Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard 186, 2001 vs 2002 ?

Taggad: 

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2002 vid 09:13

    Ganska stor skillnad, skiljer tex över 20 Liter i volym.

    Kanske Swe-16 eller någon annan kan svara lite mer utförligt.

    /Jonas

  • swe-16

    Medlem
    3 juni, 2002 vid 10:47

    Tja!
    186x som årets modell heter har mindre volym. Den är något kvickare både på kryss och på läns…känslan påminner om g:a 175:an dvs ganska så lättseglad även om den fortfarande kräver fler timmar på vattnet för att få fart på än vad 175:an krävde (som var extremt lättseglad…bara ställa sig upp och köra).

    G:a 186:an känns större i vattnet och man kan “tugga” höjd bättre med den än 186x som kräver lite mer speed innan man kan höjda. G:a 186:an krävde relativt många timmar på vattnet för att man skulle få fart på den, men när man väl hade dessa timmar gick den riktigt bra runt en bana.

    Spontant borde g:a 186:an med sin större volym kunna bära de största riggarna bättre precis i gränsvind, men detta är inget jag fått konkreta bevis för än.

    Båda brädorna kräver mycket styva fenor för att fungera. Är man lätt (<75) fungerar dock orginalfenan helt OK skulle jag tro.

    186x är den bättre av de två runt en bana, med ganska olika segelstilar som sagt. Båda två är dock mycket konkurrenskraftiga brädor.

    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2002 vid 11:14

    Jaha, jag trodde att 186 stod för volymen i liter för båda årsmodellerna

  • swe-16

    Medlem
    3 juni, 2002 vid 11:33

    Hej!
    Detta har diskuterats förut på denna konf…Jimmy Hellberg (SWE15) är expert på området (kolla med sökfunktuionen om du hittar ngt). I korthet kan nämnas att idén med det hela är att påvisa vilken KÄNSLA man får på vattnet etc. Den skall kännas som en 186-litersbräda när man vill börja plana tidigt osv, fast brädan i själva verket endast har 170 + liter (186) respektive 150 + liter (186x)…..fånigt eller hur?
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2002 vid 18:08

    Altså X-186 orginalfenan är för mjuk, dvs brädan får för lite lyft så att allt för stor del av brädan ligger i vattnet eller? . Eller är det när kryssar så kan man inte pressa samma höjd pga av mjukheten ??

  • swe-16

    Medlem
    4 juni, 2002 vid 16:25

    Orginalfenan till X186 är förvånansvärt bra för att vara en orginalfena skulle jag snarare vilja säga. Personligen tycker jag dock den är för mjuk eftersom jag får lite för mycket spin-outs med den (jag väger 95 kg). Höjdtagning helt OK. Möjligt att den skulle fungera utmärkt med en flärp. SWE55 och SWE30 körde med SB orginalfena halva förra säsongen….och det gick ju rätt bra 🙂
    mvh
    Per

  • joeithafish

    Medlem
    4 juni, 2002 vid 16:41

    vad menar du med flärp?

  • swe-1

    Medlem
    5 juni, 2002 vid 09:38

    Det som händer när man får spinout är att man stallar (uttalas stål) fenan, alltså anfallsvinkeln blir för hög så att vattnet ej längre kan följa sugsidan av fenan. Det bildas då en ficka (vak) av vakuum eller luft (början av spinout med något försämrat lyft i fenan som följd, se bifogad bild) på sugsidan och när denna vak blir tillräckligt stor kommer den att sträcka sig utanför aktern på brädan. När detta inträffar fylls vaken med luft (ventilering) från vattenytan och hela fenans sugsida ventileras, spinouten är ett faktum. Du kanske har märkt att när man är nära spinout så hör man hur det surplar bakom brädan och man kan även se vaken som en djup skåra.

    En gummiflärp som limmas fast på aktern som en förlängning av denna hindrar att vaken fylls med luft från ytan. Därav uttrycket flapperbräda.

    Enda brädan jag kan komma på som har en flärp monterad från fabrik är F2 T-REX http://www.f2-surf.com/products/boards/trex270/large.htm

    //JIMMY

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard 186, 2001 vs 2002 ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.