Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard: Kombat vs Carve?

  • Starboard: Kombat vs Carve?

    Publicerad av Oregistrerad på 8 juni, 2006 vid 19:26

    Nån som kan uttala sig om skillnaderna mellan dessa två?

    Carven sägs ju vara j-kligt snabb och ha bred segelrange (har funderat på 101:an, 4,5-7.0).

    Kombat (96:an där…) däremot lite mera allround och kan även tas ut i vågor… nåt som jag skulle kunna tänka mig (inga monstervågor, men det som kan erbjudas i trakten, vilket förmodligen är typ 1,5m max…) Däremot så är det väl småvågs/chop-blasting som körs största delen av tiden, men vill ju gärna lära sig bränna av lite hopp o gippar snart… Hur mycket långsammare är Kombaten i dessa förhållanden? Seglar just nu 4.7-6.7…

    Vill ha en snabb bräda för blasting, men ändå en allround som kan funka i lite oliak situationer… så frågan är hur stora skillnaderna i fart egentligen är…

    andreas-f svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • henryk

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:08

    Combat 95 -05 testades i tyska SURF förra våren. Testförarna var besvikna på brädans “fahrleistung” dvs körbarhet, prestanda. Seg på plattvatten , men dock bra i små vågor. Lugn i chopp, lätt kontrollerbar freeride.(Testet finns att ladda hem på SURFs sida.)
    Jag skulle satsa på carven som alltid fått jättefina omdömen….
    /Henryk

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 23:06

    Kombat 06 har en helt ny och mer “loose” och snabb rocker än 05:an som mer var orienterad mot kontroll. Personligen vet jag ittne säkert vilken jag föredrar, men det är i princip alltid så att snabbare brädor vinner tester…

    Dock, som mer freerideinriktad allroundbräda är det ingen tvekan om att Komabt 06 (96) är klart vassare. Jag har inte själv kört Carve men enligt mina kollegor som har så är den stora skillnaden att Carnve är extremt enkel att segla och också enkel att segla fort. En kortare bräda som Kombat blir helt enkelt mer lite mer tekniska att få igång. Å andra sidan är ju skillnaden i vågor som natt och dag och här blir det Kombat som är enklare.

    Slutsats:

    Carve: enkel att plana tidigt, enkel att segla snabbt, enkel att jippa. Rejält brytig i vågor.
    Kombat: Lite mer krävande, men med bara aningens bättre teknik troligen lika snabb (snabbare om det är stökigt). Markant mer naturlig om det är vågor.

  • Oregistrerad

    Gäst
    8 juni, 2006 vid 23:56
    Ola H. wrote:
    Kombat 06 har en helt ny och mer “loose” och snabb rocker än 05:an som mer var orienterad mot kontroll. Personligen vet jag ittne säkert vilken jag föredrar, men det är i princip alltid så att snabbare brädor vinner tester…

    Dock, som mer freerideinriktad allroundbräda är det ingen tvekan om att Komabt 06 (96) är klart vassare. Jag har inte själv kört Carve men enligt mina kollegor som har så är den stora skillnaden att Carnve är extremt enkel att segla och också enkel att segla fort. En kortare bräda som Kombat blir helt enkelt mer lite mer tekniska att få igång. Å andra sidan är ju skillnaden i vågor som natt och dag och här blir det Kombat som är enklare.

    Slutsats:

    Carve: enkel att plana tidigt, enkel att segla snabbt, enkel att jippa. Rejält brytig i vågor.
    Kombat: Lite mer krävande, men med bara aningens bättre teknik troligen lika snabb (snabbare om det är stökigt). Markant mer naturlig om det är vågor.

    Sååååå… om jag seglar främst i små vindvågor (~ 0,5m), som blåst upp på ett par km öppet vatten, så är det kombaten som gäller? Även om jag är nybörjare så är jag envis, och kan nog ta att det kanske får ta några gånger extra att få den riktiga farten i brädan… och den kanske “räcker längre” när man har utvecklats lite mera? Och hur mycket är det egentligen det dkiljer i faar tmellen brädorna, det kan ju inte röra sig om sååå många knop, och den skillnaden märker jag knappast så länge jag inte har gps… 😉

    Är jag rätt ute, eller skall jag helt enkelt skaffa en optimistjolle istället?

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 juni, 2006 vid 00:02

    …kan ju tillägga att vågridning kanske inte är högsta prioritet, utan främst kanske använda dem som hoppramper…

  • surfmeister

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 06:13

    Vill du ha en bräda som du kan utvecklas mer med rekommenderar jag Kombat då den är mer allround. Jag har själv testat Carve och den är som Ola säger mkt snabb i planning, snabb och förlåtande. När du blir duktigare kommer du vilja testa nya förhållanden t ex vågor och nya trick. Då är Kombat betydligt roligare att ha. Kombaten är också ngt mer kompakt vilket gör den lättare att hoppa med.

    Vidare kommer du inte märka en större skillnad i fart mellan brädorna, det är din teknik som framförallt kommer avgöra farten och inte brädan. Båda brädorna är snabba men jag tycker inte det ska vara den avgörande parametern för ditt val. Du får två olika fenor till Kombat, en freeride fena och en vågfena; mkt prisvärt! Oavsett hur du väljer kommer du bli nöjd dock skulle jag satsa på Kombat!

  • tiki

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 06:38

    Jag har testat Carve 121 och Kombat 95 och gillar båda. Min favorit är nog ändå Kombat pga sin mera loose karaktär. Seglar man mer i havsmiljö eller är lite trickorienterad skulle jag välja Kombaten. En kompis lät en annan kompis (*hmm) pröva sin Kombat och han gillade Carven bättre. Kanske för att han normalt kör på en gammal slalom Seatrend som går mer på räls.

    Därmed inte sagt att Carve är stel men de känns lite olika vid planing. Skillnaden i toppfart är marginell och det går ju faktiskt att trimma Kombaten mera åt slalomhållet med annan fotstroppsplacering och fena.

    Förövrigt kör “kompisen” utan problem 6,7m på en Kombat 95.

    Lycka till!

    /Jonas

  • ola-h

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 07:51

    Japp, det lutar åt Kombat efter den beskrivningen. I “gps-mätning” tror jag inte man kan säga att det skiljer några knop sådar rent generellt. Det kommer bero helt på seglaren.

  • charlieb

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:49

    Seglar Carve 123 och 99 och dessa är mycket olika. Ska man jämföra Kombat ska man nog jämföra med den minsta carven. Detta är ju olika brädor som dock båda har SB känska i sig dvs går lugnt och tryggt i vattnet med det inte sagt att dessa är långsamma. Carve har tt-box och kan riggas med stor fena om man vill, annars har Kombat us-box och om man inte tänker sig köra stora fenor kan bara detta alternativ tala för kombaten. Men en 111 carve och en Evo 80 är också en bra kombo…

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 juni, 2006 vid 09:43
    CharlieB wrote:
    Carve har tt-box och kan riggas med stor fena om man vill, annars har Kombat us-box och om man inte tänker sig köra stora fenor kan bara detta alternativ tala för kombaten. Men en 111 carve och en Evo 80 är också en bra kombo…

    Menar du att detta är en fördel eller nackdel för Kombaten?

    Ola, läste att du hade en Kombat på gång, jag ser väldigt gärna att du refererar den lite när du provat den… =)

  • andreas-f

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 07:58

    Jag är också intresserad av Kombat, funderar på minsta modellen på 86 liter. Den ska delvis användas som lättvindsvågis så jag undrar hur mycket man förlorar i vågegenskaper jämfört med en ren vågbräda. Brädan kommer få åka mycket plattvatten också så därför är jag inne på freestylewave istället för en stubbievågis.

  • ola-h

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 08:12
    Andreas F wrote:
    Jag är också intresserad av Kombat, funderar på minsta modellen på 86 liter. Den ska delvis användas som lättvindsvågis så jag undrar hur mycket man förlorar i vågegenskaper jämfört med en ren vågbräda. Brädan kommer få åka mycket plattvatten också så därför är jag inne på freestylewave istället för en stubbievågis.

    Man förlorar en del. Mer exakt så skulle jag säga att ju bättre vågseglare man är, desto mer kan man “jobba runt” de små svårigheter som finns när man skall rida vågor på en freestylevågis. Speciellt gäller det om förhållandena ändå inte är så upphetsande (typ x-on, 5.3 i Varberg). Om man ännu inte har så bra koll på hur man på ett effektivt sätt svänger en bräda i en frontsidesväng så är den lite stelare freestylevågisen ett större handikapp.

    Å andra sidan är en freestylevågis rent allmänt en enklare bräda att segla (plana, ta höjd etc) och för hopp och backsideridning är skillnaderna mot stubbisar typiskt små och ibland till och med till frestylevågisarnas fördel.

    Jag har precis fått in en liten Kombat som jag tänkte testa ett tag som stor vågis och plattvattensbräda för att få ännu bättre känsla för hur den funkar. Den ser fin ut i alla fall.

  • andreas-f

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 09:07

    Hmm, knivigt val. Alternativet är ju då en större stubbiebräda. Det är just risiga förhållanden med 5,3 (och 6,0) som jag vill att brädan ska funka i. Och jag är långt ifrån en mästare på frontsideridning, särskilt inte om vinkeln är dålig. Å andra sidan gillar jag att bränna på i hög fart och ladda på hopp, och troligen blir det inte en så stor del ren vågridning brädan kommer att användas till utan mer “bumpnjump” till så helt fel med en fsw kanske det inte är heller.

    Anledningen till att jag spanat in kombat är att den väl lånat mycket från evon och är den fsw-bräda som ligger mest åt våg-hållet. Kan iofs betyda vad som helst, fsw verkar ju vara ett ganska vitt begrepp och vissa brädor i kategorin ligger ganska långt åt freeride på skalan (?)

    Hursomhelst, återkom gärna med några ord om kombaten efter att du testat den.

  • ola-h

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 12:58

    Med de förutsättningarn (B&J-inriktningen) så tror jag också Kombat är rätt. Jag skulle dock snarare säga att den numer är en slags stor version av Acid-brädorna än en “modifierad” EVO. Rockern är väldigt lik den som är i Acid 80 och 86.

    Återkommer då jag testat lite med. Om du är i Vbg och jag är där får du givetvis låna min och testa själv.

  • andreas-f

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 13:37

    Det skulle ju vara grymt schyrre att få testa brädan lite. Får hoppas på att det dyker upp nåt tillfälle inom en nära framtid.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard: Kombat vs Carve?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.