Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard futura 101 l

  • Starboard futura 101 l

    Publicerad av gujo på 20 augusti, 2015 vid 09:31

    Hejsan,

    Någon som har erfarenhet av Starboard futura 101 l, jag väger 76kg. Går det att dra rigg på en sådan ifall vinden dör.
    Kör mest i choppigt vatten, hur beter den sig där?

    Tacksam för input.

    /Johan

    john1 svarade 8 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • john1

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 13:15

    I choppigt vatten blir det svårt att dra rigg med 101 liters brädan. Duktiga vågseglare har jag sätt dra rigg på småbrädor, man står då med vatten till knäna. Kräver träning och snabbhet.
    Har själv en Futura 110 liters, fungerar bra i choppigt vatten tycker jag, det är i principen rädsla parallellt med hastigheten som styr gränsen. Har aldrig haft problem med att nosen dyker på väg in (vurpar).
    Jag har flera Starboardsbrädor som kvalitetsmässigt alla är bra.
    Andra freeracebrädor som seglar mkt bra i “overpowered conditions” är tillex. RRD-Firestorm (något smalare än RRD-Firemove/Starboard Atomiq) och Tabou Manta freerace brädorna sägs vara behagliga att segla samtidigt som dom är snabba.

    http://www.windsurf.co.uk/test/tabou-manta-fr-110-team-edition/
    Har inte provat själv.

    Det kanske kommer flera inlägg med vettiga argument.
    JJ

  • _frippe_

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 16:42

    Med 25 liter extra på din vikt ska det gå.bra att dra rigg utan att brädan sjunker. Jag väger ca 92 kg och drar lätt rigg på min 110 liters Firemove. Den är iofs lite bredare.

    Jag har testat 101 liters Futuran i Vassiliki för två år sedan och känslan var att den klarar chop utmärkt även om det var ganska platt där. En skön och snabb bräda tyckte jag.

  • bicless

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 20:49

    Den är så bred om det är 2014 års modell som avses så den går dra rigg för 76 kg. Jag fixar det med mina 77-78kg. Det är en bräda som upplest som större än kanske siffrorna säger. 101 funkar även i hyfsat lätta vindar för mig och körs bekvämt även med större segel.

  • gujo

    Medlem
    20 augusti, 2015 vid 21:05

    @Bicless 735249 wrote:

    Den är så bred om det är 2014 års modell som avses så den går dra rigg för 76 kg. Jag fixar det med mina 77-78kg. Det är en bräda som upplest som större än kanske siffrorna säger. 101 funkar även i hyfsat lätta vindar för mig och körs bekvämt även med större segel.

    Tack för svar, från vilka vindar funkar den att köra med?

  • bicless

    Medlem
    23 augusti, 2015 vid 16:37

    7-15m/s ungefär beroende på förhållanden.

  • gujo

    Medlem
    23 augusti, 2015 vid 18:33

    @Bicless 735289 wrote:

    7-15m/s ungefär beroende på förhållanden.

    Ok det låter ju bra, funkar den bäst med race/slalom segel eller med övriga också?

  • john1

    Medlem
    24 augusti, 2015 vid 13:49

    Fungerar bra med ett modernt freeridesegel som tillex. Ezzy Cheetah 6,5 7.0
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard futura 101 l

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.