Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm:s mest centrala N-spot hotad av vass

  • Sthlm:s mest centrala N-spot hotad av vass

    Publicerad av g_l på 24 juli, 2010 vid 16:02

    Semester, men “kvar i stan”. Vart åker man för en snabbsurf vid N-NNO i norra sthlm? Jo till Näsbypark förstås. Gick i vid Kråkudden och fick ett par timmer med skaplig planing i byarna (som alla Värtasurfare vet så är det så gott som alltid byigt där, men idag var det tom mer än vanligt…) Men var var alla andra? Såg ett segel med en surfare som utgått från Näsaängsviken. Hur han tog sig ut till vinden vet jag ej. (Ett par hundra meters guppande innan man får reda på om man valt rätt segel…) Detta föranleder mig att komma med en uppmaning till alla som vill ha kvar möjligheten till att surfa på Värtans Täbysida utan att behöva simma ut med grejerna till vinden vid nordlig vind: Ta med ett par handskar och en morakniv och hjälp till att hålla den lilla viken precis norr om Kråkudden fri från vass. Viken håller på att växa igen helt och hållet, så jag ägnade en del tid åt att vada runt och röja bort vass. Nu finns det en smal ränna tillräckligt bred för att kunna bogsera ut bräda med segel till vassens utkant där vinden finns.
    (Kommunen lär säkert inte lägga en skattekrona på att röja bort vassen, trots att den snart helt skymmer sikten för de som går på starndpromenaden.)
    Kom att tänka på en annan fördel med Kråkudden, nämligen att man slipper riskera att krocka med badare om man surfar den här tiden på året. Vid Näsaäng är det ju trångt både på parkeringen och i vattnet om vinden skulle råka sammanfalla med soligt väder.
    http://kartor.eniro.se/m/pAqhv
    OK, jag vet att Värtan alltid är ett osäkert vindkort, byigt och choppigt till max, jämfört med andra sydligare (och nordligare för den delen) stockholmsspots, men alla möjligheter att komma nära med bil och att komma ut till vattnet där vinden blåser in till stranden i 08-området är värda att räddas!

    g_l svarade 13 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm:s mest centrala N-spot hotad av vass

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.