Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Startproblem

  • Startproblem

    Publicerad av s238 på 5 juni, 2004 vid 12:18

    Bussen brukar starta på första försöket men gick inte igång efter jag hade varit ute o kört en sväng och skulle starta den igen. Jag väntade då 1 timme ca och prövade igen. Då hoppade den igång som vanligt. Nu har detta hänt igen och jag får inte igång den. Vad kan detta bero på?

    s238 svarade 19 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jeppe

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 20:22

    Om motorn är varm och inte startar i det läget skulle det kunna vara kondensatorn.

    Hade ett liknande problem med en gammal volvo en gång. När den blev varm så började den misstända och sedan la den av, gick inte och starta efter det. När motorn och kondesatorn svalnat så startade den igen. Tror att problemet som jag hade var ett något glapp som påverkades av värmen, när det var kallt drog kondensatorn ihop så pass så det blev kontakt igen och vise versa.

    Vet inte om det kan vara samma problem för dig?

  • s238

    Medlem
    6 juni, 2004 vid 10:41

    Den brukar vara lite svårstartad när den är kall och alltid gå igång när den är varm. 2 gånger har den dock inte velat starta trots att den varit varm men gått igång efter att jag väntat i 2 timmar. Nu är den helt död.

  • evaooo

    Medlem
    16 augusti, 2004 vid 11:18

    Sent svar, men ändå…
    Hörs bara ett surrande irriterande ljud från bakre, undre delen av bussen (alltså att det inte ens halvtänder som en kall, dålig vintermotor) så kan det vara den legendariska “solenoiden” på/i startmotorn. Jag är ingen expert på detta med folkabussar (än), men det är ett tips. Kanske är det bara kolet som behöver fyllas på?
    Leta upp startmotorn, banka lite försiktigt med en gummihammare och testa att starta igen. Det funkade för mig till en början. Nu står kära bussen på bilverkstan…
    Egentligen pratar jag i nattmössan, för jag vet inte så mycket, men tänkte vidarebefodra det som sagts till mig om min buss efter att ha haft samma problem.

    Ha det fint
    /evaooo

  • Johan!!

    Gäst
    17 augusti, 2004 vid 14:54

    Behöver lite mer info här.
    Vad är det för motor och på vilket sätt startar den inte?

    Är det en gammal luftskyld motor så är det näst intill obligatoriskt att de är svårtstartade varma men lättstartade kalla. Jag hade också detta problem.
    När motorn blir varm så blir kompresionen i motorn bättre vilket medför att startmotorn får ett tungt jobb att dra runt motorn. Resultatet blir att det inte blir tillräckligt med ström för att få gnista. Speciellt på en gammal bil med dåliga kontakter.
    Detta löses lämpligen genom att sätta in ett relä som går direkt från batteriet till tändspolen.

    Men detta gäller alltså bara luftskylda, du skulle kunna ha något helt annat fel.

  • goingbananas

    Medlem
    18 augusti, 2004 vid 11:44

    Hallå!

    Testa att kasta på ett nytt fördelarlock. Skulle det vara en liten spricka eller nåt i den som sitter på nu så ökar glappet när den blir varm=dålig gnista->svårstartad.
    Detta brukar i och för sig yttra sig i att den går lite ryckigt, men herrens vägar äro outgrundliga, så va fan, prova!!

    Kolla tändkablarna när du ändå är där och rotar, kan va liknande vajsing med dom mä…

    Lycka till!

  • rune

    Medlem
    22 augusti, 2004 vid 08:36

    Som gammal bilmek skulle jag nog dra till med nat sa enkelt som jordflatan, allsa jordkabeln som gar fram motorn till chassi, kolla sa den ar bra skick

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 19:01

    ooo.gifhej jag tror att det kan vara jord flätan i mellan start motorn å soleniden den brukar ärja av eller ge dålig kontakt har fixsat deta på några ww bussar

  • s238

    Medlem
    1 september, 2004 vid 12:29

    Pinsamt nog så var det…ja faktiskt, SOPPATORSK!

  • 11sekmeter

    Medlem
    1 september, 2004 vid 13:50

    Å du som har helspons på bensin, kanske din sponsor ska börja tanka åt dig också, PINSAMT.

  • s238

    Medlem
    2 september, 2004 vid 10:27

    mmm…kanske det! smirk.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Startproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.