Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Starta utan strand?

• Starta utan strand?

Publicerad av stusse på 25 februari, 2003 vid 08:40

Någon som vet ngt smart att starta på ett ställe utan strand, exempelvis från en brygga? Går det överhuvudtaget? Man får förutsätta att det inte finns obstacles ivägen samt att vinden är hyffsat lätt.

preppie svarade 21 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sinclair

Medlem
    25 februari, 2003 vid 10:43

Jag har testat från brygga och jag klarade mig undan med mindre skärsår och en drake som flög upp i ett träd. Så jag rekomenderar inte det. Jag tror att om du skall köra från en brygga så måste du ha någon på bryggan som passar upp draken åt dig.

• benny

Medlem
    25 februari, 2003 vid 10:56

Tjenare Stusse.
    Som du själv nämner så krävs ju en kraftig portion försiktighet men visst går det. Kan du självstarta Kiten på en strand?
    I såfall så gör samma sak men använd typ en plast påse eller en sandsäck för att tynga ner den nedre kite tippen lagd i kanten av “vindfönstret” och backa ut på bryggan eller ännu bättre i vattnet om du bottnar.
    Väl ute så att dina övre linor är relativt spännda i kiten som nu skall stå på högkant, gör du ett litet lätt ryck i de undre linorna eller två snabba steg bakåt så att du får bort påsen/säcken och styr upp läng med fönstret försiktigt tills kiten står i zenit.
    Good luck and take it easy!
    MvH Benny
    Benny@skid.nu
    http://www.Skid.Nu

• preppie

Medlem
    25 februari, 2003 vid 16:32

Till det där ändamålet används skyte bommen, alltså det är en bom som vevar ut linorna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Starta utan strand?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.