Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spot vid Falkenberg hotat

  • snoken

    Medlem
    16 april, 2013 vid 09:19

    HN har ju börjat ta betalt för nyheter , och min gratismånad e slut, har bett en polare fota pappersHNs artikel.

    E det ngn som kan delge vad det står för oss andra? Tack på förhand Anders

  • pelle-surf

    Medlem
    16 april, 2013 vid 13:36

    Jag ringde upp ordföranden för ornitologiska föreningen i Falkenberg och diskuterade saken. Det är ett häckningsområde på Morups tånge, som det gäller. Man vill ha ett tillträdes förbud för aktuellt område, vilket ska gälla för alla ( inte bara kitare ) under häckningstid. Morups tånge ligger lite ovanför Olofsbo sandstrand, där kitespoten är, och på vilken det fortsättningsvis kommer vara tillåtet att kita.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    17 april, 2013 vid 13:17

    Om det ligger längre upp varför visar artiklen bilder från stranden?
    Och där med får det att låta som kitesurfing i Olofsbo skulle förbjudas, märkligt, hoppas att så inte blir.

  • pelle-surf

    Medlem
    17 april, 2013 vid 17:14

    Bla därför som jag ringde och ifrågasatte artikeln. Problemet är att när man kör i Olofsbo vid SO vind, så kör man utanför och tydligen även i skyddsområdet, detta inträffade tydligen i Söndags.
    Skyddsområdet har idag inget förbud emot detta, men man menar att det är mycket olämpligt, med tanke på häckande fågel och man vill nu införa ett förbud mot att beträda området.
    Tydligen är området dåligt skyltat och dom flesta är nog inte medvetna om det, jag påtalade nödvändigheten i att tydligt skylta/markera vad som gäller för att förhindra konflikt.
    Lite oroande med tanke på att vi ofta har våra spots i närheten av fågel områden, Ugglarp,Särdal,Påarp och jag anser att vi måste respektera förbudsområden för att inte drabbas av ännu fler förbud på våra spots, lika viktigt som att respektera badande och övriga på stränderna.

  • pepa

    Medlem
    17 april, 2013 vid 18:19

    Secret är borta med andra ord.

  • debkausf

    Medlem
    17 april, 2013 vid 20:02

    suck…dom är väldigt uthålliga, snor en eller ett par spots varje år. Trägen vinner

  • dameli

    Medlem
    21 april, 2013 vid 18:38

    Inte mycket att diskutera egentligen, det är redan idag uruselt att skolor kör när det är badande i vattnet i olofsbo. Det finns tillräckligt med spot s närheten

  • pepa

    Medlem
    21 april, 2013 vid 20:30

    Du vet tydligen inte vilket spot det gäller. Secret plattvatten.

  • dameli

    Medlem
    25 april, 2013 vid 19:05

    Jodå har koll bor på sommrarna ett stenkast därifrån. Tycker inte att det är något värt att orda om

  • pepa

    Medlem
    26 april, 2013 vid 08:51

    Vad jag vet finns det inga spots i närheten där det är totalt platt och bra vind på so-s, du kanske kan hjälpa mig med det om det blir förbjudet att köra här?

  • above_the_law

    Medlem
    20 maj, 2013 vid 08:06

    Ja vad ska man säga… Klart man ska ta hänsyn till när fåglarna häckar osv, men det finns ju fan ingen art på denna planet som är så sjukt omhuldad och skyddad som fåglar i Svearikes Land!!! Vad hände med survival of the fitets;-)? Nä, skämt å sido men det är fr o m nu tycker jag att vi ska sätta ner foten VARJE gång dom försöker stänga av våra stränder och i alla fall vara en motpart för att få någon form av balanserad diskussion/debatt! Vi MÅSTE KRÄVA att ornitologerna BEVISAR att våra kiter verkligen skrämmer och gör skada på lång sikt!!! Det har de aldrig behövt eller ens kunnat göra. Ändå lyckas de få igenom sina krav skrämmande ofta!!!
    Vi kitesurfare har däremot studier genomförda av en Nobelpristagare som indirekt bevisar “The Hawk/Goose Effect”, d v s att fåglarnas beteende är betingat och de blir bara rädda för en siluett och rörelse som de upplevt angripit dom eller som deras föräldrar/släktingar reagerar med rädsla för. De LÄR SIG MYCKET SNABBT vilken siluett och rörelse som de behöver vara rädda för! DET HAR ALDRIG HÄNT att en kite angripit eller skadat en fågel! Det är ju därför de istället nyfiket hangflyger tätt bakom kiten ibland t ex.
    Om vi hjälps åt och är ihärdiga så kommer rättvisan segra. Vi har också passion för dessa oråden och vi har som skattebetalare rätt att vistas på våra stränder så länge som vi inte förstör eller skadar någon/något. Strandskyddet är också något som vi behöver för att inte alla rika knösar ska bygga ända ner till stränderna och spärra av för alla andra. Strandskyddet är alltså inte något “skydd för utrotningshotade arter” utan ett försök att göra våra stränder tillgängliga för allmänheten. Vad ornitologerna gör är ju raka motsatsen!!! De vill bara ha de där fjäderfäna för sig själva så de kan fånga dom i nät, stressa sönder dom och sätta en ring på foten. Anl sägs vara för fåglarnas bästa, ha ha! Sure;-)

  • mag

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 18:18

    Framförallt så vänjer sig fåglar vid omgivningen. Ser de en kite första gången lyfter de men 30 e gången bryr de sig inte mycket. Precis som med allt annat i deras omgivning. Om de dessutom inte upplever hot, eller om en annan fågel dödats/skadats av kite så skiter de i surfarna. Inte konstigare än att de vänjer sig vid båtar, bilar, vindkraftverk och flygplan.

  • pelle-surf

    Medlem
    22 maj, 2013 vid 17:34

    Jag tror att dom flesta på detta forum har ungefär samma uppfattning i frågan, men det hjälper nog inte mycket att skriva ner sin frustration här.
    Ornitolog föreningen i Falkenberg, påtalade faktiskt vår möjlighet att påverka, tex genom att en lokal surfklubb företräder våra intressen. För min egen del så har jag inget större engagemang för just denna spoten, då jag mycket sällan/aldrig är där, men däremot så skulle jag engagera mig om det var aktuellt för någon av mina favvospots.
    Så det är väl bara att engagera sig och kontakta fågelklubben/länsstyrelsen för den/dom som vill påverka. Ska vi göra något gemensamt för att säkra våra spots, så kräver även det engagemang av någon, eller så kan man vänta på att någon annan tar initiativet och knyter näven i fickan så länge. Vi är ju alla svenskar här ( nästan )

  • surfbasse

    Medlem
    23 maj, 2013 vid 18:58

    på dom bara nicco

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spot vid Falkenberg hotat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.