Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ställa in mastförlängaren
-
Ställa in mastförlängaren
Publicerad av spray på 1 juni, 2007 vid 06:27Ännu en korkad fråga 🙂
Jag tror jag ställde in fel längd på förlängaren igår eftersom bommen kom fasligt högt upp.
På seglet står det ”base 36cm”
Förlängaren är graderad från 5-45. Det är två hål mellan varje siffra som går i steg om fem.Längst ner på förlängaren står det fem, därefter följer två hål innan det står tio. Efter det två hål till därefter står det femton.
Hur jag än vrider och vänder på det så får jag det till att det måste vara 2.5cm mellan hålen eftersom det är två hål mellan var femte gradering.
Jag vill bara veta hur man ställer in den till 36cm.
Det är en local spirit förlängare i aluminium.rasmus_w svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Hej Spray! Kul att du kommit igång!
Ta en tumstock/Måttband och mät från kanten av mastfoten intill röret, till toppen av ringen där masten ligger åt så ser du exakt mått.
Kan vara bra att kolla, har själv en likadan och det är inte helt logiskt tycker jag, med graderingen…Mvh
//Bosse
-
Låt oss säga att du har en 4.60 mast och seglet behöver 4.95 mastlängd, då ska du förlänga den med 35 cm. Graderingar och siffror på segel eller förängare kan du strunta i.
-
Om det står base 36 så får du väl sätta den på 37.5 och inte dra riktigt hela vägen.
-
Och så sätter vi inte bommen efter nåt mått från segelfoten eller hur du kan tänkas ha satt den, utan efter kroppen. Nånstans mellan axel- och näshöjd är antagligen bra i början. När du planar är ett bra trick att sätta fast seglet på brädan och lägga seglet med masten rakt bakåt. Då ska bommen ligga lite bkom brädans häck och avståndet ska vara minst en fingerbredd om du är kort i rocken och max en handsbredd om du är en vandrande flaggstång. Men innan du planar kommer det nog kännas lite högt.
-
@Rasmus_W 387613 wrote:
Och så sätter vi inte bommen efter nåt mått från segelfoten eller hur du kan tänkas ha satt den, utan efter kroppen. Nånstans mellan axel- och näshöjd är antagligen bra i början. När du planar är ett bra trick att sätta fast seglet på brädan och lägga seglet med masten rakt bakåt. Då ska bommen ligga lite bkom brädans häck och avståndet ska vara minst en fingerbredd om du är kort i rocken och max en handsbredd om du är en vandrande flaggstång. Men innan du planar kommer det nog kännas lite högt.
mellan axel och nästa är inte det lite väl högt?,l jag kör med ltie högre bom för jag gillar det.. men standardmåttet är väll axelhögt?
och avstånd till bräda och sånt med bom, beror väll helt på vilken bräda du har?
-
@Spray 387565 wrote:
Ännu en korkad fråga 🙂
Jag tror jag ställde in fel längd på förlängaren igår eftersom bommen kom fasligt högt upp.
På seglet står det ”base 36cm”
Förlängaren är graderad från 5-45. Det är två hål mellan varje siffra som går i steg om fem.Längst ner på förlängaren står det fem, därefter följer två hål innan det står tio. Efter det två hål till därefter står det femton.
Hur jag än vrider och vänder på det så får jag det till att det måste vara 2.5cm mellan hålen eftersom det är två hål mellan var femte gradering.
Jag vill bara veta hur man ställer in den till 36cm.
Det är en local spirit förlängare i aluminium.Jag har ingen aning om vad Base 36cm betyder, men jag kan inte tänka mig att det har med mastförlängaren att göra, seglet vet ju inte hur lång mast du har… Kolla om det inte står Luff någonstans. Kan tänka som någon sa att det står Luff: 4.95 eller så. Sen tar du reda på hur lång mast du har. Har du 460 mast till ett 495 segel så ska du förlänga 35cm som anders sa. Alltså mastlängd-luff=bra skit(förlängar storlek).
Bommen kan ju ha kommit lite högt om du inte har dragit nerhalet innan du kränger dit den (öppningen i mastfickan hamnar för högt upp). Eller om du har förlängt maste för mycket. En liten tumregel brukar vara att seglet ska gå hela vägen ner, alltså att du inte ser varken mast eller förlängare för att ”tyget” på seglet är i vägen. Alltså inte ett stort glapp där med bara linor. Oj jag borde verkligen ta en skriv kurs eller nått.. Det här blir bara krångligare för varje rad.
Hur som, se till att ta reda på rekomenderad luff på ditt segel. Står typ alltid på dom. Sen kan du ju när du har fått bommen på ett bra ställe en gång försöka komma ihåg vart på masten du va. Brukar ju alltid stå nått, min bom ska sitta precis under S:et i ”simmerstyle” när jag kör mitt 5.7 (som jag alltid gör) 😉 Kommer du ihåg sånt så behöver du inte stå och måtta en massa sen. Blir ju dock en ny håll punkt för varje segel.
Att rigga är en konst som tar sjukt lång tid att lära sig. 🙂
/Hellgren
edit: skulle inte rekomendera att mäta det efter brädan, rasmus kanske kör en 110 liters freestyle bräda och du kör en 145 liters (vad det nu va). Det kan skilja väldigt mycket i längd på dom olika brädorna. Dessutom, vart bommen ska sitta och inte är väl mer en smak sak.. Men prova axelhöjd till att börja med, så känner du säkert. Går ju snabbt att hasa ner den lite när du väl är i vattnet, så testa dig fram lite.
-
@hellgren 387707 wrote:
edit: skulle inte rekomendera att mäta det efter brädan, rasmus kanske kör en 110 liters freestyle bräda och du kör en 145 liters (vad det nu va). Det kan skilja väldigt mycket i längd på dom olika brädorna. Dessutom, vart bommen ska sitta och inte är väl mer en smak sak.. Men prova axelhöjd till att börja med, så känner du säkert. Går ju snabbt att hasa ner den lite när du väl är i vattnet, så testa dig fram lite.
Prova att sätta mastfoten längst bak i mastkassetten. Kliv bak i stropparna och justera bommen tills höjden känns lagom. Flytta nu fram mastfoten längst fram och ställ dig i stropparna igen. Notera upplevelsen av att bommen har åkt ner ett par snäpp.
Jag har väl några av de enda brädor som knepet inte är applicerbart på: Urgamla brädor med mastfoten toklångt fram. När det gäller moderna brädor kan man vara rätt säker på att mastkassetten sitter på samma avstånd från häcken oavsett om det är en 160 liters freeride eller en 68 liters vågbräda och då funkar knepet.
-
Tillägg: Som nybörjare är det inte så användbart att placera bommen efter avståndet till tailen, för man står inte i stropparna. Då är det kroppen, bröst- axel- eller näshöjd eller var som nu känns lagom, som gäller.
-
Åkey men nu var det ju mastförlängaren det gällde å inte bommen =))
Vad jag ville komma till var att det är jäkla ologisk gradering på local spirit förlängaren.
-
Jag tror graderingen ser ut ungefär så på de flesta förlängare, i alla fall de som är graderade. Ibland är hålen bara numrerade.
Kollade just, graderingen ser ut så på båda mina LS-förlängare och på min Streamlined, fast där finns en liten pil som pekar på det hål det gäller.
Logga in för att svara.