Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämningsburkar…

  • Stämningsburkar…

    Publicerad av stoorfaen på 18 mars, 2010 vid 15:00

    Detta slog mig när jag läste om teorin om östersjöns vindburk som fylls på och töms med mer eller mindre jämna mellanrum.

    Låtar är också som burkar, stämningsburkar. När man lyssnar på en låt första gången så öppnar man locket och stämmningen som man har just då hamnar i burken. Sedan sätts locket på. Ta till exempel Iron Maidens “hallowed be thy name” som för mig fylldes med skejtarpump och sjukt ladd när jag såg Toy Machines “Welcome to Hell” för första gången. Varje gång jag hör låten så öppnas burken och laddet kommer över mig. MEN, det är inte slut här, det är nämligen inte ofarligt att öppna en bra burk när man är på dåligt humör eftersom lite av den dåliga stämningen från just nu kommer att slinka ner i burken när lite av den bra stämmningen försvinner ur den. Hoppas att ni är med fortfarande för detta blir värre. Bland lekmän brukar man höra det snackas om att “man har lyssnat sönder en låt” eller “tröttnat på en låt” men i själva verket handlar det om att man fått för mycket vardagsstämning i burken. En vidareutvecklig på detta är att man kan lagra dessa burkar, oftast med gott resultat! Ta och låt burken stå ett par år eller decenium och kanske så har den vuxit och blivit nästan outtömlig! Ett exempel är Millencolins “Surfin in my room” ellerhur? Jag skulle vilja avsluta med att tacka “Four Dimensions Movie” för mina två nya vindsurfs burkar “Is There A Ghost” av Band of Horses och “Le Night Dominator” av Touch. Om någon har några tips på andra stämmningsburkar så tas dom emot med öppna armar. Och kom ihåg, var försiktiga med de burkar ni har! (Kom precis på mig själv med att sitta på kontoret med “Hide and Seek” burken ståendes vidöppen…Skärpning!)

    lev och må…

    stoorfaen svarade 14 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    18 mars, 2010 vid 15:45

    Musik förmedlar så mycket mer än bara just musik….

    En låt som jag har starka minnen av är, Kim Wilde – Kids in America.
    Tror det är introt till “Not another ski movie” och förknippar låten med en riktigt j*vla bra puder dagar och min säsong i st.anton framförallt

  • jeppo_f

    Medlem
    18 mars, 2010 vid 20:34

    Hahaaa! Mycket sant!

    Ja, det är väldigt mycket ladd i Is there a ghost-burken just nu. Har några andra välfyllda burkar ståendes i skåpet. Det är till exempel mycket skidåkning i både Mustasch/Black City- och Capone-n-Noreaga/Invincible-burken.

    /j

  • patriks

    Medlem
    18 mars, 2010 vid 21:37

    Hela spelningslistan för four dimensions är ju en helt klar favorit(http://open.spotify.com/user/peterfilm/playlist/3F5ohlt8pHyZPGH95VYbRu). Sen har man ju självklart en cd liggandes i bilen som BARA får användas när man är på väg till surfet, var dock ett tag sen den spelades :/

  • perrapops

    Medlem
    18 mars, 2010 vid 21:40

    Is there a ghost får mig att längta tillbaka till Jericoacara!
    Fan, nästa år får det bli två månader i stället för en!

    Jeppo_F visst är det den Jesper jag träffade i Jeri?

  • perrapops

    Medlem
    18 mars, 2010 vid 21:43

    Bring on the night- The police är en skön låt att ha i bilen påväg från surfet en varm blåsig sensommardag.

  • stoorfaen

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 08:42

    Det är lite märkligt, men bara vetskapen att en låt innebär surfladd för någon ger den lite extra potential att bli något!

    Jeppo_F;602252 wrote:
    Hahaaa! Mycket sant!
    Ja, det är väldigt mycket ladd i Is there a ghost-burken just nu. Har några andra välfyllda burkar ståendes i skåpet. Det är till exempel mycket skidåkning i både Mustasch/Black City- och Capone-n-Noreaga/Invincible-burken.
    /j

    Åhh, mustasch asså. Sitter och får gåshus här hehe! Om “black city” är överriggssurf så är ju lätt “6:36” ett stämmningsfullt kvällsåk…

    Your love/The Outfields är min “80-talssurf”-burk för tillfället…jag ska spara till hockey och köra cabbat när jag blir stor.

    Perrapops;602274 wrote:
    Bring on the night- The police är en skön låt att ha i bilen påväg från surfet en varm blåsig sensommardag.

    Ok, vi drar i två månader! Förresten kanske bror din hakar seglingen i augusti…säker på att du inte ska med!? 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 10:21

    För att styra in det på vindburkar…

    Visst har de blåst väldigt lite hela den här vintern? Borde inte burkarna vara välfyllda nu inför säsongen, både musik och vindmässigt, ah?

  • kurtkomet

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 10:30
    stoorfaen;602194 wrote:
    Om någon har några tips på andra stämmningsburkar så tas dom emot med öppna armar.

    Alright.. Arcade fire – Rebellion (Lies), är en stämningsburk om något!
    Kraftigt förstärkt som soundtrack i denna (promo)surfvideo med härlig känsla:

    http://www.windwing.com/images/videos/2007/WINDWING%20BASH640X360LOWS.mov

  • stoorfaen

    Medlem
    19 mars, 2010 vid 14:01
    dr Masse;602307 wrote:
    För att styra in det på vindburkar…

    Visst har de blåst väldigt lite hela den här vintern? Borde inte burkarna vara välfyllda nu inför säsongen, både musik och vindmässigt, ah?

    Helt rätt! Det är så sjukt smockfullt i burkarna och jag hoppas att isen är helt borta innan det är dagt att öppna locken! BRING IT ON!

  • andreas-f

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 15:15

    Mycket intressant diskussion. Finns ju en väldigt negativ sida av detta också, alltså låtar som är förknippade med extremt risiga ögonblick i ens liv, till exempel musik som råkat gå när man blivit dumpat (eller suttit och grinat till direkt efter) eller som man spelat i bilen på väg tillbaka hem från en lång och smärtsam bomkörning. Men på samma sätt som tråkig stämning kan läcka in i en bra burk kan innehållet i en rutten burk bytas ut mot något bättre. Dock svårt att genomföra och kan ta lång tid, och resultatet blir sällan 100%igt. Jämför med andra huvudsatsen, allt går mot utjämning och slätstrukenhet…

    Hursomhelst, säg att jag på väg hem från ett riktigt kass surfpass i Fiskebäck (troligt, not…), i bilstereon spelas senaste Raveonettes plattan. Raveonettsburken blir enligt resonemanget således proppfull med kassa känslor och associationer. Eftersom det är en snorbra skiva som jag gärna vill lyssna på igen gäller det att fort som tusan spela samma skiva nästa gång jag är på riktigt jäkla bra humör. Visst jag kommer bli på lite mindre bra humör då (eftersom jag omedelbart kommer att tänka på apigt surf i Fiskebäck, och roligare tankar kan man ju fylla skallen med) men det är bara att härda ut, och upprepa om och om igen varje gång jag är på topp. Till slut är innehållet i burken i stort sett utbytt! I fallet bli dumpat har jag tvingats tillämpa denna metod ett oräkneligt antal gånger helt enkelt för att annars skulle det knappt finnas en enda grupp eller låt jag skulle kunna spela, men det är en annan story 🙂

    Denna omskolning eller vad man nu ska kalla det funkar inte alltid, det kommer alltid finnas musik som är helt svartlistad och som jag vet jag aldrig mer kommer att lyssna på. Jag tänker inte nämna några exempel, dels för att det är helt oväsentligt, dels därför att det finns en viss pinsamhetsfaktor inblandat. I vilket fall handlar det om musik som för andra antagligen är helt banal och inte betyder ett smack, men som för mig är så förknippade med dåliga minnen att locket ska stängas och burken gå till återvinningen.

    Samma resonemang kan tillämpas på alkohol. Har man t ex råkat häva i sig lite för mycket portvin en sen kväll på Chalmers och drabbats av det oundvikliga efterföljande portvinsskallebanket gäller det att nästa gång man går på lokal hinka portvin i ett aldrig tidigare skådat tempo. Annars är det kört att dricka portvin för all framtid. Å med tanke på att man antagligen har lyckats dricka för mycket av dom flesta allmänt förekommande rusdrycker skulle man om man inte tillämpade denna princip få gräva djupare och djupare ner i systembolagets beställningssortiment varje gång det ska kalasas. Ungefär som när man var liten och stod på näsan i pulkabacken, det vara bara att bita ihop och klättra upp igen annars skruvades locket till pulkaburken snabbt igen. Ok för mig har locket till Mintuburken helt kärvat fast efter en tur med Ålandsfärjan -00 men det är inget jag ligger sömnlös över…

    Till sist, Raised Fist lirar Friends and Traitors – grymt bra låt, grymt bra minnen från spotjakt på Färöarna… Eller vilken låt som helst från Bouncing Souls platta How I spent my summer vacation, tokladd!

  • ludde_l

    Medlem
    20 mars, 2010 vid 16:33

    Man kan ju lägga upp sina burkar i Surfzones Spotifylista, om ni inte gjort det förstås!

  • tim-eriksson

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 11:04
    Ludde_L;602495 wrote:
    Man kan ju lägga upp sina burkar i Surfzones Spotifylista, om ni inte gjort det förstås!

    http://open.spotify.com/user/cstm87/playlist/2NcxKBOqHHCywJxNVVdhoK

    För övrigt..: Radio dept nya skiva är här… Clinging to a Scheme.
    Årets after surf/chill musik har anlänt…

  • stoorfaen

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 14:41
    Ludde_L;602495 wrote:
    Man kan ju lägga upp sina burkar i Surfzones Spotifylista, om ni inte gjort det förstås!

    Det är ju sjukt av hightech detta med Steffo är! Jag har lyckats lagt till listan tack till länken Tim!

  • stoorfaen

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 14:47

    Jag vet, sorry, detta borde jag kanske kunna lista ut själv men det kan jag inte!!! Hur lägger jag till låtar till denna lista…eller vänta är det bara att lägga till så läggs den till på allas listor? Seriöst? Va ballt!

  • patriks

    Medlem
    23 mars, 2010 vid 15:59
    stoorfaen;602863 wrote:
    Jag vet, sorry, detta borde jag kanske kunna lista ut själv men det kan jag inte!!! Hur lägger jag till låtar till denna lista…eller vänta är det bara att lägga till så läggs den till på allas listor? Seriöst? Va ballt!

    Du är ny till spotify eller hur? 😉
    Sök upp en låt och dra den över till spellistan (namnet på vänster sida) och voila, spellistan har uppdaterats för alla som har listan! 🙂 high tech var ordet!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämningsburkar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.