Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Futura

  • tjabba

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:06

    Hakar på tråden,jag har själv funderat på futuran men kikar på 122 eller 133 modellerna för så tidig planing som möjligt samt även att min dotter skall kunna komma igång med surfingen.

    Hon väger ca 47 kilo och vi har precis kommit igång på en JP Funride med henne 140 liter var den på.
    Själv tyckte jag JP:n var lite åt åka buss hållet och vill nu ha nåt lite mer actionladdat.
    Vilken av storlekarna skulle kunna passa för vårat ändanmål tror ni? själv väger jag ca 78 kg.

  • Frezzie72

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 11:06

    Technora duger mer än gått för mig, men man får ju en 2010 wood billigare än en 2011 technora.Nu måste man ju inte ha nytt, men det finns dåligt med beg brädor av nämnda modeller.

  • hanlar

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 14:45
    tjabba;646156 wrote:
    Hakar på tråden,jag har själv funderat på futuran men kikar på 122 eller 133 modellerna för så tidig planing som möjligt samt även att min dotter skall kunna komma igång med surfingen.

    Hon väger ca 47 kilo och vi har precis kommit igång på en JP Funride med henne 140 liter var den på.
    Själv tyckte jag JP:n var lite åt åka buss hållet och vill nu ha nåt lite mer actionladdat.
    Vilken av storlekarna skulle kunna passa för vårat ändanmål tror ni? själv väger jag ca 78 kg.

    Satsa på 122an. Perfekt storlek om man är i den viktklassen. Du drar rigg om vinden dör, dottern kan köra den utan problem. Futuran är ju lite bredare än andra brädor i samma storlek, men tunnare. Den känns mindre men är riktigt stabil. 122an är helt klart min favorit.

  • hanlar

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 14:47
    Fredde G;646157 wrote:
    Technora duger mer än gått för mig, men man får ju en 2010 wood billigare än en 2011 technora.Nu måste man ju inte ha nytt, men det finns dåligt med beg brädor av nämnda modeller.

    Kör på wooden om den är billigare. Min 101a var beggad men 122 köpte jag från keppler i tyskland. Svårt att hitta futuror beg i sverige.

  • kiropraktorn

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 15:41
    surfmad;646117 wrote:
    Jag har funderat på både Bic techno pro 115 liter och futuran.
    Vet inte hur Bicen står sig mot de andra.

    Har tyvärr inte kört futuran men många andra slalombrädor i samma klass. Bicen ligger som ett strykjärn på vattnet. Aldrig varit med om nåt liknande. Luras inte av att det är en bic.

  • john1

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 16:38

    Som jag skrev så har jag en Futura 111. Har inte provat Hawk i samma storlek, men bytat från Futura 111 till hawk 122 i vattnet (samma förhållande).
    Även om hawk´en är större så känns den livligare, men Futuran är snabbare, tycker den kommer snyggare upp i planingsläge, Hawken höjer upp i nosen innan planing, Futuran går från rakt läge och rakt upp i planing utan att att “stå upp”. Futura går mera som tåget rakt fram och mkt lättkontrollerad och komfortabel, något som är viktigt för att vara snabb. Den är brädare och stabil, Jag känner inget behov för större breda om jag begränsar mig till 8m2.

    JJ.

  • Frezzie72

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 18:01

    Har du Futuran som enda bräda,hur mycket väger du. Jag är lite rädd för att den har för lite volym när vinden plötsligt sviker.Vilka segelstolekar kör du,behövs flera olika fenstorlekar.

  • staffomania

    Medlem
    6 februari, 2011 vid 23:32

    Håller också på att välja mellan en Futura 133, en Tabou Rocket 135 eller kanske eventuellt en Hawk 135. Vari ligger skillnaden? Är också lite orolig att Futuran ska var lite svårkörd när det blåser lite mer eftersom det iallfall i början kommer vara min enda bräda. Går det som 100kg klump att dra rigg på en 135L? Just nu kör jag en 145 liters och det går ju bra.

  • hanlar

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 19:45

    Inga problem. Min 122a är inga problem att dra rigg på. Mkt stabil. Jag väger in på 85 så en 135a är inga problem.

  • jester

    Medlem
    7 februari, 2011 vid 20:45

    114 kg här, och jag drar rigg på 132 liter… Gäller naturligtvis att fördela tyngden rätt hela tiden, men övning ger färdighet osv.. 🙂

  • Frezzie72

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 17:34

    Är det fler än jag som drabbas av beslutsångest när det är dag att byta bräda. Kan inte bestämma mig för vilken bräda jag vill ha. Men tack för alla tips och synpunkter i denna tråd, hoppas fler gör inlägg och berättar om sina erfarenheter så man får lite mer kött på benen. Brukar det gå att prova brädor innan man slår till, det skulle ju göra det hela så mycket enklare.

    /Fredrik

  • tjabba

    Medlem
    8 februari, 2011 vid 19:47

    Hur ligger det till med kvalitén på starboard brädorna,det är ju en parameter som man får väga in vid en såpass stor investering som det ändå är.dela med er av era erfarenheter så vi blir klokare.

  • john1

    Medlem
    10 februari, 2011 vid 17:56

    Jag har en gammal Starboard Carve (D-RAM) 99 ltrs (år 2000), och den förste Acid brädan (D-RAM) som kom ut på marknaden. Carven är fortfarande utan skador, har seglat väldigt mkt. med den.
    Jag har också en Starboard Futura 111 (Technora) som skall vara i samma kategori som dom äldre brädorna.
    Tyvärr måste jag säga att jag tror det är stor skillnad i “gelcoaten”, blir mkt lättare skrapmärken i den nye brädan (Futura).
    Jag har nu köps en bräda från LORCH (http://www.lorchboards.com), skall bli spännande. Har en tidigare Lorchbräda som jag har varit mkt nöjd med. Anledingen för att jag köpte Lorch var också att Starboard Kode 94 har US-box, medan Lorch har Powerbox. Tycker också att Kode har blivit “för mullig där bak”.

    JJ

  • fraddanr

    Medlem
    10 februari, 2011 vid 22:42

    Är det bara jag som tycker att man ska prova en bräda innan man pungar ut typ 13 papp för den? Trådar på steffo i all ära (man kan t.ex. få hjälp med att komma fram till vilken sorts/storlek på bräda man ska ha) men förr eller senare kommer man ju till en punkt där man inte ökar sin förståelse genom att läsa fler inlägg från andra surfare, kanske snarare tvärt om. Alla kan ju säga att just deras bräda är livlig/snabb eller vad som helst men det är ju bara en subjektiv bedömning baserad på vad man seglat innan.

    Eller så är jag bara dum i huvudet (efter en blöt fotbollsträning på grus mellan 21-23.00 en torsdag så är det ju mycket som talar för det :confused2:)

  • Frezzie72

    Medlem
    26 mars, 2011 vid 15:47

    Efter mycket velande ligger nu en ny Futura 122 och väntar på en ny säsong. Tänkte först att jag skulle behålla min Fanatic 130 l och satsa på en Futura 111. Men valde att sälja min Fanatic och bara ha en bräda och tyckte då att 122:an passa bra för Stockholms förhållanden. Så nu vill jag ha islossning och ett par grader till. F….n vad man längtar!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Futura

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.