• SPINOUT ???

    Publicerad av hasse på 10 november, 1999 vid 08:50

    Är det någon som har tips på hur man slipper spinout.

    När jag hakar på 6.6-seglet så kommer spinout:en klockrent
    när jag går upp lite för tufft mot vinden.
    Jag har en 2.75-bräda och 34 cm freeride-fena (lite bakåtsvängd).
    Är fenan för liten för seglet (kör man med mindre segel så dyker aldrig
    problemet upp)?
    Kan man trimma annorlunda för att bli av med problemet?
    (mastfotsplacering etc)

    /// Hasse

    anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 1999 vid 09:51

    Du har defenitivt inte för liten fena. Jag själv har kört min 275 slalom med 6,8 och 31 cm fena utan problem. Givetvis kan man inte trycka hur hårt som helst med bakfoten utan du får mer ta höjd med “farten” så att säga. Om man sedan tittar på material så kan det alltid bero på en dålig fena. Du skall även se till att du har tillräckligt med nedhal i seglet och att du inte sätter bommen för lågt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 1999 vid 11:26

    Är fenan riktigt hel (inga hack och dyl)?
    Det kan bidra till spinouts…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 november, 1999 vid 14:30

    var har du mastfoten?
    Om vi leker med tanken att din fena är lagom stor för din vikt och att den är hel och utan skavanker i framkant och att fenan inte är för mjuk eller nåt annat. Då kan du kolla följande saker:
    1. var sitter fenan? om fenan sticker ut bakom häcken på brädan får du spin out lättare. sätt den långt bak men inte så att den sticker ut. är den en fast box så är problemet redan löst.
    2. hur är ditt segel riggat?
    är seglet neddraget ända till clamcleaten på förlängaren eller har du ett gap mellan bräda och segel? se till att seglet är neddraget ordentligt, om seglet sitter högt upp på masten då riggen lutas bakåt ger detta mer kraft på fenan och resulterar i spin out.
    3. var har du mastfoten?
    samma sak här som med hur du har riggat, detta är dock lite svårt att föreställa sig men enklare om du står med seglet riggat på land.
    Tänk så här:
    Eftersom du alltid står på samma ställe med dina fötter så kommer mastfotsplaceringen avgöra hur mycket riggen lutas bakåt.
    ju längre fram du har mastfoten desto mer vinkel.
    ju mer vinkel, desto större del av toppen på seglet hamnar bakom/utanför brädan
    ju större del av toppen som hamnar utanför, desto större moment skapas,
    ju större moment, desto större kraft på fenan och desto större risk att få spinout.

    Detta är självklart bara delar av orsaken – resten är seglingsteknik.

    /T

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.