Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing starboard acid wood, dram!? 70, 77..?!?!

  • kungdenknege

    Medlem
    29 september, 2002 vid 16:02

    Wood är mer hållbar + väger mindre = att rekommedera.

  • pajas

    Medlem
    29 september, 2002 vid 21:29

    Jag trodde D ram var mer hållbart än wood … har jag fel ?

  • peter-andersson

    Medlem
    29 september, 2002 vid 23:51

    D-ramen är mer hållbar för stötar och slag, medans wooden är mer hållbar i längden för t.ex plattlandningar och dylikt.

  • ola-h

    Medlem
    30 september, 2002 vid 10:05

    Hallå

    Jag har själv en Acid 70 som stor bräda och det är den bästa shape jag kört. Otroligt bra för svenska förhållanden, både för ridning i risigt seg cross onshore och för blåsig och därmed lite choppig sideshore och större vågor. För mig funkar den perfekt med 5.3 och igår provade jag till och med med 5.9 vilket också funkade bra.

    Vid dina 80 kilo är det givetvis en lite annan typ av bräda, men Scott McKercher själv kör i princip 70an som enda bräda (upp till 5.2) och han väger 84. Säkert är 77an lika bra. Jag har inte provat den och borde kanske inte uttala mig, men jag tycker dock inte shapen ser riktigt lika dan ut. Smalare tail och ganska mycket fetare kanter är två detaljer som skiljer.

    Så, mitt råd är att välja Acid 70. I alla fall om du inte är i behov av en bräda mycket volym. Acid 70 planar upp väldigt bra för sin storlek, men den sjunker också väldigt snabbt i tailen om man helt tappar fart. Å andra sidan är det bra med yta i tailen, så den håller farten i vågridningen väldigt bra.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2002 vid 13:03

    Tack!!!

    men ändå så svårt att välja vilken 70 eller 77…. nog är 77an lite för stor för africa tex..!?!?

  • ola-h

    Medlem
    30 september, 2002 vid 16:04

    Hmm, jag har aldrig besöks sydafrika, men det är väl så att det i allmänhet är hyfsat blåsigt och kanske lite mindre byigt och trixigt än t.ex. Maui/Hookipa.

    För dig blir varken 70 eller 77 direkt stor. Skillnaden i tidig planing och flytkraft mm i lättvind blir nog inte överväldigande. Däremot skulle jag kunna tänka mig att 70an är snäppet vassare när det är riktigt bra. Eftersom det låter som du vill ha en bräda som är som bäst då det är riktigt bra säger jag 70. Vill du å andra sidan ha en som funkar bra till bump&jump i Varberg, med hög fart och mycket hopp säger jag kanske 77.

    Vad har du kört för storlek/bräda tidigare?

    PS du får gärna provsegla min 70 om vi stöter ihop. DS

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2002 vid 20:02

    knäckte min mpe på öland;(

    tack för infon….har fått ett bra deal i rostock på 2003 70an

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing starboard acid wood, dram!? 70, 77..?!?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.