Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Stabiliserad video

  • Stabiliserad video

    Publicerad av wakenils på 25 oktober, 2009 vid 18:49

    Knåpade lite på en bat-fil som gör skakig video stabil… har bara testat lite idag men nu är det ganska smidigt, bara att dra filer till bat-filen så renderas de om i två steg och man får en fil.deshaked.avi

    man får ut en okomprimerad fil, men sånt går att ändra, har inte orkat dock

    bundlade ihop ett paket med virtualdub, filtret deshaker och så min bat-fil och stabiliseringsinställningar, bara tanka ner och tuta och köra

    tänkte att någon mer kunde ha nöje av det

    finns att tanka ner under projects här:
    http://nils.heuman.se

    bifogar ett litet klipp jag stabiliserat

    ared svarade 14 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • neven

    Medlem
    26 oktober, 2009 vid 07:53

    Coolt!! Hur mycket upplösning tappade du på vägen? Är det bara avi man kan stoppa in eller vilket format som helst?

  • wakenils

    Medlem
    26 oktober, 2009 vid 08:42

    avchd lite filerna (.mts) jag får ur min kamera (dmc-ft1) funkade inte varken i syntheyes eller virtualdub, det var egentligen anledningen till att jag behövde fippla
    jag tror att virtualdub klarar rätt många olika format mha diverse plugins

    jag stoppar in en en .avi fil i hd 1280×720 och får ut samma (så redigeringsprogrammet behandlar den precis som om det var orginalfootage) när jag renderar sen så kör jag lägre upplösning och då tror jag man inte förlorar nånting

    i virtualdub kan välja vad man vill ha för utformat och hur den ska göra med bilden, nu har jag ställt in så bilden automatiskt zoomas så mycket som krävs för att det aldrig ska bli svarta kanter runt bildern när den roterats/flyttats, det gör ju att man förlorar en del upplösning

    finns en massa inställningar att testa, det enda mitt skript egentligen gör är att det automatiserar de två stegen, analys och rotation samt att det funkar med flera filer eftervarandra

    så om inte min deshakerinställning blir bra, kolla http://www.sundancemediagroup.com/articles/deshaker_guide.htm och skapa en egen inställning. Jag skrev nån förklarande rad om det på min hemsida om hur man integrerar deshaker settings med mitt skript

    virtualdub spotttar ut en sån här rad för varje pass, så den ändrar man i mina conf-filer för att få annan output…
    VirtualDub.video.filters.instance[0].Config(“12|1|30|4|1|0|1|0|640|480|1|2|1|4000|4000|4000|1|4|1|3|2|5|40|300|4|C:\deshaker\Deshaker.log|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|0|1|99|99|99|99|1|1|30|30|0|0|0|0|1|0|0|10|1|15|1000|1|88”);

    lite mer info än frågan kanske… men vore trevligt om någon hittade lite bra inställningar

  • neven

    Medlem
    26 oktober, 2009 vid 08:47

    Ah. Ja, syntheyes klarade inte MTS-filer vet jag så när vi skulle göra Motion Tracks så analyserade en avi-fil och sen applicerade dom resulterande trackersarna i AE. Borde kunna funka liknande med stabilisering, men jag tror aldrig vi fick till det riktigt.

    Kvaliten är ju något sämre på den stabiliserade filmen så det måste ju vara för att den zoomat in filmen. Man hade nog hellre velat att den “croppar” perfekt så att du inte får svarta kanter men inte heller försämring i kvalle.

    Jag skall ladda ner och kolla på ditt program vid tillfälle. Snart får jag min 500D också så man kan filma lite najsig film 🙂

  • rydstrom

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 14:49

    funkar nice, men för en med skakig hand så zoomar den väldigt mycket känns som man förlorar en del av filmen, så det är bara att skaffa sig stativ…

    tack för denna

  • neven

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 16:34
    Rydstrom;585795 wrote:
    funkar nice, men för en med skakig hand så zoomar den väldigt mycket känns som man förlorar en del av filmen, så det är bara att skaffa sig stativ…

    tack för denna

    Ja ju mer du skakar desto mer förlorar du…

  • bizonoxe

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 17:55

    iMovie 09 i min mac gör rubbet annars med automatik

  • wakenils

    Medlem
    2 november, 2009 vid 21:00

    fixar äppelprogrammet att sätta ihop föregående och kommande bildrutor för att slippa zooma så mycket? annars låter det ju smidigt

  • bizonoxe

    Medlem
    2 november, 2009 vid 21:27

    Nej! den zoomar som f*n! så nepp mitt äpple har kanske mask

  • hengo

    Medlem
    4 december, 2009 vid 13:17

    kör inte för mycket bildstabilisering då pajajs kvallan.. Max 107% inzoomat skulle jag vilja säga, annars är de bättre å leva me de lilla skaket

  • ared

    Medlem
    4 december, 2009 vid 16:47

    Vill bara dela med mig av vad VirtualDub+Deshaker kan göra.
    Skapade videos med kameran i brädnosen. När brädan dunsade i vågorna guppade kameran upp och ned. Videon blev jobbig att titta på.
    Jag tog in min .avi fil i VirtualDub, valde områden för programmet att stabilisera på, körde igenom med standardinställningar och fick ut en video där stranden höll sig nästa stilla med en dansande bräda på vågorna.
    “Kameraguppet” var också borta.

    Med en fast monterad kamera på brädan så blir ju brädan helt stilla medan stranden dansar.
    VirtualDub kan förändra detta så att brädan lever och dansar på vattnet i stället för stranden.
    AVI filen kan sedan sparas med xvid codecen till önskad kompression. Inställning 1,2 gav utfiler som var lika stora som infilerna. Default var 4
    VirtualDub med Deshaker har räddat mina videofiler från brädnosen.
    Arne

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Stabiliserad video

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.