Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spleene Kites ;)

  • cortex

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 08:49

    Stämmer, men alla är Deltakites.
    Spleenen verkar ha olika antal struts beroende på kitestorlek… däremot aldrig någon mittenstrut. Har inte kollat om Besten också varierar antalet struts med storlek.

    Teorin är väl att mitten på kiten genererar mesta kraften och alltså vill man ha en ytan så effektiv (=flat i detta fallet) som möjligt.

    /Kaj

  • hattfan

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:06

    @Cortex 538210 wrote:

    Stämmer, men alla är Deltakites.
    Spleenen verkar ha olika antal struts beroende på kitestorlek… däremot aldrig någon mittenstrut. Har inte kollat om Besten också varierar antalet struts med storlek.

    Teorin är väl att mitten på kiten genererar mesta kraften och alltså vill man ha en ytan så effektiv (=flat i detta fallet) som möjligt.

    /Kaj

    Är det, det som är skillnaden mellan delta och SLE? Att man skitigt i mittenstruten? Inga andra förändringar?

  • cortex

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:17

    Nope, det finns Deltakites med mittstrut också.

    Delta-shapen skiljer sig en hel del från BOW/SLE-shapes med stort “djup” mitt på kiten som smalnar av utåt, rundad LE och spetsiga tippar.

    Hoppa in på F-One’s hemsida, de har en hel del info om Delta-shape’n där har jag för mig.

    /Kaj

  • sourra

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:42

    Delta är att kiten ser ut ungefär som om man skurit ut en kil ur en apelsin. Det finns nog en trigonometrisk beskrivning av detta men med tanke på dina senaste matteframgångar så vet du nog det bättre än jag gör Ola.

  • cortex

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 20:58

    Pssst… “they’re heeereee” 😀

    Jag plockar med ett par Spleene Q till Gotland över Kristiflygare och dessutom kommer en 9’a och en 12’a att finnas i Varberg att dregla över då också.

    Så… *DEMOTAAAAJM* folks! :smirk:

    /Kaj

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spleene Kites ;)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.