Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Starboard Carve 135 versus F2 Powerglide 280
-
Starboard Carve 135 versus F2 Powerglide 280
Publicerad av anonym-anvandare på 24 februari, 2003 vid 14:06Hej!
Funderar på att byta ut min stora bräda (133l) och köpa något lite nyare med volym kring 135-140 l. Någon som kört både Powergliden och Starborden? Vilken när snabbast? Vilken planar först? Fart känns viktigt för mig eftersom jag är rätt lätt och brukar plana ganska tidigt även på vissa lite smalare brädor. Har ni några fartvidunder att tipsa mig om i storleksklassen? Tacksam för svar.
/Pulver
feg svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Själv har jag en Carve 123 -02. Den är super! Har kört den med 6.2-8.2. Den är otroligt lättplanad, lätt att gippa med och bra fart. Hemmavatten är Gotland och det är inga problem med stora vågor, bryt eller choppigt vatten. Hänger man på en stor fena kan man nog köra 9.5 med gott resultat. Ja, jag är nöjd!
CharlieB -
Var finns det stora vågor och bryt när det blåser 8,2 vind ?
-
Tack för ditt insiktfulla svar… Vilken spännvid du har i ditt intellekt.
-
Du fick ju många svar med tydliga erfarenheter av brädorna…
Jag kan svara för en av brädorna, F2 280, som jag seglade under två veckor på rhodos 12 dagar de timmar på förmiddagen då vinden var klen.
Mina erfarenheter av brädan ar att den är jämförbar med Bic Techno 283 i känsla när man planar. Den är stadig, snäll, trög, långsam, dock lätt gippad i större svängar (även för mig som egentligen inte kan). Däremot planar den senare än Technon, den har en planingströskel som Technon saknar.
F2:an är “bombsäker” och ful redan från början så tillsammans med mina tidigare omdömmen om brädan är det en bra nybörjarbräda, däremot om man redan planar, seglar i stroppar och med hängsele så har man redan passerat stadiet där F2:an erbjuder något eftersom den är en taskig lättvindsbräda.
Om jag skulle välja så har F2:an så mycket negativt att jag tror på starboarden.
/feg
-
Tack för dina åsikter. Bra att höra. Jag har läst en massa tester på nätet där de flesta säger att Powergliden ska var bland de snabbaste i klassen men det var alltså inte din upplevelse. Hm… Att det ska vara så svårt att bestämma sig. Någon annan som tycker något om Powergliden? Vad säger ni om X-rayen och Stingrayen då? Ett alternativ?
Tackar igen för att ni skriver. Det borde finnas sådana här forum i alla ämnen man är intresserad av. Tänk om man skulle köpa en bil,kastar ut en fråga och får ärliga insiktsfulla svar. Hade varit bra.
/Pulver
-
Man blir ju lite tveksam till att det verkligen är Powerglide som Feg har testat. De tester jag läst har enhälligt framhållit Powerglide som en bräda med exv. “furious speed”. Passar bäst för “athletic riders”, som pressar på rejält, dvs det är inte en utpräglad nybörjarbräda. Att denna testvinnare skulle få stryk av en Techno 283 låter ju inte så troligt. Finns det ingen mer som har testat Powergliden? Jag kan ju inte döma ut Fegs omdömen helt, eftersom jag bara läst om nämnda bräda.
Pulver, jag har en schysst Xantos 295 till salu, om du är intresserad. Lite ranglig kanske, men snabb, om man inte är för fet!
Jag håller för övrigt med Pulver om att det borde finnas en Konf för allt! Har någon testat gin, russian och tonic förresten? Ger snabb och tidig planing, enligt egen test. Rekommenderas!
-
Feg har som sagt inte bara testat F2 Powerglide 280 -02 utan använt den under 12 dagar på Rhodos.
Jag vill också förtydliga att jag inte jämförde F2:an och Bic:en i annat än tidig planing. Jag sa att F2:an ääär som Bic:en. Visst var den snabbare än Bic:en men nåt fartmonster var den inte, min Fanatic Cross 120 är mycket snabbare (ja jag vet att det inte är samma “klass” av bräda). Jag kanske ska tillägga att jag är 180 lång och väger mellan 90-95 kg beroende på dagsformen.Jag kan ju beskriva F2:an ur ett mer positivt perspektiv.
(observera skillnaden i utformning av kanterna mellan -01:an och -02:an. Jag vet inte hur det påverkar brädan men mina åsikter gäller -02:an)Here goes:
Om du är grön på vindsurfing men lärt dig stå på en bräda utan att hålla i berget/bryggan/båten och kan segla i vald kurs utan centerbord så passar F2 Powerglide 280 – 02 dig. Brädan är stabil, snäll, robust, lättkontrollerad, förlåtande på fotplaceringar, tål mycket vind och klarar lätt 5.7 till 8.2 med orginalfena med en seglare på 90kg. Brädan är även lättsvängd och lättgippad. Justeringsmöjligheterna på fotstropparna är bra trottsa att vinkeln på bakfoten i “Rejsläge” är något flack.
Powerglide 280 passar alltså dig som antingen vill lära dig att segla med hängsele och i fotstroppar i full planing, vattenstarta, gippa osv eller som vill har en lättseglad cruiser för de dagar det blåser från 6 m/s till 12 m/s.
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag tycker att det finns roligare brädor som ger mer smärta i smilbanden och hes röst av glädjetjuten. (Min Cross 120 är en sådan)Hoppas att du får svar från någon som kört starboarden…
/feg
-
OK, men nu skrev du något intressant. Fanatic Cross – hur är den då? Jag är nämligen i samma sits som Pulver, dvs på jakt efter en bräda i 130-140-litersklassen. Vill ha en bräda som planar tidigare, går snabbare och är lättare att gippa än min Xantos på 133 liter. Försökte köpa en Starboard Carve 135 för ett tag sedan, men hann inte först. Cross verkar ju vara en snabb och rolig bräda, men planar den tidigt? Har du testat F2 X-ray eller Stingray? Mistral Radar?
-
Jo, jag tyckte också att den var intressant.
Jag köpte den i höstas så jag har inte seglat den så fasligt mycket men det hindrar mig ju inte att tycka…
Som sagt är det en Fanatic Cross 120 från -02, data tror jag är L 265 B 65 V120. Jag har inte så vidsträckt erfarenhet av brädor i denna storleksklass, egentligen bara F2 Wizzard i olika literformat men jämfört med dem är Crossen både lättare, livligare, snabbare upp i planing, lättare att kontrollera och snabbare. Överdrivet positiv? Nej det tycker jag inte att jag är. Min bror gillar den han med.Jag har seglat den med segel från 6.0 till 7.5 vilket funkar galant. Min avsikt med brädan är att den ska ta vid när vinden ligger på lite över 7 m/s vilket funkat mycket bra. Den är ju inte 130 liter men den funkar galant att även i vindhål, med trots att jag väger över 90 kg.
Jag skulle rekommendera freeride/freestyle crossover segel till denna bräda. Den planade upp äckligt lätt med brorsans NP Raf Jet 6.4.Brorsan kör en Fanatic Stingray 150 (obs inte TT) med allt från 10.5 till 7.4 segel. Det funkar garanterat med ett mindre segel men när det blåser mer kör han med en annan bräda. Jag har själv inte testat brädan men brorsan gillar den skarpt. Den Planar upp innan vattnet krusar sig med 10.5:an medan jag guppade runt på min gamla Bic Techno 283.
För den riktiga lättvinden har jag skaffat en Fomula men för en lättare seglare tror jag att Crossen kan erbjuda tidig planing.
/feg
Logga in för att svara.