Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Pure Acid -06

  • Starboard Pure Acid -06

    Publicerad av tobhed på 26 september, 2005 vid 13:05

    Aloha,

    Undrar om någon har hunnit segla en pure acid -06 än? Ola H brukar ju ha bra koll på Starboard så jag hoppas på dig… tongue.gif vad jag vill veta är ris & ros etc. Även funderingar typ “köp en EVO istället” är välkommet.

    danke!

    tobhed svarade 18 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • surfmanj

    Medlem
    26 september, 2005 vid 13:27

    Sitter och väntar på min Flare 94 som borde anlända snart! Skall bli grymt skojj att få segla skiten ur smile.gif

  • the_novice

    Medlem
    26 september, 2005 vid 19:14

    Ola har redan skrivit hyfsat utförligt på Starboards hemsida; http://www.star-board.com/forum/askteam/read.asp?ID=5345&t=200592615229

  • ola-h

    Medlem
    26 september, 2005 vid 19:23

    Oooooh: Flare 94. Jag kör normalt helt skojiga svängiga vågosar och suger dessutom på freestyle, men Flare 94 är den roligast brädan jag kört i betydelsen att det är så sjukt skönt att bara stå och åka på den. Att lägga den i en superhögfartscarvingsväng är också en helt unik känsla (den har rak rocker och svänger inte så mycket, med det blir liksom som en storslalomsväng av det hela).

    Jag anatar att den är bra på det den är gjord för – freestyle – också, men min kompetensnivå i kombination med en tumme som gick ur led precis innan jag fick brädan i juni har gjort mig extra försiktig med freestyletrickförsöken.

  • ola-h

    Medlem
    26 september, 2005 vid 19:26

    Om du ursäktar engelskan kommer ett inlägg jag skrev på Starboardforumet nedan (orkan inte skriva en översättning just nu, men svarar gärna på fler frågor):

    I’ve ridden the PA73 a couple of times, from light 5.6 to VERY powered 4.5. From almost flat to pretty nice sideshore and 2m faces (nothing bigger, unfortunately). I’ve done direct comparasions with the EVO 70 (changing back and forth between them) but not with the E74, but I have ridden the E74 a lot before and have a pretty good understanding of that one too, so I think I can extralpolate. Note that I’m only 68 kilos though, that might infuence my experience (but I do think the main characteristics of the boards are the same also for heavier sailor).

    The first thing to note when comparing the E74 and PA73 is that the E74 will feel one half to one size bigger in plain size. The PA73 is more comparable to the E70 (from which it is actually derived, drawn out nose and tal, thinner rear rails, slightly flatter rocker). You immediately feel that the PA73 has a faster feel to it when you step on it. It rides a bit higher and despite the width, there is no mistaking the PA73 retains the feel of a classical wave board. WHen it comes t early planing, I can’t really say from experience. I tend to plane about as early on most comparable gear (just have to work more on some gear). However, my guess is that most people will plane about as early on the narrower but flatter rockered PA73 as on the wider but heavier rockered E74, at least with sail sizes from 5.3 and down (5.0 for heavier people, E74 might have an edge with bigger sails).

    On a wave, the difference between the two is the most apparent. The PA 73 likes a more drawn out line and also tend to like to be driven harder. Its not like the E74 can’t be driven hard, but it care a bit less how you turn it. Both boards can hit the lip basically any way you like it, but in a hard carve off the top, the PA73 easily has an edge and requires a far less precise setup here. One of the absolute best traits of the E74 (and where it beats the E70, which I otherwise think has a drivier and more “allround” turn) it how it can vary the turn radius and so easily go vertical at any point in the bottom turn. The E74 simply rolls over its rail and you can go from front foot to rear foot pressure at will. The PA73 need to be sort of set up earlier in the turn for where you want to go, particularly in slow conditions, or simply muscled/super hard driven to change direction once at speed. Don’t mistake this for the board not being loose, because it is. It’s just a result of its more drivey character and also note that this is in comparasion with the E74.

    Both boards are nice though chop, the PA73 having an edge over the E74 (but not really over the E70 in my opinion). With these widths, they get there share of hits, but recover well, which is a typical EVO trait which the PA74 has inherited. With smaller sails, the E74 gets unnatural (not unrideable, just more work) before the PA73.

    Overall, the E74 is the definition of EVO style wave riding. I would say its emphasized towards slower waves and sails above 4.5 (compared to the E70 which is drivier in the turn and handle small sails and faster waves more naturally). The PA 73 definitely feels like a solid, very nice classic wave board, but has some extra width to get you going early and keep speed well.

    So, there are definitely major differences. For a competent wave rider, taste will decide basically regardless of sailing conditions, even more so of you compare the E70 and PA73 (E74 sailing bigger in practice). For a rider with less technique, EVO is probably the way to go for slower stuff and PA for faster stuff.

  • ola-h

    Medlem
    26 september, 2005 vid 19:29

    Notera att ovanstående gäller just PA73. 80 och 86 är helt andra shaper. Flera i Starboardteamet som kört PA80 håller dock just den brädan som en av de absolut bästa i hela 2006-programmet. Per Andersson är också riktigt förtjust i 80:an.

  • tobhed

    Medlem
    27 september, 2005 vid 07:50

    tack för ditt svar Ola. det är just Per Andersson som har fått mig att titta på PA80. Mailade med Per häromdagen och han la med inlägg från både Kevin & Andy Wirtz och de var både helt lyriska över PA80 – jag kommer att ta en PA80 laugh.gif

  • the_novice

    Medlem
    27 september, 2005 vid 12:22

    Du får gärna lägga upp lite av den feedbacken här också… smirk.gif
    PA80 och 86 skall ha snabbare rocker och mindre V?
    Medans PA73 är gjord för/av/med Levi Siver som knappast kör långsamt han heller?

  • ola-h

    Medlem
    27 september, 2005 vid 12:52

    Levi är en av dem med snabbast bottensväng på Hookipa, men det är även Kevin. Svårt att säga vem som är snabbast.

    När det gäller v är jag inte säker på att det är mindre av den varan på 80/86 än på 73:an, men det är egentligen inte så intressant eftersom det är helheten som avgör. Den stora skillnaden i så fall är att 73:an har en konkav (övergående till dubbelkonkav) botten medan de stora har en ren v-botten (inte helt olik 2005 Acid 74, som dock har lite mer rocker overall, även lite mer än PureAcid 73).

  • tobhed

    Medlem
    27 september, 2005 vid 13:32

    I nästa nummer av boards kommer de att testa just en Acid 73 – och jag kan säga att de kommer att vara ganska nöjda med brädan… cool.gif

    Övriga brädor:
    Angulo Amigu 7’0, F2 Guerilla 78, Fanatic Free wave 78, Fanatic New wave 75, Goya Wave 78, Goya Wave XR 76, JP Radical Wave 74, JP Real World Wave 76, Mistral Beast 75, Mistral Syncro 77, Naish Hybrid Free wave 75, Proof Wave 73, RRD Hardcore S, Starboard Acid 73, Starboard Evo 74, Tabou Da Curve 79

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Pure Acid -06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.