Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing spots runt Härnösand

  • spots runt Härnösand

    Publicerad av kailua på 19 juni, 2014 vid 08:17

    Hej vindsurfande Härnösandslocals och andra som varit där.
    Lånat ett hus norr om Solhumshamn på Härnön v 28. Har aldrig varit i Härnösand tidigare och tittar i spotguiden och ser att det finns flera markerade spots. bl.a i sundet mellan fastlandet och Härnön = Nära och bra
    Finns ngn annan spot som är värt ett besök eller är det de markerade som gäller
    Vill komma åt “så platt vatten som möjligt” då jag fortfarande drar rigg och måste träna gippar
    = inte vän med vågorna…

    kailua svarade 9 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    23 juni, 2014 vid 23:59

    Välkommen till Härnösand 🙂 Nära till vatten och det finns spots både på Hemsön, Härnön och fastlandet. Vågsurfarna kör Smitingen eller Notsand men för vindsurfing gäller det här!

    Sydlig grundvind toppat med sjöbris: Platt och fint mellan sjukhuset – båtklubben – granudden. Kör till verkstaden ” Stigs service” så har du riggyta. Finns även en ännu bättre riggplats men den kräver god hand med boende i området. Jag kan lotsa dig dit vid tillfälle 🙂
    Saknas sjöbris men blåser syd är det ofta bättre närmare havet tex ytterfälle eller svartvik dvs det område där du bor fast andra sidan.

    Nordväst: Sälstens badplats, mer eller mindre byigt men funkar ok vid svagare vindar. Puckelpist och allmänt svårsurfat vid stark vind.

    Nord: Hemsön, tex sandstranden strax ovanför färjeläget alt husvagnscampingen på andra sidan. Prata snällt med husvagnsägarna innan du kör igenom och parkerar.

    Ost: Röstar för Sälsten men parkera några hundra meter österut så tar vinden bättre. Platt, njae. Rena havsvågor!

    Nordost: Vet i fan alltså, jag lyckas aldrig bra på nordost 🙁 Här skulle man behöva utforska utsidan Hemsön. Utsidan Härnön är otillgängligt och sälsten skuggas av Lungön.

    Allmänt tips: Härnösand har potential att ge många dagar på vattnet, men staden kräver större riggar. Jag använder typ 55% 8 kvadrat och 45 % 6.5. Mitt 5.5 från 2012 är faktiskt oanvänt…

    0734-390781 nås jag på.

  • kailua

    Medlem
    25 juni, 2014 vid 06:11

    Hej

    Och tack!!
    Det var utförligt och helt superbt bra.
    Nu blev jag sugen att åka direkt , synd att man måste jobba litet till först 🙂
    6,6 är just nu det största jag har och jag har tungt konstaterat att det är för litet även i mitt hemmaområde. (Insjöar, Hjälmaren, Vänern) .
    Letar just ett passande 8,0 . Får se om jag hinner innan trippen norrut.
    Ska bli riktigt kul att se och prova nya vatten och träna gippar. Hoppas på vind nu då…

    Återigen – supertack för tipsen. Kanonbra
    Kanske kommer det ett ring i telefonen.

  • kailua

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 18:46

    Gustav!
    Efter 6 dagar i Härnösand så kan jag bara säga grattis till att bo på ett så fint ställe. Bland det vackraste jag sett i vårt avlånga land
    Efter lite rundturer så ser jag att det finns enormt mycket surfpotential. Fina lååånga sund.
    Var otur med vind dock när jag var där. Högtryck , 25-29 grader varmt och …. Ingen vind .
    Den dagen det kom lite vind så blev det nordost… Som du skrev , svårt med bra ställen då .
    Jag gled runt lite i södra sundet i alla fall….

    Åker jag upp igen så kommer iaf brädan vara med 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing spots runt Härnösand

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.