Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spleene utmanar Flysurfer

  • Spleene utmanar Flysurfer

    Publicerad av acemattias på 8 april, 2011 vid 15:03

    Spleene har gett sig in i foilbyggandet och utmanar Flysurfers speed3 19 De Luxe med en drake dom kallar X19.

    Den vager nagot mindre an speed3 och vad jag kunnat utlasa fran de fa jamforelser som gjorts har X19 nagot battre low end, svanger snabbare och har battre hangtid, men bomtrycket ar hogre och depowern samre.

    Den lanserades till samma pris som speed3 an men priset har vid detta laget sjunkigt 3-4000kr pa flera hall, kanske finns det hopp om lite sund konkurrens och overkomligare priser pa foils.:laugh:

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=tkn3VEyu20k”]YouTube – Speed3 21m Vs Spleene X-19 Vs Speed3 19m[/ame]

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=oX_monJdcO4″]YouTube – Lightwind kiting with Spleene X-19 & Spleene HT Session[/ame]

    http://www.spleene.com/index.php/en/kites/x-19

    cortex svarade 13 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • regfellow

    Medlem
    8 april, 2011 vid 15:14

    De är ju nästan 1 år gamla, men de verkar inte komma ut på marknaden…

  • tobbelindholm

    Medlem
    8 april, 2011 vid 15:17

    såg folk som körde den i El gouna i vintras…

  • acemattias

    Medlem
    8 april, 2011 vid 15:25
    Regfellow;651823 wrote:
    De är ju nästan 1 år gamla, men de verkar inte komma ut på marknaden…

    Dom saljs allt pa flera hall, inte har men grannlandet har.
    http://www.jesajasport.fi/kites/spleene-x-19-20102011.html

  • regfellow

    Medlem
    8 april, 2011 vid 16:59

    Ah, jag letade som fan för ett tag sedan, men hittade ingen site…

    Gött med konkurrens!

  • tomw

    Medlem
    9 april, 2011 vid 19:38

    flying mattresses

  • waimeadude

    Medlem
    10 april, 2011 vid 12:09

    Vem säljer dem i Sverige?

  • acemattias

    Medlem
    10 april, 2011 vid 14:19

    Kajtech saljer spleene brador men tror inte dom har nagra av drakarna.

  • pjoter

    Medlem
    11 april, 2011 vid 09:17

    Nu e du sent ute mattias….

    Den kiten har funnits ett år och går att få tag på i sverige. Bara att beställa från mig, kajtech, kitekalle mfl. Har varit uppe här i nån tidigare tråd också. både Q och SPX som är deras andra kites är sålda i sverige och finns som demoex.

    Problemet som jag ser med den är att jag inte känner någon som provat den. Så valet står mellan en beprövad grym kite och en kite man inte vet så mkt om. Då det handlar om mkt pengar rekommenderar jag personligen speed3 som jag vet är helt grym. Men vill nån köpa X19 är ni mkt välkomna att kontakta mig så kan vi säkert deala ihop ett bra pris för att få ett ex till sverige.

    edit, byggkvaliten hos spleene är helt sjuk och de har massa smarta lösningar både på sina kites och brädor så den tvivlar jag inte på, bara känslan är bra så är det nog en grym kite.

  • acemattias

    Medlem
    11 april, 2011 vid 14:25
    pjoter;652098 wrote:
    Nu e du sent ute mattias….

    Den kiten har funnits ett år och går att få tag på i sverige. Bara att beställa från mig, kajtech, kitekalle mfl. Har varit uppe här i nån tidigare tråd också. både Q och SPX som är deras andra kites är sålda i sverige och finns som demoex.

    Problemet som jag ser med den är att jag inte känner någon som provat den. Så valet står mellan en beprövad grym kite och en kite man inte vet så mkt om. Då det handlar om mkt pengar rekommenderar jag personligen speed3 som jag vet är helt grym. Men vill nån köpa X19 är ni mkt välkomna att kontakta mig så kan vi säkert deala ihop ett bra pris för att få ett ex till sverige.

    edit, byggkvaliten hos spleene är helt sjuk och de har massa smarta lösningar både på sina kites och brädor så den tvivlar jag inte på, bara känslan är bra så är det nog en grym kite.

    Tycker snarare ni som tydligen saljer grejorna ar sent ute eftersom jag inte hort talas om den tidigare.

    Om den gar att fa tag pa eller om den finns att fa tag pa ar inte riktigt samma sak, finns det ingen forsaljare som har info om den pa natet sa finns den inte enligt mig.

    En rep som inte har produkten, inte har en demo eller inte enns informerar om produkten tycker jag inte ar vard en bestallning nar det latt kan goras fran utlandet.

    Fast haller med om att det ar val mycket pengar att sattsa pa ett osakert kort, sa borde det inte finnas en demo, det ar ju liksom poangen med att ha representanter?

  • pjoter

    Medlem
    11 april, 2011 vid 16:08

    http://www.surfbutik.se ….. har legat där i ett år ungefär. 🙂 Sunkig hemsida jag vet, men den ska fixas till så fort det finns lite tid.

    Söker man sen på spleene på google kommer ju kajtech upp högt på listan. där ligger spleene med på kites med en länk till fullständigt sortiment på deras hemsida.. Kajtech ligger även med som importör på spleenes egna sida.

    Vill man vara ännu mer avancerad i sin sökning så skriver man spleene x19 (som kiten heter) och söker på svenska sidor så kommer surfbutik.se upp som tredje alternativ.
    Så helt superavancerat tycker inte jag det är. 🙂
    Men uppenbarligen inte tillräckligt enkelt eftersom det finns ett intresse för kiten och folk inte hittat oss. Ska se om det blir lite bättre med nya hemsidan som kommer.

    Anledningen till att det inte pratats så supermycket om kiten i sverige är att det varit ganska tyst om den kiten över huvudtaget i världen tyvärr. Var inne på att skaffa en sån som demo här nere men jag satsade på en speed3 istället då x19 var ett för osäkert kort, speciellt när det skiljer så lite i pris. Kanske det kommer finnas lite X19 i sommar.

  • acemattias

    Medlem
    11 april, 2011 vid 21:56

    Jag far be om ursakt:blush: missade surfbutik.se, fick upp den dar finska sidan nar jag sokte pa svenska, Kajtech visste jag har spleene, men dar finns ingen info.
    Kan forsta att en rep som redan har Flysurfer inte ar sa intresserad av att ta in en foil till om intresset for foils ar svalt, men da kan vi vall lika garna lata finnarna som har och saljer grejorna representera market i sverige ocksa.

    Man kan nastan tro att dom fyllt den med helium.
    [ame=”http://vimeo.com/17733081″]No wind kiting on Vimeo[/ame]

  • waimeadude

    Medlem
    12 april, 2011 vid 12:20

    Jo men killen som flyger den knatar ju runt hela tiden och visst de måste man väl för att göra en 720 men ändå.
    När draken stallar så klipper man lite lägligt eller byter kameravinkel och börjar någon annanstans.
    Jag tror inte att drakar ska flygas i <2,5 m/s ändå...

    Hur som helst är de bra med lite konkurrens, men när dealers blev dem samma som säljer Flysurfer uteblev kanske priseffekten =(…

  • cortex

    Medlem
    12 april, 2011 vid 12:48

    Prisskillnaden är inte speciellt stor och personligen satsar jag hellre på Flysurfers Speed3’a eftersom det är en betydligt mer beprövad och utvecklad plattform. Däremot har jag Spleenes övriga (mycket trevliga) kites hemma för demo (Q, SP-X och väldigt snart även QX). Vi (dvs jag eller någon av mina ÅF’ar) hade även med dem för demo på alla större kite-event under förra året och kommer även att ha det i år.

    Om någon är väldigt intresserad av X19 så tar jag gärna hem en sådan naturligtvis. Men än så läge har intresset varit tämligen svalt för just X-19.

    /Kaj

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spleene utmanar Flysurfer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.