Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Apollo?

Taggad: 

  • Starboard Apollo?

    Publicerad av filipl på 9 juli, 2008 vid 21:38

    Jag funderar på att köpa en Starboard Apollo för att plana så tidigt som möjligt. Nästa steg ned när det blåser mer är en 76 cm bred freeridebräda, så jag tror att Apollon medför mindre “överlapp” än vad en vanlig formula skulle göra.

    Är det någon som kan säga något om skillnaderna mellan 2007 och 2008 års modeller av Apollon?

    Tidigare fanns ett par till salu under köp/sälj. Är det fortfarande någon som har en till salu?

    Filip

    the_novice svarade 15 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • skywalker

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 13:24

    08an har fått en kortare nos samt att det är lite mer volym mitt på brädan. Detta ska enligt Starboard förbättra brädans prestande i starkare vindar.

  • the_novice

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 09:53

    Jag har inte kört 2008 modellen men körde förra året på apollon.
    Största fördelen med Formula kontra freeride tycker jag är att man tar bra med höjd och kan gå djupt. En freeride i marginella vindar ger ju mest fram och tillbaka åkning, medans med formulan så kör man i cirklar kring semesterseglare.

    Apollon med sin 75cm fena upplever jag som lättare att plana tidigt med om man inte har bra pumpteknik, den behöver inte poppas ur vattnet på samma sätt som en standard formula och 70cm fena. När det gäller hårdvinds egenskaperna så är det mycket tekniken som avgör, upp till 10m/s är inga större problem och sedan kör man ju helst något på annat. 😉

    Jag har sålt min bräda men du kan höra med Tor om han har någon kvar: http://www.onwater.se

  • filipl

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 08:03

    @The_Novice 481744 wrote:

    Jag har inte kört 2008 modellen men körde förra året på apollon.
    Största fördelen med Formula kontra freeride tycker jag är att man tar bra med höjd och kan gå djupt. En freeride i marginella vindar ger ju mest fram och tillbaka åkning, medans med formulan så kör man i cirklar kring semesterseglare.

    Apollon med sin 75cm fena upplever jag som lättare att plana tidigt med om man inte har bra pumpteknik, den behöver inte poppas ur vattnet på samma sätt som en standard formula och 70cm fena. När det gäller hårdvinds egenskaperna så är det mycket tekniken som avgör, upp till 10m/s är inga större problem och sedan kör man ju helst något på annat. 😉

    Jag har sålt min bräda men du kan höra med Tor om han har någon kvar: http://www.onwater.se

    Tack för svaren,

    Hur är Apollon att segla halvvind med? Upp till ungefär hur många m/s är den bekväm att segla halvvind på?

    Hur mycket väger du och vilka segelstorlekar körde du med?

    Filip

  • the_novice

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:16

    Jag väger ca 68kg, och har kört 11.0 och 10.0 på Apollon. Om man inte skall tävla så tycker jag att 10.0 räcker gott om man är lite lättare. Det skiljer inte så mycket i planingströskel utan största skillnaden blir i vinkel mot och med vinden.

    Formula seglas ju normalt inte några längre sträckor på halvvind men det går bra så länge man inte är för nära gränsen för att vara överriggad. Fenans storlek och profil spelar också in här. Vill man köra mycket på halvind så kan man gå ned lite i fenstorlek, typ 66cm, och välja en styvare fena med tunnare profil. Tycker inte att Apollon skiljer så mycket från andra formula brädor på detta. Vindstyrkor är alltid lite lurigt att prata om. Planingströskel ligger väl på ca 4 m/s för bibehållen planing men man behöver ju ofta en liten extra knuff för att komma igång. 11.0 är väl lagom vid vind mellan 5-8m/s och 10.0 vid ca 7-10m/s. Mycket av detta är väldigt personligt och beror på seglingsstil och vikt. Kör man för skojsskull så funkar 10.0 även ned till ca 5m/s men då har inte planing hela tiden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Apollo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.