Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing starboard 2007

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 08:52

    Den är “temporarily unavailable”, men man kan går rakt in via typ http://198.173.80.242/viewpage.php?page_id=25 och sedan välja vilken bräda man vill kika på…

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 08:55

    Siden verkar lite instabil än så länge – det är ju lite att uppdatera.

    Jag skrev lite om de nya vågbrädorna i 2007-tråden:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=41304&page=4

    Jag har även kört 07 Flare 99 ett tag. Känns bra. För mig som suger på freestyle känns den lik 2006:an, men ni som snurrar och trickar med lite mer stil kan möjligen uppskatta den lite fetare tailen mm. Det kommer en ny fena också, men den har jag inte testat än.

  • anna

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 09:20

    kan inte vänta tills jag får testa 99an. pratade med kiri och sara-quita i somras och de sa att det är mycket bättre slide i 07 brädorna på grund av, att som du skrev, det är mer volym i tailen.
    sara-quita hade även testat flare 72, och hon tyckte den var riktigt rolig. kan tänka mig att den är super i hårdvind.
    skönt att lite fler brädmärken börjar små freestyle brädor också.

    men jag får beslutsångest av att de har så många olika storlekar. jag vill ju ha alla! man skulle haft lite mer pengar så man hade råd att köpa mer än en.

    Flare 111
    Flare 99
    Flare 88
    ProKids Flare 72
    ProKids Flare 60

    dax för mig att gå o köpa några trisslotter o hoppas på vinst!

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 09:36

    Anna, vilke storlek kör du 2006? Man skall ju inte fråga om en dams vikt, men…

  • anna

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 10:08

    jag körde 94an och väger 58kg.
    jag har trivts väldigt bra med 94an. den har varit bra att köra freestyle med här hemma i sverige och den var riktigt rolig att segla i vågorna i jeri. den funkade till och med i pozo.

    hörde att 2006års 94a är mest lik 2007års 88a. så jag har varit lite osäker på vilken freestyle bräda jag ska ha inför nästa år. kiri tyckte att jag bode ha 88an, men nu har jag redan beställt 99an.

    det är svårt att säga vilket som är bäst för utveckligen. om man kollar vilka brädor de bästa freestyle tjejerna har, så har sara-quita kört på en 80liters evo medans laure treboux har en 99liters nash playmate och alltid kört på brädor över 100liter innan.
    vad tror du?

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 10:33

    Hmm, svårt val. Som du skriver är det 94:an som blivit 88:an och 104 som blivit 99. Jag tror inte man skall ta de angivna volymerna på vara sig 06 eller 07 så stenhårt. Sedan 2004 har jag varje år “bytt storlek” från minsta till mellanmodellen (86-104-94-99). Det har varje år känts just som man bytt storlek från lilla till mellan och tillbaka ovasett hur stora eller små volymskillnaderna varit.

    Så, om du inte tyckte 94:an känts för liten så borde egentligen 88:an vara rätt val, men jag är själv för dålig på freestyle för att kunna beskriva fördelar och nackdelar på den fronten. Jag väger 68-70 och har kört upp till 6.3 (en lätt sådan) på 94:an. Tyckte inte det var nämnvärt bättre med 6.3 på 99:an, trots 4.5cm mer bredd (fenstorleken avgör mer i så fall). Man skulle möjligen kunna tänka sig att kombinationen liten fena och stprt segel kan vara enklare att hantera på 99:an. Å andra sidan kändes inte 99:an nämnvärt bökigare med bra tryck i 5.3 heller.

    Men kanske är frågan hypotetisk? Har du möjlighet att ändra beställningen? När skall brädan komma? Du skulle gärna få prova min 99:a (låna den ett par dar, typ), men problemet är väl att det är en bit från Öland till Örebro.

  • podde

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 11:18

    Har varken provat flair -06 eller flair -07 men är sugen! Har hört att -06:an ska vara ganska snabb för att vara freestyle, stämmer det? Hur är det i så fall med snabbheten i -07:an? Har den blivit långsammare till förmån för bättre slajd? Har ni någon uppfattning om det?

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 11:23

    Så vitt jag vet är det exakt samma rocker, v och kanter, så den bör inte har blivit långsammare. Rockerkurvan är för övrigt direkt hämtad från den erkänt snabba slalombrädan Sonic 100, så det är svårt att tänka sig något snabbare på den fronten.

    Fenan 06 var dock en utpräglad freestylefena och inte direkt snabb (brädan är trots altr framför allt en just en freetylebräda). Det kommer en ny mer allround fena för 07, men jag har inte fått den än.

  • anna

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 17:03

    det hade varit shyst att testa brädan. men det är som sagt en bit från öland till örebro.
    just nu vet jag inte vilken av brädorna som skulle passa mig bäst.
    tror 99an är bättre för lättvindsfreestyle här hemma och 88an för hårdvindsfreestyle och hopp. eftersom jag ska spendera hösten hemma i sverige tror jag nästan 99an kommer blir bäst . jag har aldrig haft något större bräda än runt 90liter innan så det ska bli spännande att testa.
    tycker du att 99an känns mycket större/klumpigare än 94an?

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 19:26
    Anna wrote:
    det hade varit shyst att testa brädan. men det är som sagt en bit från öland till örebro.
    just nu vet jag inte vilken av brädorna som skulle passa mig bäst.
    tror 99an är bättre för lättvindsfreestyle här hemma och 88an för hårdvindsfreestyle och hopp. eftersom jag ska spendera hösten hemma i sverige tror jag nästan 99an kommer blir bäst . jag har aldrig haft något större bräda än runt 90liter innan så det ska bli spännande att testa.
    tycker du att 99an känns mycket större/klumpigare än 94an?

    Vid den segling som jag gör känns som sagt inte 99:an nämnvärt klumpigare, men möjligen blir skillnaden större ju mer avancerade trick man gör. Min magkänsla är egentligen att 88:an boarde vara mest allround för dig, men å andra sidan förstår jag verkligen att du vill testa en större. Det kan nog leda till bra erfarenheter.

    Om du skall till Wave Classic kanske du kan testa brädan där. Jag kommer själv att vara i Portugal då, men nån kanske kan plocka med den. Hör av dig om detta är intressant.

  • nikke

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 19:50

    Ruggigt snygg alltså! 🙂 Någon som vet vad som skiljer kombaten 06 jämfört med 07?

    Ola H. wrote:
    Anna wrote:
    det hade varit shyst att testa brädan. men det är som sagt en bit från öland till örebro.
    just nu vet jag inte vilken av brädorna som skulle passa mig bäst.
    tror 99an är bättre för lättvindsfreestyle här hemma och 88an för hårdvindsfreestyle och hopp. eftersom jag ska spendera hösten hemma i sverige tror jag nästan 99an kommer blir bäst . jag har aldrig haft något större bräda än runt 90liter innan så det ska bli spännande att testa.
    tycker du att 99an känns mycket större/klumpigare än 94an?

    Vid den segling som jag gör känns som sagt inte 99:an nämnvärt klumpigare, men möjligen blir skillnaden större ju mer avancerade trick man gör. Min magkänsla är egentligen att 88:an boarde vara mest allround för dig, men å andra sidan förstår jag verkligen att du vill testa en större. Det kan nog leda till bra erfarenheter.

    Om du skall till Wave Classic kanske du kan testa brädan där. Jag kommer själv att vara i Portugal då, men nån kanske kan plocka med den. Hör av dig om detta är intressant.

  • tobhed

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 19:55

    Tar mig friheten att citera Ola H. från en annan tråd:

    “Kombat är till 07 en klockren vågbräda. Det är en Pure Acid med bredare tail, kan man säga (+ möjligheter till att “freeridemontera” stropparna). Som jag skrev ovan så sitter den i en framfotssväng på ett helt ofattbart sätt. Det märks liksom ännu mer på den 59cm breda 87:a jag kört eftersom det där finns lite bredd att pressa mot. På en smalare Acid (68, 74) känner jag det inte lika tydligt eftersom det är så oerhört sällan man når de farter där man måste lägga fullt tryck på en så smal bräda. Både Kombat och Acid svänger för övrigt också helt OK på bakfoten i medelsnabba förhållanden. Det som rent svängmässigt skiljer Acid/Kombat från EVO är att med den rakare rockerna så behövs driv i bottensvängen. Man måste ha lite tryck (i våg eller segel) för att kunna gå upp mer vertikalt mot vågen. Just detta gör ju EVO helt automatiskt, man kan ju bara gå in i bottensvängen och sedan slappna av med bara ett uns bakfotstryck så fortsätter EVO svänga uppåt. För många seglare är just detta läge det kritiska i vågridningen (de går in bra i bottensvängen och svänger bra på toppen om de bara kommer dit rätt). Därför tror jag att många faktiskt skulle vågrida bättre på en EVO (även många som tycker känslan är lite för “soft”).

    Har man som sagt tryck och lite flyt i vågridngen går det rätt snabbt att ställe om sig till att segel radikalt även på Acid/Kombat. När det gäller skillnaden dem emellan så ger den breda tailen hos Kombat lite mer reserver, för att kunna köra större segel och kunna svänge runt brädan på toppen om det går sakta. Det betalar man för när det börjar går fort i vågridningen då man inte längre orkar med den breda tailen (i t ex en snabb toppsväng). Svänger man mycket på bakfoten kommer man känna av bredden i tailen även i bottensvängen allteftersom farten ökar. Så, ju bättre teknik du har, desto bedare användningsområde får brädan (gäller väl alla brädor iofs).

    För mer B&J-inriktad segling är Kombat klart bekvämare än EVO. Visserligen kan man trimma en EVO med lite större fena och då ligga rätt nära Kombat rent prestandamässigt, men den superlättseglade och avslappnade känslan hos Kombat i marginella förhållanden når man aldrig riktigt.

    Obs att det till 07 finns en Kombat 79. Jag har tyvärrr inte seglat den själv, dock.”

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 19:56
    NIKKE wrote:
    Ruggigt snygg alltså! 🙂 Någon som vet vad som skiljer kombaten 06 jämfört med 07?

    I princip samma rocker, men v-konfigurationen är annorlunda. Enligt utsago är grundkänslan rakt fram i princip densamma, och det är i sväng som det nya v:et gör sig påminnt. Den 2007 Kombat 87:a jag har är i alla fall helt sjukt bra i sväng.

    Det är lite tunnare rails på 2007:an också.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing starboard 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.