Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i min Tidalwave 430….vad göra?

  • Spricka i min Tidalwave 430….vad göra?

    Publicerad av maca på 15 augusti, 2003 vid 12:50

    Hej,
    Upptäckte igår en spricka i min Fiberspar Tidal wave 430 mast, precis där den är sliten av bommen. Sprickan är ca 5 cm lång i mastens längdriktning. Har inte direkt blivit rejält spolad, utan det beror förmodligen tråkigt nog, på att bommen tajtats åt för hårt någon gång. Konstigt då jag kör med en bom med snörlåsning i quicklocken och att masten i övrigt ser nästan ny ut.

    Min fråga är om det finns något trix att se om det bara är det yttre skyddslagret, det som skyddar kolfibern från yttre påverkan, som spruckit och att masten således borde gå att segla på och uppföra sig normalt?

    Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny mast i eftermiddag (ska ju blåsa i Sthlm ikväll och imorgon)…..??

    Vill ju inte riskera att den snäpper av ute på vattnet och både sabbar seglet och ger mig en lång simtur.

    Tacksam för tips!

    /André

    surfen svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • maca

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 14:07

    Ingen som har något tips?

  • mag

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 14:18

    Du kan laga med snabblim (sekundlim eller likn), precis som killen med spricka i brädan i inlägget idag. Håller förvånansvärt bra. Sekundlim som torkar direkt. Häll i sprickan i ett par omgångar. Köp den lättflytande varianten så att den tränger in i sprickan. Laga idag och segla imorgon! Belasta inte direkt, det håller bäst om det får efterhärda.

    Men jag skulle nog byta den delen av masten så snart jag har råd speciellt om du seglar i vågor eller där det inte går att ta sig i land enkelt. Ibland säljs halva master av folk som brutit andra delen.
    /Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 14:34

    Tja Andre!
    Tråkigt att höra!Ingen garanti kvar förstås heller?
    Har tyvärr aldrig hört att någon lyckats laga en mast så bra att den hållt någon längre tid. Men försöka ska man ju iaf göra. Jag skulle testa med epoxi och kolfiberväv. Jag hade en north 510 förra året som sprack lite grann oxså runt bomfästet och den körde jag med under ett helt år utan att den gick av. Allt beror ju naturligtvis på hur djup sprickan är.
    //Nicklas Bolinder Strand local

  • surfen

    Medlem
    15 augusti, 2003 vid 14:41

    Var inte dumsnål det straffar sig vid nästa tillfälle det tutar i. Garantin ska du nog inte räkna med vid sådana skador det brukar säljaren slingra sig ur och hävdar att det är felriggat. Bit i det sura äpplet och köp en ny mast wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spricka i min Tidalwave 430….vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.