Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Splitstrut bra lösning?
-
Splitstrut bra lösning?
Publicerad av anonym-anvandare på 7 juli, 2004 vid 06:13Går det att laga den på samma sätt som vanliga struts? (som går att ta ut isolerade för lagning). Fördelar och nackdelar med detta system? (förutom one-pump).
rambo_johnson svarade 19 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
SplitStrut är den nya strutteknologin på alla Slingshots LEI drakar 2004. Splitstrut är en integrering av struttarna och toppduken. Vi kallar det splitstrutt för att struttarna är ihopbyggda med toppduken istället för att hänga under och dingla, struttarna sitter alltså mitt i toppduken med en halva ovanför och en under “splitten”.
TEKNIKEN
På det konventionella sättet att konstruera drakar syr man fast struttarna på en punkt och sen hänger dom under draken, detta orsakar turbulens som stör vingen. Med nya splitstrut är dom fästa på båda sidorna av toppduken och är därför en del av vingen, detta spara mycket vikt och hjälper till att skapa en solid vinge som håller formen mycket bättre. Det gör vingen mer balanserad och hjälper till att hålla formen på vingen hela tiden vilket gör den mer aerodynamisk. Hela kombinationen gör Fuel till en SJUKT bra kite.STRUKTUREN HOS SPLITSTRUT
Formen och strukturen är kritiskt för dom aerodynamiska egenskaperna hos en kite. Splitstrut erbjuder ett helt nytt koncept, genom att den har fästpunkter på båda sidorna om strutten. På så vis blir formen dubbelt så stabil i jämförelse med det gamla sättet där strutten hänger under och dinglar. Eftersom toppduken är fäst mellan varje strutt blir det en mycket bättre profil på draken, man kan säga att splitstrut “styr” draken. Vilket också ger en precisare kontroll på vingen. Splitstrut har gjort så vi kan minska strut diametern med hela 30 %! Mindre struttar är mer aerodynamiska och ger mer lyft och mindre turbulens runt vingen.SLITSTYRKA
Ramen som Splitstrut bildar är byggd med mindre Dacon och bladder material. Detta minskar vikten avsevärt på draken, och gör nya Fuel Splitstrut till en av dom lättaste drakarna på marknaden idag. Förut använde vi Mark Duk för att bygga upp ramen på draken och sen rip-stop ovanpå struttarna. På den nya Splitstrut har vi minskat rip-stop förstärkningarna mellan toppduken och strutten med närmare 50% genom att lägga lager i skarven mellan strutten och toppduken. Detta är ett mycket lättare och starkare sätt att bygga i jämförelse med att lägga mark-duk ovanifrån och fästa strutten på det gamla sättet.KÄNSLAN I NYA SPLITSTRUT
Den nya Splitstrut talar till dig. Draken ger dig hela tiden signaler genom linorna ner i bommen som talar om var den är och vart den är på väg. När det blir mer/mindre tryck i draken skickar dom två anslutningspunkterna på varje strutt signaler genom toppduken ner i vingspetsarna och ut genom linorna ner till din bom. Det är inte bara användarvänligt, det är idiotsäkert!FÖRDELAR
–
–
–
–
–
–
– Lättaste draken i kategorin freeride drakar
Starkare ram, med mindre material
Snabbare
Mindre motstånd, mer lyft
Intuitiv, otroligt följsam
Stabil i luften
Lätt att vattenstartaOch dom går att laga..
-
Fördelar nämndes i förra inlägget och Ja det är lika enkelt att laga splitstrutt som andra strutar.
Och så har vi One Pump. Skulle aldrig byta bort det. Riggar både upp och ned på en tredjedel av tiden det tog med mina gamla kites utan One Pump.
-
…men LE-blåsan borde väl bli något krångligare att laga pga one-pump-systemet, eller? Jag har inte synat den närmare, men borde det inte sitta en massa “utblås” som man ska passa in i duken runt LE?
/Rasmus
-
PAN är mästaren på detta ska se om jag kan få tag i honom så han kan ha en utläggning.
-
Svar till:
Fördelar nämndes i förra inlägget och Ja det är lika enkelt att laga splitstrutt som andra strutar.
Och så har vi One Pump. Skulle aldrig byta bort det. Riggar både upp och ned på en tredjedel av tiden det tog med mina gamla kites utan One Pump.
[/ QUOTE ]
haha jag har osså onepump, det e bara o skita i o deflata strutarna för fan, hur svårt e det… det går desutom ännusnabbare o pumpa än lausy önePömp
-
vi tuffingar som kör mc till spotsen får inte plats med uppblåsta strutar på ryggen. blir feta luftmotståndet ändå.
-
Tack för svaret. Är Melker och Calle Lundin återförsäljare av FUEL eller? Nu låter det ju som en helt oslagbar drake. Kvarstår dock frågan som även “anonym” undrade:
1. blir det inte svårt att dra ut blåsorna för lagning när man sedan ska stoppa tillbaka skräpet?
2.Varför skulle Fuel vara lättare än andra LEI att vattenstarta?
3. Finns det bara fördelar med Fuel? (Inga nackdelar uppräknade)
-
1. blir det inte svårt att dra ut blåsorna för lagning när man sedan ska stoppa tillbaka skräpet?
Nej bind en lina i varje kopling så kan du lätt få allt på plats igen.
2.Varför skulle Fuel vara lättare än andra LEI att vattenstarta?
Nog inte enklare än alla, men helt klart enklare än de flesta help pgr av deras profil.
3. Finns det bara fördelar med Fuel? (Inga nackdelar uppräknade)
JA,(nej)
/Michael
-
Svar till:
3. Finns det bara fördelar med Fuel? (Inga nackdelar uppräknade)
JA,(nej)
[/ QUOTE ]
Jag har en nackdel. Man får aldrig se mig köra en Fuel.
-
Man får ju ändå aldrig se dig.. Var håller du hus nu för tiden? .. Har ju tokblåst dom senaste dagarna.
-
Svar till:
Man får ju ändå aldrig se dig.. Var håller du hus nu för tiden? .. Har ju tokblåst dom senaste dagarna.
[/ QUOTE ]
han spelar ju fussball numera jöh, kite e en fäg sport
Logga in för att svara.