Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Wood och DRAM?

Taggad: 

  • swe-1

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 13:11

    Wood-brädorna är tillverkade av kolfiber och glasfiber i sandwichen och hela ytterskalet av trä för att få en lätt och styv bräda som inte ändrar form med tiden.

    D-Ram har bara trä i nosen och under fotstropparna för extra hållbarhet. Ytterskalet är av ASA vilket gör brädorna mycket hållbara men tygre och inte lika styva.

    //JIMMY

  • garage

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 13:16

    Hej, och tack för svaret!

    Är det rätt uppfattat att Wood är ömtåligare då och tål smällar sämre? Men istället har bättre prestanda?

    Mvh Andreas

  • swe-1

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 13:56

    Precis! Men Wood-brädorna är fortfarande ganska stryktåliga om man jämför med race-brädor för 5 år sedan. Fler tillverkare har idag trä i sina race-brädor på utsatta ställen pga att de tål smällar bättre än om de bara var gjorda i kolfibersandwich.

    //JIMMY

  • garage

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 14:51

    Toppen!

    Medan jag ändå har dig på tråden. Jag har en begagnad Starboard F155 2001 på gång. Jag skall absolut inte tävla eller nåt utan vill mest kunna segla mer, plana tidigt (har ett Sailworks Retro 9.5) och ta bra höjd.

    Blir det en bra kombination tror du med denna bräda och segel samt är det större risk med en begagnad Wood än en DRAM. Hur lång fena tycker du jag behöver till ett 9.5, den som kommer med brädan är väl på 58cm, räcker det?

    Mvh Andreas

  • swe-1

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 15:26

    Kombinationen blir perfekt! Original Curtis fenan borde bli utmärkt, den är mycket bra på dessa brädor om den är i bra skick, en större runt 65cm ger något bättre höjdtagning och lite tidigare planing men blir riktigt jobbig på halvvind när det börjar gå fort.
    Det är inte större risk att köpa varken Wood eller D-Ram förutsatt att de är i gott skick. Kolla att eventuella lagningar är bra gjorda och att det inte är mjukt runt lagningen.

    Välkommen till Formulaträsket! wink.gif
    //JIMMY

  • garage

    Medlem
    6 februari, 2003 vid 15:32

    Hej!

    Tackar så mycket för informationen, alltid trevlig med kunnigt folk som delar med sig!

    Mvh Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Wood och DRAM?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.