• lars_k

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 16:44

    5.0 till 4.2 är alldeles för stort steg. Jag skulle hellre ta 6.6-5.5-4.7-4.2 isåfall. Beror ju på vad det är för segel och vilka storlekar som finns förstås.
    Sen köper du ett 3.5 också och drar till Guincho. =)

  • s

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 18:04

    Tjaba Ola!

    Gott att se att du återigen ger dig in i en mastdiskussion med glädje och entusiasm!

    Bara lite funderingar från min sida angående detta med master och mina val.

    Jag hade först tänkt att segla mina segel på två master. Men jag har tänkt om, tack vare ditt tjatande wink.gif om att små segel blir så mycket behagligare, köpa mig en 370 mast. Men det funkar nog att köra med en 400 på 4.0:an. Men som du säger, det blir nog styvt och ryckigt. Och redan förra året tyckte jag att 4.0:an var för styv med en 400. Och då var det fritt val enligt Arrows. I år vill de att man använder 370 även om de säger att det funkar med 400 (som sagt – det funkar, men hur skönt är det…)

    Jag har i år följande segel:
    Arrows Impact 4.0(370), 4.5(400), 5.0(400)
    Arrows Trixx 5.6(430), 6.4(430)
    (I år har seglen blivit mer kompakta med kortare mastlängder så jag kan segla en 6.4:a på 430 mast – å andra sidan så klarar jag mig inte med en bom längre… Vad är tristast? Att köpa en ny 460 mast eller en ny lång kolbom? Det kostar ju lika mycket…)

    En sak jag funderat på angående de små storlekarna är om mitt val av mast påverkar. Det gör det naturligtvis. Nu har jag Arrows original så det skall ju inte vara några problem med kompatibiliteten. Men jag kör Arrows 90% kolmast (Ulitmate Wave) och som sagt upplevde jag de mindre storlekarna som styva. Jag upplevde inte att min 4.2:a som jag hade 2002 var så styv som 4.0:an 2003. Men förrutom att jag gick ner en halv storlek till ett segel som passar 370 mast bättre så gick jag upp ett steg i kolhalt från 75% till 90%.
    Nu när jag köper en ny 370 mast så väljer jag att gå ner i kolhalt lite igen, till 75%. Så förrutom att jag går ner i längd så tar jag en mast som dessutom är lite “långsammare” i flexen. Jag hoppas mycket på att denna kombination skall bli mysigt mjuk i vågorna! Jag återkommer naturligvis med ett utlåtande senare!

    Så nu har jag en ultimat Marocko uppsättning, 4.0, 4.5, 5.0 med en 370 och en 400 mast. Sedan en F2 Maui Project 8’0” (245/53,2/71 liter)! Och vi åker den 1 juli och stannar tre veckor! laugh.gif
    Får se om det blir en sverigevågbräda också… En 8’4”vore trevligt. Jag har förresten gått ner ett antal kilo sedan i höstas så 8’0”an är inte så otroligt liten för mig längre… Nu väger jag under 80kg – så snart är jag ikapp dig Ola… wink.gif

    /Staffan

  • charlieb

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 08:01

    Tack för svar Ola.
    Jo seglena är beställda av Jeppe och så snart han dyker upp skall jag dit och hämta och testa olika master. Ni som tycker att det är mycket med tre master till fyra segel kanske skall ta med i beräkningen att jag delar min linje med segel från 7.5 till 4.0 med min förtjusande tös, det är alltså därför det bland annat behövs tre master.

    CharlieB

  • adde

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 08:12

    Dagsformen på adde är 78 kg, ca 6% fett, troligen 3 master (370-400-430) och 3.8-6.6.

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 08:32

    Aha, kul att mitt svammel kan påverka någon (i riktningen att köpa än mer prylar).
    Och, när det gäller vikter och volymer så har ju 8’0″:an “gått upp” när du gått ned. Enligt tyska SURF ligger den ju på hela 75 liter. Inte för att volymen nu spelar så stor roll.

    Angående “långsam flex” så är det lite lurigt, det där. Personligen är jag säker på att flexen enbart beror på styvhet kontra vikt, dvs att kolhalten endast påverkar det hela implicit. En intressant observation är dock att master varierar i styvhet mer än man tror, dvs olika master med samma IMCS är i själva verket olika styva. Oftast är master med mer kol styvare, verkar det som. Det är säkert huvudsakligen därför som de känns just styvare. En vanlig förklaring är ju annars att de är snabbare i flexet och därför _känns_ styvare, en förklaring jag alltså bara tror är en liten del av det hela.

    När det gäller mast eller bom så känns i ditt fall en ny bom (2 bommar och tre master) som en mer kreativt alternativ än en ny mast (en bom och fyra master). Då är ju chansen större att du kan rigga två segel samtidigt (vilket inte bara ger dig en professionell (eller möjligen prylbögig) framtoning utan också ibland kan ge dig extra kvalitetstid på vattnet när de andra är inne och riggar om (typ om vinden först ökar och sedan minskar igen).

  • ola-h

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 08:48

    Jeppe kom nog hem igår, men han kanske vill ha någon dag att sova av sig den värsta jet-laggen.

    Jeppe är som sagt rätt såld på 60%-aren. Jag tror dock följande blir bäst:

    GT 100% 430
    GT 100% 400
    GT 60% 370
    Liberty 50cm kolförlängare
    Streamlined 30cm

    Med två lämpliga bommar kan du då rigga vilka två segel som helst samtidigt.

    Hälsa Jeppe från mig.

  • maui-mange

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 12:01

    Staffan,

    Jag tror helt klart att riggen upplevs mjukare med en lägre kolhalt på masten. Jämför om du skulle köra en sunken snikmast med nästan inget kol alls. Det gäller att hitta den rätta balansen för varje segel.

    På mina gamla Simmer OS -99 gick 4,7:an på en 430 mast och där var det helt klart skönare med en Neil Pryde Wave 35% än en Wave Pro 65%. Seglet behövde ingen förlängning alls och var det minsta seglet som syddes för en 430. På mitt Simmer OS -00 5,7 var det tvärtom, Wave Pro mycket skönare. 5,7:an var då det största seglet som var sytt för en 430 mast med hela 22 cm förlängning. Oj var det var mycket då, bäst å köpa en kolförlängare….

    Så lite generellt känns det som att större segel mer kol men håll koll på i vilket spann de använder samma mast. Vore intressant om någon har några erfarenheter av att det segel som ligger mitt i spannet för den rek masten har ett bättre register än de övriga, speciellt de som ligger på gränsen för nästa mastlängd.

    Magnus

  • oskie

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 12:07

    Hej Ola!

    När du skriver “[e]n intressant observation är dock att master varierar i styvhet mer än man tror, dvs olika master med samma IMCS är i själva verket olika styva” förstår jag inte riktigt. IMCS-värdet är ju till för att mäta just styvhet och flex. (Okej sen att alla tillverkare inte avrundar IMCS på rätt sätt…) Eller hur funkar det?

  • adde

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 12:27

    Tyska surf testade fyrameters master. Alla (utom Gun tror jag) är märkt med IMCS 19. Följande IMCS mättes upp

    namn……………………..vikt….IMCS
    Fiberspar RDM 100………….1,79 kg 18,2
    Fiberspar Tidal Wave RDM……2,05 kg 18,4
    Fiberspar* Tidal Wave QT……2,13 kg 18,0
    Gaastra Ignition Wave 100 RDM.1,50 kg 19,6
    Gun Sails Loop C 100 RDM……1,50 kg 20,7
    Gun Sails Loop C 65 RDM…….1,69 kg 18,7
    Gun Sails* Loop C 75……….1,67 kg 19,6
    Neil Pryde* X 9……………1,48 kg 19,7
    Neil Pryde* X 5……………2,05 kg 19,2
    North Sails* Viper Wave…….1,50 kg 19,3
    North Sails XC 65 Needle……2,08 kg 19,6
    Tecno Limits E-Slim 66……..1,75 kg 18,7
    Tecno Limits 1Slim 100……..1,61 kg 20,4

    Kopierat ur PDF-ark på http://www.surf-magazine.de

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 14:55

    IMCS är mycket riktigt ett sätt att mäta styvhet. Nästan alla 4m master märks med IMCS 19. I verkligheten varierar dock alltså massterna lite hur som helst. I princip kan man säga att det angivna IMCS-värdet inte betyder ett smack, det trycks bara på av “slentrian” (eller för att lura kunden att köpa masten, kanske, trots att den egentligene inte passar).

    Samma sak gäller böjkurvor.

    Det är DÄRFÖR som mastval är viktigt och det är DÄRFÖR som inte vilken mast som helst passar ditt segel, även om den kanskeråkar vara billig, lätt och märkt med rätt IMCS.

  • lars_k

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 15:50

    Ja, vafan ska man göra. Jag har ingen möjlighet att provrigga och segla mina segel med en massa master innan jag bestämmer mej för inköp.
    Inte självaste Ola_H kan ju egentligen vara säker på att just de masterna du marknadsför är de bästa för dina segel.
    Kanske en billig EPA-FIBRE C60 är asgrym och bäst till dina Hotsails.
    Nä, realistiskt man får nog kolla på IMCS, vikt och pris. Köp det som verkar vettigt och surfa skiten ur det. Funkar med största sannolikhet tillräckligt bra för normalsurfaren.

  • canoya

    Medlem
    25 mars, 2004 vid 08:12

    Om man är ute efter en sniklösning, är det då någon vits med att kapa masten i botten? (Inte mer än att man kan få i förlängaren förstås) Man tycker att den övre delen av vilken mast som helst bör vara mjukare än den undre delen. Finns det risk att bommen hamnar ovanför någon slags förstärkning? Jag pratar nu om gamla glasfibermaster och gamla segel som jag hittills kört med bortåt en halv meter variotopp. (före monofilm! Med tanke på Hot och Simmers dacronsegel så börjar ju mina gamlingar se hippa ut igen!:)) Man minskar ju dessutom riggens vikt med några hekto längst upp i toppen. Jag vet att många kommer att reagera “Köp nytt!!!”, men det är inte det min fråga gäller.

  • racso

    Medlem
    25 mars, 2004 vid 08:25

    Word!

  • lars_k

    Medlem
    25 mars, 2004 vid 08:41

    Tror du svarade på din fråga själv…Köp nytt hehe.
    Jag roade mej med att titta på formeln för att räkna ut IMCS och formeln för böjning av rak balk för ett tag sen.
    IMCS kompenserar för längd genom längd upphöjt till 3, och balkutböjning är också en funktion av längd upphöjt till 3. Kombinerar man dessa hamnar L^3 i både täljare och nämnare och kan strykas.
    Kort sagt kommer då IMCS-talet att vara konstant oavsett hur mkt du förlänger masten och är mer ett mått på styvheten i mastens tvärsnitt. Även om du kapar masten kommer den fortfarande att vara för styv, dock minskar nog styvheten något pga avsmalningen. Så det kan nog funka att kapa masten i ditt fall, men se till att du inte hamnar utanför förstärkningarna med bommen.
    Att förlänga en mast mkt ökar troligen IMCS-talet något, dels pga en viss del av masten ersätts av en styv förlängare, dels för att man skickar upp en större diameter och bomförstärkningar längre upp i seglet.

    OBS…detta är mina egna resonemang helt och hållet… 😛

  • ola-h

    Medlem
    25 mars, 2004 vid 10:37

    Nej man kan inte vara säker, men om man både testar rekomenderad mast (exakt den som seglet är sydd till) och sedan relaterar andra master man testar till denna så kan man få en rätt OK bild av det hela. Sedan kan ju andra, som inte har möjlighet att testa, använda sig av den testinformation som de som testat kan bidra med.

    Jag skulle säga att det finns rätt bra info om hur olika master uppför sig att tillgå om man frågar runt lite. Sedan är det förstås en slags smaksak hur man vill ha sina segel och om man överhuvudtaget känner skillnad.

    Att man sedan skall surfa skiten ur det man har istället för att åka och bekymra sig om huruvida plus 0,5 IMCS skulle ge lite bättre drag i bottensvängen håller jag (till och med jag…) med om. Däremot är det ju tråkigt att satsa flera tusen på en mast som inte passar seglet om man har möjlighet att med några snabba frågor få bra info innan köp. Jag gissar dessutom att rätt många här på konfen gillar att sitta och fundera på olika inköpsalternativ. Det är en slags förtjusningsblandad ångest att fylla ut de vindlösa eller allt för kalla dagarna med.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.