• Publicerad av jps på 1 november, 2007 vid 08:39

    Har letat och läst och läst o letat efter bra information om hur stansen påverkar fart.

    Mer specifikt hur fram- och bakstropparnas placering på brädan påverkar stans och fart.

    Längre ut har jag nog rätt bra grepp på hur det funkar och varför. Däremot har jag svårare att förstå mekanismerna bakom längre bak. Är det så enkelt som att längre bak är bättre/snabbare? Varför då i så fall? Avståndet mellan fram resp. bakstroppar vad finns det för tumregler där?

    Alla goda råd mottages med tackamhet. Länkar till platser med mer info likaså.

    thomme svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jps

    Medlem
    2 november, 2007 vid 13:03

    OK. Inga svar så jag letade lite till…

    Hittade denna artikel med råd om hur man generellt sett blir snabbare av Mr Lefebvre. Troligen därmed lite antika råd men kanske bra i alla fall.

    Vad säger den samlade expertisen om detta? Några ja gör så eller gör för guds skull inte så?

    Keep your board flat by pointing your toes.
    Many people keep a lot of their weight on their heels when they are learning. This may, however, keep you going up wind it doesn’t help your speed because when the board is railed that increases your drag, therefore, slowing you down. A flat board is a fast board. So point your toes, keep the board flat, and sail upwind by sailing off the fin like a dagger board, not your rail.

    Press against your fin laterally.
    Once you are planing, start pressing with your rear foot laterally against your fin. This pressure produces lift and increases your speed. It is a lot like when you are water skiing outside of the wake and you catch up with the boat by pressing against the flow of the water causing you to be projected forward. The same applies to windsurfing, so press hard and you’ll go much faster.

    Hang farther from the rig by straightening your arms and rolling your shoulders.
    By doing this you reduce the amount of weight on the board, committing more weight to the rig and this reduces the drag on the board. You might even want to roll your boom to your finger tips to get that extra extension you need.

    Keep your hands about shoulder width apart.
    This relates to point #3 because this allows you to get more extended from the rig and you become more sensitive to the load on the rig. If you have a super wide grip you will be dogging it and going slow.

    Sheet in using your body, not your arms.
    Rather than just pulling in your sail with your back arm, let the sail hold you up by lying out over the water. Don’t sit out over the water, lie back. This also gets your weight away from the board.

    Don’t pull the rig too far to windward.
    Once you have gotten more confident in getting your weight out over the water there is a tendency to over do it and the rig starts to lean to windward. This has the effect of choking off your power. You want to keep the rig vertical as much as you can. You can accomplish this by extending your hips toward the sail by bending your knees.

    Shorten your harness lines.
    If your lines are too long you end up sitting down and not lying back into your harness. When you sit you start re-applying that weight you lost by getting into the harness to the board again. By lying back the wind takes the load of your butt. You should be on your tippy toes to get into your harness not bending your knees. So shorten them up and go faster.

    Sail quietly.
    A quiet sailor is a fast sailor. Basically stop adjusting your weight, sheeting angle, and direction every ten seconds. Once your heading in the direction you want to go, get into a stance and lock it in keeping your upper body stiff. Let your knees absorb the bounce in the board.

    Close the gap.
    When closing the gap you will notice the biggest change in your speed next to getting your weight off the board and into the harness. You get the aerodynamic benefit of “end-plating”. This tip goes with tip #5, when using your body to sheet in you will also be able to rake the rig back to close the gap the foot of the sail makes with your board. This has the effect of producing incredible lift in your board.

    Lift up in your foot straps.
    This is very important once you are in the straps and is the ultimate in getting your weight off the board. If you can lift the front of the board, there is almost no weight on the board so therefore you are going fast. While you are leaning out in the harness, and in the straps, lift upward with your front foot and your board will feel like it is getting unglued from the water and you should be cranking.

    Hämtat från http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/need4speed.html

  • thomme

    Medlem
    10 november, 2007 vid 19:31

    Följ dom råden och du kommer segla fortare.

    Tanken med att komma längre bak är att man minskar “våta ytan” på brädan ( den del av botten som berör vattnet ) vilket ska ge mindre motstånd.

    För varje kombination av bräda, fena, seglare, segel, vågförhållande och segeltrim finns en optimal placering av fotstroppar och mastfot.
    För långt fram – ej maximal toppfart men lättseglat, för långt bak – hög maxfart men kontroll problem.

    Flytta bakåt så länge det funkar, när du har kontroll problem – flytta fram.

    Detta är mina tankegångar.

  • bjornen

    Medlem
    11 november, 2007 vid 10:26

    Jag som inte är någon stjärna på speed kan känna att det är lite lättare att få bra hastighet när jag har kotroll dvs mastfoten lite längre fram och framförallt i Sthlm chopen. Nu pratar jag om hastigheter runt 30 knop. Brädan har en förmåga att sticka till väders när hastigheten ökar om jag placerar den för långt bak. Jag tycker att det känns bäst när jag håller ben och armar ganska raka och “låser” stancen. En sak som gör otroligt mycket är ju att falla av ordentligt men som jag i början inte gjorde utan seglade mest på halvvind. Så som “nybörjare” på speed tycker jag inte alltid långt bak är snabbast.

    //Björn

  • getwet

    Medlem
    11 november, 2007 vid 11:41

    Att man inte har kontroll på brädan beror väldigt ofta på att fenväskan är för liten……Det är sällan fotstropparnas placering som är boven.

    Mastfotsplacering och fenval kan fixa många nervösa brädor, och naturligtvis den ständigt återkommande trimmet i nedhalet. (det är ganska märkligt hur många det är som inte vågar dra ordentligt i nedhalet)

  • thomme

    Medlem
    12 november, 2007 vid 19:38

    @getwet 427928 wrote:

    Att man inte har kontroll på brädan beror väldigt ofta på att fenväskan är för liten……Det är sällan fotstropparnas placering som är boven.

    Vid lite eftertanke så är det nog så.

    Själv fegar jag ofta med trimmet för att få igång brädan snabbare och kunna
    ta hyvsad höjd – dvs lite mindre nedhal å större fena vilket ger mer slalom än speed inriktad segling.

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2007 vid 20:25

    @thomme 428212 wrote:

    Vid lite eftertanke så är det nog så.

    Själv fegar jag ofta med trimmet för att få igång brädan snabbare och kunna
    ta hyvsad höjd – dvs lite mindre nedhal å större fena vilket ger mer slalom än speed inriktad segling.

    Japp, fenans lyft är otroligt viktigt för kontrollen. Mycket lyft ger tidig planing och jämn fart men i höga farter tappar man ofta en del av kontrollen.
    Och här räcker det inte med att skaffa fenor efter antal cm, nä, man måste veta om fenan genererar mycket lyft eller inte.
    Som exempel kan jag ange att mina curtis fenor har otroligt mycket mer lyft än min AB+ fenor i samma size. I stökiga förhållanden med mycket vind går det absolut fortare med AB+ (även om det skulle vara slalom, inte enbart downwindspeed) eftersom kontrollen bibehålls. I lite lättare vind däremot när man vill ha mycket lyft och få trycka på ordentligt samt få upp brädan på fena så är curtisen mycket bättre.

    Om man har ett fullrace segel så finns det tyvärr inget “mellanting” med nedhalet. Om den ska fungera som tänkt är det max i nedhal redan från början, annars har man valt fel storlek. Ett freerace/ride segel däremot är betydligt mer förlåtande och reagerar inte lika negativt på någon cm fel i nedhal.
    Min, och de flesta andra av mina “speed o slalomkollegor” har den erfarenheten att rekommenderat nedhal oftast är för lite för fullrace. Oftast handlar det om en till två cm mer, efter någon säsong när seglet använts en del ytterligare någon cm.

  • thomme

    Medlem
    18 november, 2007 vid 21:00

    @getwet 428230 wrote:

    Japp, fenans lyft är otroligt viktigt för kontrollen.

    Om man har ett fullrace segel så finns det tyvärr inget “mellanting” med nedhalet. Om den ska fungera som tänkt är det max i nedhal redan från början, annars har man valt fel storlek. Ett freerace/ride segel däremot är betydligt mer förlåtande och reagerar inte lika negativt på någon cm fel i nedhal.
    Min, och de flesta andra av mina “speed o slalomkollegor” har den erfarenheten att rekommenderat nedhal oftast är för lite för fullrace. Oftast handlar det om en till två cm mer, efter någon säsong när seglet använts en del ytterligare någon cm.

    Visst kan man köpa vartenda segel i linjen och köra alla på max. Men det tillåter i.a.f. inte min budget.
    Seglet jag tänker på ( oftast kör med ) är mitt största rs5 9,0, sopar jag på fullt nedhal behöver jag 1-2 m/s mer för att komma igång och seglet håller inte draget lika bra i vindhålen. Har jag 1-2 cm mindre nedhal går jag igång fläsket tidigare men får kanske inte samma maxfart i de riktiga rökar byarna.

    Är det så att jag känner mig överriggade är det bara att gå in och dra de extra centimetrarna. Funderar faktiskt på att skaffa mig en North XTR förlängare för att kunna finjustera enklare.

  • surferboy

    Medlem
    18 november, 2007 vid 22:00

    North Power XTR II är helt grym så det är bara att beställa. Vi har ett gäng i lager.
    Jag har äntligen fått tag på ett eget ex och den har funkar klockrent till mina racesegel. Känslan av att något snart skall gå sönder de sista nedhalscentimetrarna finns inte längre. Nu kunde jag t.o.m dra mina Warp lite för mycket utan ansträngning. Det har aldrig hänt tidigare – ens med nedhalsvev.

    Mvh,
    Gustav

    @thomme 429375 wrote:

    Är det så att jag känner mig överriggade är det bara att gå in och dra de extra centimetrarna. Funderar faktiskt på att skaffa mig en North XTR förlängare för att kunna finjustera enklare.

  • thomme

    Medlem
    19 november, 2007 vid 20:17

    Ja så småningom. Just nu är det inte säsong här i Uppsala. Handlar skid o hockey prylar till ungarna för fullt ( beggat förstås så det blir lite pengar över till viktigare saker framåt våren ). Har ni någon vinter specialare ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.