Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Futura vs RRD Fireride

  • Starboard Futura vs RRD Fireride

    Publicerad av deimos på 23 juli, 2013 vid 08:19

    Tjenare
    Har precis tagit upp mitt vindsurfande efter flera års uppehåll.
    Har varit ute några gånger med mina gamla grejer och tycker det är fantastiskt kul. Men min gamla Bic Astro Rock med rigg från samma tid känns gamla och funderar nu på att byta till nytt, bräda som rigg.
    Har tittat på RRD Fireride E-Tech 2012 samt Starboard Futura 2010. Båra är på drygt 130 liter. Jag väger runt 80 kg och ser mig som nybörjare och vill därför har lite mer volym.
    Starboarden är ca 2000:- dyrare samt två år äldre modell än RRD:n. Är den värd det högre priset, den har fått väldigt bra betyg i div tester.
    Någon som har information/erfarenhet av någon eller båda brädorna?

    Mvh

    deimos svarade 10 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • radius

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 11:33

    Tja, här kommer lite info om de två brädorna. När det gäller shapen på Fireriden så verkar även den vara från 2010. Modellen är borta från RRDs webb from 2012 och 2012:orna reas ut både här hemma och i UK vilket tyder på att det är den gamla shapen det handlar om. RRDs Firemove skulle ju kunna vara ett alternativ.

    Lycka till: )

    RRD Fireride test

    Starboard Futura test

    RRD Firemove test

  • deimos

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 12:45

    @Radius 713318 wrote:

    Tja, här kommer lite info om de två brädorna. När det gäller shapen på Fireriden så verkar även den vara från 2010. Modellen är borta från RRDs webb from 2012 och 2012:orna reas ut både här hemma och i UK vilket tyder på att det är den gamla shapen det handlar om. RRDs Firemove skulle ju kunna vara ett alternativ.

    Lycka till: )

    RRD Fireride test

    Starboard Futura test

    RRD Firemove test

    Tack för infon 🙂
    Hur ser den nya shapen på RRD ut, är det stor skillnad?
    Starboard futura 2010 är väldigt lik 2013, inga stora förändringar.

  • gregerkj

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 13:31

    Hejsan har själv inföskaffat en Starboard Futura 121-2013 som jag varmt kan rekommendera.
    Väger 82 kg och är 182 cm lång.
    En kanon bräda funkar med mitt Sailworks Race 9.65 samt ner till utmaxat
    NP race 6,0 har 48 43 och 34 fena till den.
    Mitt tips köp inte brädan med för stor volym bredden gör att brädan är mer stabil än
    vad volymen säger, går inte att jämföra med gamla brädor på 130 L.
    Du kör ledigt lättvind med 120 L bräda som blir roligare när det brallar i.

  • radius

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 13:47

    @Deimos 713319 wrote:

    Hur ser den nya shapen på RRD ut, är det stor skillnad?

    Firemoven är ett relativt nytt koncept som innebär kortare/bredare och tunnare, så det är stor skillnad mellan Fireriden och Firemoven. Tyvärr är det några tusen emellan. Skulle satsa på Futuran om det är den och Fireriden det står emellan.

  • deimos

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 07:34

    @Radius 713376 wrote:

    Firemoven är ett relativt nytt koncept som innebär kortare/bredare och tunnare, så det är stor skillnad mellan Fireriden och Firemoven. Tyvärr är det några tusen emellan. Skulle satsa på Futuran om det är den och Fireriden det står emellan.

    RRD Firemove LTD kostar 4000:- mer än Futuran så det är inte intressant.
    Fast man får en RRD Firemove E-Tech för samma pris som Futuran. Det är samma nya koncept fast med ett billigare/tyngre och tåligare material.
    Kanske satsa på en sådan istället för Futuran. Den känns bara väldigt bred.

  • gregerkj

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 06:23

    Innan du handlar kaske du skall fundera på vilken fenbox du vill ha på brädan.
    Futura har Tuttle box och jag tror att RRD har power boxen.

  • bicless

    Medlem
    26 juli, 2013 vid 19:47

    Tung = billig att bygga. En budgetkonstruktion som E-tech skall vara klart billigare än futura som ju gjors i wood sandwich annars är det uppochnervända världen.

  • micke_g

    Medlem
    27 juli, 2013 vid 21:28

    Halloj!
    Har en rätt nyinköpt Futura 121 som bara fått några timmar än så länge. Jag är väldigt nöjd. Är själv lite halvnybörjare men brädan är snabb. Seglade minst lika snabbt som betydligt mer erfarna seglare i viken i tisdags.

    /Micke

  • radius

    Medlem
    29 juli, 2013 vid 08:44

    @Deimos 713415 wrote:

    RRD Firemove LTD kostar 4000:- mer än Futuran så det är inte intressant.

    Det skiljer “bara” (med all respekt för din budget) 2000 kr mellan den futuran 2010 som du kollar på och en sprillans 2013…

  • deimos

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 09:11

    @Radius 713582 wrote:

    Det skiljer “bara” (med all respekt för din budget) 2000 kr mellan den futuran 2010 som du kollar på och en sprillans 2013…

    Jo jag har redan tänkt den tanken.
    Sen såg jag detta paket på surfers.se. Jag har satt 20 000:- som översta gräns för rigg och bräda och detta paket är hamnar strax under.. En RRD Firemove X-tech med komplett rigg. Det verkar vara bra grejjer.
    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/kompletta-vindsurfingpaket/vindsurfing-firemovepaket-premium-rrd-firemove-x-tech-med-simmer.html

  • bicless

    Medlem
    1 augusti, 2013 vid 20:49

    Nu är jag ju part i målet men här har du ett liknande paket med väldigt lyxig bräda och segel. 2013 på allt och hög nivå på alla delar. http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-2013-freeridepaket-6.html

  • gregerkj

    Medlem
    2 augusti, 2013 vid 11:12

    Paketet ser helt ok ut och eftersom bilden på erat paket visar en Carbon Futura 2013 så antar vi att det är den som ingår i paketet.

  • jhebbe

    Medlem
    3 augusti, 2013 vid 09:18

    Nu är väl jag också part i målet men för att bredda ditt synfält lite och visa vad som finns på marknaden och för vilket pris har vi just nu nedsatt Futura 2012 och även bra priser på tidigare modeller.

    http://www.onwater.se/webshop/vindsurfing/vindsurfingbrador/freeridbrador/starboard-futura-2012.html

  • deimos

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 18:45

    @Bicless 713713 wrote:

    Nu är jag ju part i målet men här har du ett liknande paket med väldigt lyxig bräda och segel. 2013 på allt och hög nivå på alla delar. http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-2013-freeridepaket-6.html

    Det är ett mycket intressant paket. Det lutar mest åt en Futura 2013. Har inte bestämt mig vilken volym men det lutar åt 120l fast jag är nybörjare. Tror 130l är för mycket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Futura vs RRD Fireride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.