Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Futura

  • Starboard Futura

    Publicerad av tro på 5 februari, 2011 vid 10:34

    Hej!

    Är ute efter en ny freeride bräda främst att funka med mitt V6 7.0 segel men kanske också ett 6.2 Tempo.
    Gillar speed och sköna fullfartsgippar.

    Fundar på en Starboard Futura 111 eller möjligen 101an…Väger bara 72kg så kanske en 101a skulle passa bäst för mig.

    Någon som har erfarenheter från Futuran?

    /THomas

    seve1000 svarade 13 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • hanlar

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 13:00

    Jag kör både 101 och 122 futuran. Helt klart bästa brädan jag provat för min typ av segling (hobbyslalom och freeride) kör 101 från 5.0 upp till 7.1. Den är ju aningen stor för 5an men det fungerar. På 122an har jag haft 8.5 som störst men det kan nog gå med lite större. Med rätt fena så är dessa brädor mkt snabba. Originalfenorna fungerar sådär, mkt spinout. Tycker absolut att du ska skaffa en eller flera futuror. I år ska jag köra naish grand prix 3 cambrat på dessa. Ska bli kul att se vad man kan få upp dom i för farter.

  • andersbq

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 13:34

    Futura 101 är egentligen typ 106 liter och är väldigt lätt att få fart på. Om du väger så lite behöver du inget större.
    Här kan du läsa om när jag seglade en 101:a förra månaden http://bjorkqvist.blogspot.com/2011/01/quick-visit-to-sandy-point.html

  • Frezzie72

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 14:56

    Fundera också på en Futura 111 l ,jag väger 84 kg och kör med Hellcat 6,2 & 7,2. Tänkte även skaffa ett segel runt 8 m2.
    Är det en lämplig storlek på bräda för dessa segel och min vikt. Har även funderat på Fanatic Hawk 108 eller JP super Sport 109.
    Någon som har tips eller erfarenheter från dessa brädor.

    / Fredrik

  • jester

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 16:42

    Kul att fler börjar upptäcka tjusningen med att åka fort!

    tro: den mindre räcker gott och väl, precis som Anders skriver.

    Fredde G: Låter som en vettig storlek för din vikt och segel + att du kör på ostkusten, ädr man ganska ofta kan behöva guppa hem. Alla 3 brädorna du nämner är kanonfina brädor!

  • hanlar

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 19:00
    Fredde G;646086 wrote:
    Fundera också på en Futura 111 l ,jag väger 84 kg och kör med Hellcat 6,2 & 7,2. Tänkte även skaffa ett segel runt 8 m2.
    Är det en lämplig storlek på bräda för dessa segel och min vikt. Har även funderat på Fanatic Hawk 108 eller JP super Sport 109.
    Någon som har tips eller erfarenheter från dessa brädor.

    / Fredrik

    Det är ju min hellcat 6.2a! Eller? Den har ju suttit på min 101a. Den satt som en smäck på den! Ingen anledning att byta egentligen förutom att amn alltid är sugen på nåt nytt. 111an kommer funka perfekt till dom storlekarna.

  • stoorfaen

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 19:10
    Fredde G;646086 wrote:
    Fundera också på en Futura 111 l ,jag väger 84 kg och kör med Hellcat 6,2 & 7,2. Tänkte även skaffa ett segel runt 8 m2.
    Är det en lämplig storlek på bräda för dessa segel och min vikt. Har även funderat på Fanatic Hawk 108 eller JP super Sport 109.
    Någon som har tips eller erfarenheter från dessa brädor.

    / Fredrik

    Fanatic hawk 108 har jag en kärlekshistoria med. Har tyvärr ingen erfarenhet av de andra brädorna du nämner, men jag kan varmt rekommendera hawken som en snabb allround.

    (är i din viktklass)

  • Frezzie72

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 19:47

    Seglar idag på en 130 l shark. Funkar dessa brädor att ha som enda bräda ,med andra ord funkar dom att guppa på när vinden dör.

  • jester

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 20:45

    Ja, inga större problem. 20 plusliter, så att säga, räcker med lite träning.

  • surfmad

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 21:26

    Jag har funderat på både Bic techno pro 115 liter och futuran.
    Vet inte hur Bicen står sig mot de andra.

  • Frezzie72

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 22:18

    Vilken utav brädorna är snabbast resp går bäst i chopigt vatten.

  • john1

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 23:11

    Jag har en Futura 111 och har Ezzy freeride 8,0 som störste segel, det fungerar perfekt.
    Fanatic annonserar med segelstorlekar som för mig verkar lite stora. Futuran är väldig snabb.
    Fanatic Hawk är säkert en bra bräda det också, men har inte provat den.
    JJ

  • tro

    Medlem
    5 februari, 2011 vid 23:16

    Intressant. Låter ju som 101an är det som gäller.
    Seglar just nu en Fanatic Hawk 108 som har kanske 5 år på nacken. Är väldigt nöjd med den. Lättseglat och lättgippat, men den saknar den där sköna lösa känslan i vattnet….känslan att det går fort. Kanske är mer en känsla eftersom jag inte tror att den är speciellt långsam egentligen, men man vill ju alltid ha mer…
    Har Futuran den känslan tycker du? Vilken årsmodell seglar du förresten?

    MVH
    Thomas

  • hanlar

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 08:38

    101an är en 2008 fsw och 122an en 2009a technora. 2009 blev den aningen tunnare men vet inte om det är någon större skillnad vad jag kan bedömma. Jag har provat fanatic också men tyckte bättre om futuran så det blev sådana. Fsw skulle jag inte välja över technora. Dom är väldigt sköra i trädäcket och svårare att laga snyggt själv. Det bästa med dom är just att det är lättåkt men dom är ändå snabba. Tar chopp mkt bra, man kan flytta stropparna på 101an till inre position vilket ger en lösare känsla. Inget jag brukar göra ör alltid längst ut för max tryck. Det blir tredje säsongen för mig med futura nu och jag har inga planer på att byta dom. Brukar vilja byta varje säsong annars för att pröva nåt nytt men nu har jag fastnat. Dom är helt enkelt för bra för att bytas!

  • Frezzie72

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 09:28

    Fsw är det alltså en futura wood. Vad jag förstår är technora tåligare. Vad är det annars för skillnad förutom vikten. Ser att Wallen sport har en Futura 111 wood 2010 men är en sån för ömtålig för en amatörseglare som en annan.

  • hanlar

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 09:48

    Den är lite lättare. Nåt halvkilo kilo. Men om det är så stor skillnad egentligen vete fan. Det tråkiga med. Wood om det går sönder är att träet vid skada kan bli missfärgat. Mörknar lite. Menfår du ett bra pris på den så slå till. Jag skulle inte betala extra för trä men det beror ju på vad du tycker. Jag tycker att technora duger fint åt mig.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Futura

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.