Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Starta kiten själv?

  • haze

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 00:25

    @Milkman 462961 wrote:

    Hasse: Du kanske ska nämna att du är teamåkare för http://www.fahlensurf.se när du gör dig lustig på ditt vanliga “charmiga sätt”.

    Hmm varför tror du att jag har Fahlens under min signatur då? Måste jag skriva att jag är teamåkare oxå? Dags att du slappanar av lite och relaxar som alla andra gör på denna sida.. Och det roligaste är att du retar dig så på mig. Och vad var så lustigt med mitt inlägg för utom min pik till dig? Missade du dessutom att jag skrev ironi??

    Och du svarade inte på mitt inlägg heller eller hur? Vad är billigast? En foil för både snö och vatten eller en foil för vintern och en tubkite för sommaren?

  • nic

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 06:21
    Haze;462958 wrote:

    Om du skall ha en tubkite skall du ha den bästa så klart och de finns ju på http://www.fahlensurf.se De är lite kraftfullare än alla andra så då behöver du max en 9:a som störst drake…

    Många vet inte vad de pratar om när de pratar om andra kitemärken än sina egna men du vet inte ens vad du pratar om när det gäller ditt eget märke. Det du säger där är vilseledande. Kent kör ju Naish Helix 9 som störst och jag tycker synd om honom när vinden är svag och han får gå tillbaka uppvinds medan vi andra har kraft nog att hoppa.

    Haze;463150 wrote:
    Hmm varför tror du att jag har Fahlens under min signatur då? Måste jag skriva att jag är teamåkare oxå? Dags att du slappanar av lite och relaxar som alla andra gör på denna sida.. Och det roligaste är att du retar dig så på mig. Och vad var så lustigt med mitt inlägg för utom min pik till dig? Missade du dessutom att jag skrev ironi??

    Och du svarade inte på mitt inlägg heller eller hur? Vad är billigast? En foil för både snö och vatten eller en foil för vintern och en tubkite för sommaren?

    Äh, slappa själv hasse. Du har ju tidigare inte gjort dig känd för att ha de smartaste inläggen på forumet så lite får du tåla.

    En Flysurfer Psycho 13 kostar 15000kr(Speed13 16000kr). Köper man en ny tubekite 11kvm* sle så har man råd med en beggad opencell foil (förra årets är inte så svårt att hitta och förmodligen i väldigt bra skick). Det är en bra kombo.

    Nu när jag tänker på det så har jag ett paket jag kan sälja för 15000kr:
    Ozone Edge(tube) 2008 11 + Ozone Frenzy(opencell) 2006 14

    nic

    *eftersom den är snabbare i svängarna så har man den i samma vindar, ev är jag för snäll å man behöver en ännu större closed cell att döma av Flysurferkillen jag åkte med i helgen. Eller så får Pjoter komma upp å visa hur slipstenen ska dras…

  • sourra

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 08:14

    Oj vilken tråd. Så lite kärlek och så mycket paj. Doktorn ordinerar:

    (Tag 3/dag tills vinden tilltager)

    chillpill.jpg

  • haze

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 08:17

    Nic: Missade du oxå mitt ironi efter det jag skrev? Jag skrev så för att provecera och lyckades tydligen. Förstod oxå att du skulle hugga då jag skrev om Ozone 😉

    Sen har jag kört en hel del andra drakar oxå. Och jag har väl fortfarande inte dömt ut någon drake på samma sätt som jag har dömt ut skidor då jag har testa det då det inte är så stor skillnad på dessa. Kommer ev en rec. av dessa drakar när jag har tid att skriva ihop det.

    Men om du köper en ny och en begagnad då snackar vi andra saker. Jag snackade om nya saker. Då borde det vara billigare med en kite bara eller hur?

  • haze

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 08:18

    Sant sourra 😉

    På internet är alla bäst och kan man göra vad man vill….

  • milkman

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 08:37

    Missade att kommentaren om priset var en fråga.
    Komplett: Kite, bräda, Assault 5/3 dräkt, sele= 15440kr. + ny vinterfoi = 23000 (står i första inlägget)
    Med ovan är det bara att matcha med andra leverantörer så vet du ju. Redovisa gärna om du orkar.

  • pjoter

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 08:46

    gött med ett svar Jens. dock så håller jag inte med vilket ju är ett tecken på att det mer handlar om känsla än om fakta. Tycker känslan i FS kitesen är sjukt skön jämfört med dom flesta uppblåsbara märkena.

    Nic, jag tar gärna en duell i windrange med dig, antingen om jag kommer upp eller du kommer ner. testar också grymt gärna nya Ozonekiten, för har ni klämt ur lika mkt bottendrag ur den 11an som en P3 13 så är jag imponerad!

    sen är min p3 1,5 år nu och under den tiden har det hänt rätt mkt på uppblåsbara sidan. rättvisast blir ju att jämföra med en nyare FS iofs.

  • nic

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 09:23
    Haze;463189 wrote:
    Nic: Missade du oxå mitt ironi efter det jag skrev? Jag skrev så för att provecera och lyckades tydligen. Förstod oxå att du skulle hugga då jag skrev om Ozone 😉

    Sen har jag kört en hel del andra drakar oxå. Och jag har väl fortfarande inte dömt ut någon drake på samma sätt som jag har dömt ut skidor då jag har testa det då det inte är så stor skillnad på dessa. Kommer ev en rec. av dessa drakar när jag har tid att skriva ihop det.

    Men om du köper en ny och en begagnad då snackar vi andra saker. Jag snackade om nya saker. Då borde det vara billigare med en kite bara eller hur?

    Ok, om man är ironisk så säger man en uppenbar motsats. Vet inte riktigt vad du vill med din ironi. Förklara gärna om du vet det själv.

    Går du ner lite i storlek på vinterkiten så får du nog rum med en ny (typ Access) där med. I vilket fall är poängen att ett tveksamt mervärdet inte motsvaras av pengarna när man för samma pengar (åtminstone nästan) kan få två kitar som är optimerade för var sitt element.

    nic

  • nic

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 09:28
    pjoter;463199 wrote:
    gött med ett svar Jens. dock så håller jag inte med vilket ju är ett tecken på att det mer handlar om känsla än om fakta. Tycker känslan i FS kitesen är sjukt skön jämfört med dom flesta uppblåsbara märkena.

    Nic, jag tar gärna en duell i windrange med dig, antingen om jag kommer upp eller du kommer ner. testar också grymt gärna nya Ozonekiten, för har ni klämt ur lika mkt bottendrag ur den 11an som en P3 13 så är jag imponerad!

    sen är min p3 1,5 år nu och under den tiden har det hänt rätt mkt på uppblåsbara sidan. rättvisast blir ju att jämföra med en nyare FS iofs.

    Det vore kul om du kom upp oftare. Inte så många duktiga Flysurferåkare att titta på på västkusten annat en en å annan vilsen stockholmare som tittar ner emellanåt.

    nic

  • nic

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 09:30
    Haze;463190 wrote:

    På internet är alla bäst och kan man göra vad man vill….

    jaha, nu förstår jag.

    nic

  • pjoter

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 11:14

    annars får du komma ner. 🙂 vi hjar kunnat köra varje dag de senaste här nere, å brisen har precis börjat komma. 🙂

  • cortex

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 18:35

    @nic 463163 wrote:

    En Flysurfer Psycho 13 kostar 15000kr(Speed13 16000kr). Köper man en ny tubekite 11kvm* sle så har man råd med en beggad opencell foil (förra årets är inte så svårt att hitta och förmodligen i väldigt bra skick). Det är en bra kombo.

    Nu när jag tänker på det så har jag ett paket jag kan sälja för 15000kr:
    Ozone Edge(tube) 2008 11 + Ozone Frenzy(opencell) 2006 14

    nic

    *eftersom den är snabbare i svängarna så har man den i samma vindar, ev är jag för snäll å man behöver en ännu större closed cell att döma av Flysurferkillen jag åkte med i helgen. Eller så får Pjoter komma upp å visa hur slipstenen ska dras…

    Har läst tråden med ett lätt leende på läpparna. 😉
    Ingen aning om vem du körde med i helgen eller vad han körde med. Men sannolikheten är att Pjoter och Erik F skulle ge dig en helt annan bild av FS-kites.

    Hur som helst. Att jämföra bottendraget i en P3 13 med en Edge 11 är fel. P3 13 är en rätt potent lättvindskite. Jämför en Edge 11 med en P3 10 så stämmer vindrangen betydlig bättre. En P3 10 kostar 13 500 kr.
    Eller ännu bättre; jämför Edge 11 med Speed2 10. De är riktade mot samma segment. En Speed2 10 har dessutom mycket vassare lowend än en P3 10.

    *MEN*, P3’an kommer snart att ersättas av Psycho 4’an… så att jämföra priser, svänghastighet osv med P3’an är inte så givande längre.

    Den FS kite jag säljer till 90% just nu är Pulse2 (samt 10% Speed2). Bägge dessa kites är nyare än P3’an (Speed2 en generation och Pulse2 två generationer). En Pulse2 10 kostar 11 600 kr.
    Så med andra ord blir det rejält mycket billigare än med två kites.

    När det gäller prestanda så är det ett jä-igt luddigt begrepp. Om vi *bara* kollar på svänghastighet så placerar sig Pulse2 någonstans mitt i 2008 utbudet av BOW/SLE-kite (dvs av de jag kört… typ 5-6 olika modeller/märken). Så den är inte långsam.
    Jämfört med en Caution Mayhem så svänger dock Pulse2 rätt långsamt. Å andra sidan har jag inte hittat *någon* annan SLE som svänger lika snabbt som Mayhem.
    Det finns dock mycket annat som man måste räkna in i begreppet prestanda… Ska vi titta på effektivaste vingprofilen är exempevis Speed2’an väldigt svårslagen.

    Finns en sak till som spelar in rätt mycket på dagens marknad; dollarn är ursvag vilket gör alla märken som tar betalt i USD dirt-cheap att ta in i Sverige. Den pris-skillnaden gör att folk som bara ska köra på vatten inte ser någon större vits med att köpa en betydligt dyrare foil.
    Bara att titta på pris-skillnaden mellan en Mayhem 9’a och en Pulse2 8.
    Ska man köra året runt är dock det extra påslaget klart värt det i min mening; bara att slippa byta kites p.g.a årstid sparar mycket slötid i början av varje säsong.
    En annan grej är om man reser mycket med sina kites. Jag får med mig 2 foils på samma plats och vikt som en tube. Exempelvis tar en Speed2 15 SA betydligt mindre plats och väger ett par kilo mindre än en Mayhem 9’a i packningen. Det ger väldigt många extra dagars kiting när man är ute och reser att kunna ta med 2 kites istället för en.

    Hur som helst. Jag och Erik kommer ner till Habo i helgen. Vi tar med oss Pulse2 8 och Speed2 15 Silver-arrow + Caution Mayhem 9 + 11 för demo.
    (+ en massa goa Spleene, Flyboards och Caution-brädor)

    Så… istället för att vi babblar runt på Steffo tills bokstäverna tar slut så kan vi ju testa varandras prylar i helgen. 🙂

    Har själv en radda med kites från andra tillverkare jag är nyfiken på att testa!

    Jag tror helgen kan bli hur kul som helst! Partysuget börjar växa till sig ordentligt dessutom. He he.

    /Kaj(Tech)

  • markus_king90

    Medlem
    7 maj, 2008 vid 21:30
    Haze;463189 wrote:
    Nic: Missade du oxå mitt ironi efter det jag skrev? Jag skrev så för att provecera och lyckades tydligen. Förstod oxå att du skulle hugga då jag skrev om Ozone 😉

    Men om du köper en ny och en begagnad då snackar vi andra saker. Jag snackade om nya saker. Då borde det vara billigare med en kite bara eller hur?

    sluta tro att du är nån, din ironi suger så skriv att det är ironi då…

  • kitemaster2000

    Medlem
    7 maj, 2008 vid 21:54
    Haze;463190 wrote:
    Sant sourra 😉

    På internet är alla bäst och kan man göra vad man vill….

    Vad menar du? Vadå alla är bäst? Det håller inte jag med om! Jag tycker inte dina inlägg verkar så genomtänkta alla gånger!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Starta kiten själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.