Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stilar, flow och mer Kauli!

  • Stilar, flow och mer Kauli!

    Publicerad av jesper-b på 14 november, 2013 vid 11:01

    Igår på Torö snackade vi bland annat vågsegling och stilar. Alla på alla nivåer har ju olika. Det finns old-oldschool med mycket bakfotstryck (och en nybörjarversion som vi all är mer eller mindre skyldiga till), det finns snabb utdragen full rail carve som Polakaw nog var bäst på för 15 år sedan och Levi förvaltar fint idag.

    Den carven finns det sedan lite olika varianter på, Polakow och Levis är ju grymt snabba men även lite utdragna radier. Sen finns det en mycket tightare carve mer i fickan och med många tighta svängar istället för längre med mer fart. Scott McKersor..(stavning?) ansågs väl vara en av de bästa på den stilen, tycker även Keith Taboul har en grymt tight carve när han är i sitt esse.

    Sen finns det mer fladdriga ligga på toppen och vänta på sektioner. Josh Angulo och dessförinnan Rush Randle var ju typiska sådana som liksom fladrade och juckade men även fick till grymma airs i stort sett på varje våg, tycker även unge herr Bernt Rodig..(stavning) har en hel del av det.

    Sen finns ju begreppet “flow”. Man kan ha mer eller mindre flow i alla ovanstående stilar. Den “fladdriga” kan vara mer krystad/tvingad eller mer spontan och i harmoni med vad vågen erbjuder. Den snabba liksom den tighta carven kan självklart också vara mer skolad och lite mekanisk eller mer mjuk och i harmoni med vad vågen gör.

    Senaste 10-15 åren kan man nog säga att snurrarna och trixen blivit så pass utvecklade, och de bästa på dem så pass duktiga, att stil och flow kommit lite i skymundan. Absolut inget fel med det, men jag tycker Kauli är en av dem som ändå får ihop stil och flow med en hel del trixande. I min värld har han en av de skönaste top-till botten carvestilarna där han alltid håller sig tight i fickan, utom när det dyker upp sektioner som inbjuder att ladda air på eller som man måste runt med speed. Hans cut-backs är verkligen cut-backs, dvs han går ofta tillbaka in i fickan innan han bottensvänger vidare down-the-line. Han gör det dessutom ofta med en carve, snarare än med fensläpp och slide. Inte lika snabb som när Polakow var på topp eller som Levi, och inte lika trixig som Bernt R, men alltid med sjukt flow och naturligt varierat efter vad vågen inbjuder till:

    [video=vimeo;78966645]http://vimeo.com/78966645[/video]

    /JB

    PS: Lite jobbigt sound-track om ni frågar mig.

    PS2: Vågen som börjar vid typ exakt 3.01 gör ju inte direkt att man längtar mindre till Maui… stön!

    jesper-b svarade 10 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oscar

    Medlem
    15 november, 2013 vid 06:32

    Grym segling och håller med, ljudet passar bättre till nån av freestylesnurrarna.

  • larry

    Medlem
    15 november, 2013 vid 08:50

    Jäkligt snyggt kört av Kauli. Kan ju också hålla med om att musiken inte direkt gör sig rättvis till Kaulis segling.
    Själv gillar jag segling med paauuuuwer typ som gubbarna i filmen från Pozo och kanske framförallt Köster, men det är nog mest för att han kör med Pryde.:tongue:
    http://www.youtube.com/watch?v=FPKTsqNSQfg
    //L

  • jesper-b

    Medlem
    15 november, 2013 vid 09:42

    Köster och Pozo är i min mening ett helt eget kapitel. Eller snarare:

    Hookipa är inte direkt super annorlunda mot en massa andra vågseglingsspots med sideshore, power i vågen och relativt lätt vind. Listan på liknande spot all-over kan göras lång. Dock vindsurfas det mer på Hookipa än på alla andra dylika spots, och det är exponerat pga tävlingar och media. Här fostras vindsurfare i en tradition.

    Pozo är inte heller så otroligt annorlunda en massa spots, dock alla otroligt annorlunda än vågseglingsspotten a la Hookipa. Cross-on, full pung vind och rätt små kraftlösa vågor. Här fostras också vindsurfare, dock i en helt annan tradition.

    Därför blir seglingen otroligt olika på dessa spots. Stil och flow finns så klart på båda, men jag har sååå dålig kolla på hoppseglingen, trix-juckandet i cross-on, att jag inte vågar uttala mig om vem som gör vad och hur.

    Kauli la av världskuppen för han hellre seglar fet sideshore än laddar på dubblar med 3.5. Köster hade inte direkt någon framgång på Hookipa. Båda är självklart fantastiska vindsurfare, men jag klarar inte av att jämföra dem. De är liksom aktiva på två kvalitativt olika skalor. Visst Kauli kan hoppa löjligt bra, visst ge Köster ett par vintrar på Maui, men som det ser ut nu – ej jämförbara.

    /JB

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stilar, flow och mer Kauli!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.