helt klart fördelaktigt att slå (vända mot vinden), men då vet folk inte hur man gör! Det krävs rätt mycket nötande för att sätta slaget på mindre brädor (runt din kroppsvikt i liter), men har man en lite större så är det inte så farligt och man tappar så mycket mindre höjd mot vinden om man slår istället för att gippa!
    Kontentan är alltså att det visst går bra att slå moderna brädor och att det många gånger är fördelaktigt att slå jämfört med att gippa!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spinout i gippen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.