Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Starta kiten själv?

  • Starta kiten själv?

    Publicerad av nikke på 1 maj, 2008 vid 10:18

    Tänkte kolla ang. säkerhetssystemen när det gäller snowkite. Hur långt har de kommit i säkerhetssystemen och går det med lätthet att starta kiten själv? Drygt att försöka få med sig någon så fort man ska kita nämligen!

    kitemaster2000 svarade 16 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • nundy

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 18:36

    Med foil är det inget problem… går med uppblåsbara med men betydligt enklare med foil! Det bästa säkerhetssystemet sitter innanför din panna.

  • milkman

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 19:43

    förra årets kiter, men principen är den samma:
    http://www.flyozone.com/video/TheOzoneInstrMovieHQ.wmv
    (film)

  • nikke

    Medlem
    1 maj, 2008 vid 21:36
    nundy;462294 wrote:
    Med foil är det inget problem… går med uppblåsbara med men betydligt enklare med foil! Det bästa säkerhetssystemet sitter innanför din panna.

    Men foilkitarna borde väl ha typ samma säkerhetssystem som tubekites eller?

  • milkman

    Medlem
    2 maj, 2008 vid 06:22

    Kolla på filmen i posten innan så ser du hur säkerhetsssytemen fungerar.

  • Kjello

    Gäst
    2 maj, 2008 vid 06:46

    Man ser den extra säkerheten med foil, dra i baklinorna så går luften ur, trasa.
    Lite svårt att få ur luften ur tuberna på tubekites på det sättet, propeller.

  • nikke

    Medlem
    3 maj, 2008 vid 18:37
    Milkman;462344 wrote:
    Kolla på filmen i posten innan så ser du hur säkerhetsssytemen fungerar.

    Har sett filmen nu, foil verkar som det bästa alternativet på vintern jämfört med tube. Tar man en tillräckligt stor foil borde man kunna köra med den på både sommaren och vintern. Men förr hade foil rykte om sig att de var svåra att starta när de hamnat i vatten ett tag, är det så fortfarande eller har de gjort något åt det? Kan vara en orsak till att många kitesurfar på sommaren med tube. Vidare så såg jag att linorna till foilen är rena spindelnätet, kan bli mycket trassel där jämfört med tube kan jag tänka mig. Rekommenderar ozone att man startar kiten själv, det verkar funka rätt bra att göra det vad jag såg i alla fall.

  • pjoter

    Medlem
    4 maj, 2008 vid 08:32

    För sommarbruk är det Flysurfer (http://www.kajtech.nu) eller Peter Lynn (http://www.????) som gäller då det är dom som tillverkar foils med stängda celler och ska man köra på vatten är det stängda celler som gäller, annars drunknar kiten när du sätter den i vatten. Med stängda celler är det oftast inga som helst problem att starta kiten igen efter man satt den. Har själv kört flysurfer i 2 år nu och 90-95% av gångerna är den uppe ur vattnet betydligt snabbare än någon uppblåsbar. Dom andra gångerna kan den trilskas lite och det har även hänt att jag har fått gå in för att den blivit en lite boll. (detta har dock oftast hänt då det blåst så lite att tube-killarna inte haft en chans att få upp sina).

    Angående trassel är det faktiskt väldigt mkt mindre problem än man kan tro. Är man bara lite noga när man packar ihop kiten så trasslar det mer eller mindre aldrig. Får dom ligga i vinden å piska länge eller bara kastar ihop kiten efter session har man problem men sällan annars.

  • nikke

    Medlem
    4 maj, 2008 vid 10:08

    Tack så mycket för informationen. Men kan man köra med foil med stängda celler både på vattnet och på vintern tror du eller måste man ha olika foil för vinter och sommarbruk?

    pjoter;462736 wrote:
    För sommarbruk är det Flysurfer (http://www.kajtech.nu) eller Peter Lynn ([URL=”http://www.????”]www.????[/URL]) som gäller då det är dom som tillverkar foils med stängda celler och ska man köra på vatten är det stängda celler som gäller, annars drunknar kiten när du sätter den i vatten. Med stängda celler är det oftast inga som helst problem att starta kiten igen efter man satt den. Har själv kört flysurfer i 2 år nu och 90-95% av gångerna är den uppe ur vattnet betydligt snabbare än någon uppblåsbar. Dom andra gångerna kan den trilskas lite och det har även hänt att jag har fått gå in för att den blivit en lite boll. (detta har dock oftast hänt då det blåst så lite att tube-killarna inte haft en chans att få upp sina).

    Angående trassel är det faktiskt väldigt mkt mindre problem än man kan tro. Är man bara lite noga när man packar ihop kiten så trasslar det mer eller mindre aldrig. Får dom ligga i vinden å piska länge eller bara kastar ihop kiten efter session har man problem men sällan annars.

  • pjoter

    Medlem
    4 maj, 2008 vid 21:31

    Kör man foils med stängda celler funkar dom perfekt sommar som vinter, det är bara dom med öppna som inte funkar så bra på sommaren.

    Och självklart funkar ju även uppblåsbara på vintern också men det är klart meckigare, spec om man är själv.

    Hör med Kaj på kajtech om du är intresserad av nytt, annars kan du håla koll på begmarknaden. tror det finns en del både här och på http://www.kitenation.se som är stället där mer stockholmsfolk hänger.

    Lycka till vad du än väljer!

  • milkman

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 09:09

    Jag startar alltid mina foils själv. Jag landar dom också, en rätt viktig poäng som man ofta glömer.

    Jag tycker att alla foil är sämre kiter än en genomsnittlig tub annat än i riktigt svag vind, I <5m/s är en Frenzy 12-14 en riktig klättermaskin.. Men jag kör foil på vintern för det är sjukt mycket bekvämare än tuber (av anledningar du nämner). Jag vill kunna köra som i filmen så därför kör jag med öppna celler, annars hade jag ju som sagt kunnat pumpa då jag bla ändå kommer vilja ha hjälp vid landningar och säkerhetsprinciperna inte riktigt passar mig.

    Här i Stockholm så lämnar de flesta (som kan kita) foils på vatten och byter till tubkiter. Du får fråga dem själva varför. (ett bra tillfälle till begade grejjor iofs – se på http://www.kitenation.se som sagt)

    Jag tycker meao att det är bättre att optimera. Snö-grejjor på vintern. Vattenkites på Sommaren. Förutom att funktionen blir bäst så verkar det vara ekonomi i det också.

    En tubkite för vatten med våtdräkt, sele och bräda kostar 15440kr. En foil till vintern kostar ca 7500kr. Tutti blir under 23000kr. Du får kolla vad en vattenfoil med bräda, dräkt och sele kostar, men jag har för mig det är ung samma pengar.

    Jag importerar Ozone och säljer grejjor om det inte framgick(så slipper Pjoter nämna det).

  • haze

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 11:43

    Nähä?? Hade vi aldrig kunnat räknat ut Jens..

    Jag håller faktiskt med att om du kör med en foil som har stängda celler så kan du använda den på både på vintern och sommaren och då borde det bli billigare än att köpa en för sommaren och en för vintern. Om du inte så klart köper de dyraste.

    Foil är faktiskt ganska oki på sommaren oxå om man har en riktigt foil det vill säga.

    Tycker du ska kolla med cortex (kajtech) han säljer foils som är grymma.

    Om du skall ha en tubkite skall du ha den bästa så klart och de finns ju på http://www.fahlensurf.se De är lite kraftfullare än alla andra så då behöver du max en 9:a som störst drake.

    Eller hur Jens 😉
    (obs ironi)

    Kom gärna ner till Habo nu i Helgen så kan du testa de flesta märkena där nere. Och prata med många kiteare.

  • milkman

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 12:03

    Hasse: Du kanske ska nämna att du är teamåkare för http://www.fahlensurf.se när du gör dig lustig på ditt vanliga “charmiga sätt”.

  • pjoter

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 17:05

    bara för att jag måste va jobbig jens så kan du väl säga på vilka punkter en foil är sämre än en tubkite. vad jag minns har du aldrig svarat på den frågan. å vilka kites du kört när du gjort den bedömningen. å ännu viktigare, hur du kört. kiteloops, urkrokat mm.

    Snälla Jens ta dig nu tid å svara på det här i tråden å inte skriva ett privat mess.

  • milkman

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 19:40

    Ingen fara Pjott, kul du bryr dig. Jag ska försöka förklara vad som ligger till grund för min personliga uppfattning.

    -Detta är huvudsakerna som talar för tuber för mig: Snabbare, bättre bomkänsla, reagerar snabbare (gäller inte alla tuber jag testat dock).

    -Varför kör jag foils på vintern?
    Jag kan bära med mig två kiter på toptur, jag kan starta och landa helt själv i alla lägen. Jag kan tömma kiten helt i nödfall. Mer kraft i lägre hastigheter passar bra för att klättra. Inget av ovan kan jag fixa med mina tuber, därför offrar jag prestandan från tuberna på vintern.

    Mest erfarenhet har jag av Ozones alla foils i alla storlekar (ingen omfattande erfarenhet från årets faktiskt för det har varit hemskt dåligt med kitedagar). Jag lärde mig på Peter Lynn och har fått möjlighet att testa alla FS kiter utom den senaste. på Tuber så kör jag förståss Ozone Instinct men har försökt testa runt de vanligare kiterna i alla fall. I år blir det mycket Sport II när jag fortsätter utveckla looparna och de enklare urkrokningarna. Jag skulle beskriva mig som en oldschool kille med wakedrömmar 🙂

    Jag har föresten försökt testa två storlekar på alla drakar också, det är stor skillnad på en 7:a och en 11:a tex, och vädret som passar. Det rekommenderar jag för alla som tar sig tid att lära sig om andra drakar.

  • nic

    Medlem
    5 maj, 2008 vid 21:03
    pjoter;463023 wrote:
    bara för att jag måste va jobbig jens så kan du väl säga på vilka punkter en foil är sämre än en tubkite. vad jag minns har du aldrig svarat på den frågan. å vilka kites du kört när du gjort den bedömningen. å ännu viktigare, hur du kört. kiteloops, urkrokat mm.

    Snälla Jens ta dig nu tid å svara på det här i tråden å inte skriva ett privat mess.

    Jag måste nog hålla med Jens om att tube har bättre prestanda än foils. Jag tror inte att det är så kontroveriellt att säga detta efter SLE-revolutionen på tubesidan. Foils har sina fördelar, speciellt på vintern när man kör långt från bilen i terräng med mycket vindskuggor och två lättstartade/snabbpackade foils i ryggan.

    Men prestanda i depowern och de snabbare svängarna gör att tube (sle) lätt vinner i prestanda. Man får själv bestämma vilken åkning man gör mest. Jag kör gärna tube på snön, inte så långt från bilen, trickar mest och det är väldigt lätt att starta själv, lurigare att landa själv men det går med oftast/i värsta fall. Tidigare, innan SLE-kitarna körde jag bara foil på snön.

    nic

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Starta kiten själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.