Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing STHLM – onsdag

  • big_jeppe

    Medlem
    23 maj, 2006 vid 23:05
    philippos wrote:
    Onsdag kl 00.09. Det här börjar bra! Ringde fyren alldeles nyss och fick höra följande:

    Gust: 17,6 m/s
    Min wind: 15,1 m/s
    Direction: 264°

    Dröm sött!

    Måste bara ställa en fråga som kanske är lite off topic här. Jag har sett flera som skriver ut fyrens uppgifter så som du gör här. Menar man verkligen “Min vind” (min som i minimum). De skulle även kunna mena “Mean vind” där “mean” syftar på medelvärde. Uttalet blir väldigt lika, men det betyder helt olika saker. Dessutom är det en sprakande robotröst som läser. Jag har alltid tolkat det som att man anger medelvind och byarna.

    Imorrn blir det action oavsett vilket! 🙂

  • philippos

    Medlem
    23 maj, 2006 vid 23:20

    Ha ha, det där har jag ingen aning om men det låter vettigt som du säger. En annan sak man kan disskutera är under hur lång tid detta medelvärde mäts. När man ringer så får man ju alltid noteringar från tre olika mätningar vilket nästan alltid resulterar i tre olika medelvärden. Som den vindknarkare man är så går man väl ändå mest på det högsta värdet! Än sak är dock säker: Snubben med robotrösten i andra änden av tråden måste efter alla år vara ännu mera vindknarkad! Detta leder en osökt in på resonemanget kring hur tillförlitliga uppgifterna är överhuvudtaget.

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 maj, 2006 vid 04:11

    06.00
    Mean wind 17.8, 257 grader… Dags att packa grejorna. Vi ses på stenstrand!

    /Jesper B

  • argulander

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 04:33
    Oregistrerad wrote:
    06.00
    Mean wind 17.8, 257 grader… Dags att packa grejorna. Vi ses på stenstrand!

    /Jesper B

    Kl 06 17 m/s 266 grader, dvs nästan rent västligt låter ju tyvärr inte lika bra, kanske sticker till Sätrastrandsbadet om det inte vrider mer på SV. Landsorts tel-svarare brukar ju också överdriva vindstyrkan betydligt, i det här fallet tror jag man ska dra av 5-6 m/s för att få ett rimligt värde. Klas

  • dr-masse

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 06:40

    Det är bra. Åk till Torö.

  • brutus

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 06:46

    Torö e för långt om man jobbar Norr om stan och om man tidigast kommer iväg kl 16:00. O speciellt om man är mer på plattvattenstadiet av sin surfkarriär… Var kör folk i övrigt norr om sthlm idag? Verkar vara mer V än SV nu enligt SMHI observationer, då funkar väl görvälnsbadet även om det lär bli byigt värre? Hur funkar det där på SV?

    Tips? / M

  • peppem

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 06:52

    vad är numret till landsorts svarare???

  • lars_e

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 07:13

    Görveln funkar bättre på SV än ren väst. På sydväst kan det bli ganska jämnt men väst har varit riktigt byigt när jag varit där.

  • brutus

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 07:42

    Byigt låter sådär, men det ser ut som det ska vrida mot SV. Några fler tips annars om det håller sig västligt?
    Har nära till görväln men kan tänka mig att köra en bit längre.
    /M

  • fastforward

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 07:54

    Rasta på Ekerö?

  • swe880

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 13:09

    Fick segla 4timmar på Sätra strand badet först med 5.8 och sen med överriggad 5.0 ! Riktigt bra dag!

  • steffo

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 13:23

    Torö bjöd på ordenligt med vind, det kördes 4.0-4.2 och vågor på ca 1.5m med enstaka set på 2.5-3m. Klart bättre än väntat och en fin säsongstart på stenstranden.

    Bilder kommer.

  • larry

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 13:41
    Steffo wrote:
    Torö bjöd på ordenligt med vind, det kördes 4.0-4.2 och vågor på ca 1.5m med enstaka set på 2.5-3m. Klart bättre än väntat och en fin säsongstart på stenstranden.

    Bilder kommer.

    Konfmaster måttar mot läppen.

  • steffo

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 15:00

    Första bilden är på Larry

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing STHLM – onsdag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.