Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm fredag em 12/10?

  • Stockholm fredag em 12/10?

    Publicerad av argulander på 11 oktober, 2007 vid 14:00

    Verkar ju som det ska blåsa en del rakt nordligt (11-15 enligt SMHI), troligen kallt som fan. Lite svår riktning, hur funkar Skälåker tex. Är ledig på em och kommer nog att dra ut men vet ej riktigt vart. Nån mer som är sugen? Klas

    argulander svarade 16 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bjornen

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 14:08

    @argulander 421337 wrote:

    Verkar ju som det ska blåsa en del rakt nordligt (11-15 enligt SMHI), troligen kallt som fan. Lite svår riktning, hur funkar Skälåker tex. Är ledig på em och kommer nog att dra ut men vet ej riktigt vart. Nån mer som är sugen? Klas

    Det verkar vara några som ska till skälåker
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53577
    Kommer jag lös från jobbet så åkar jag dit på eftermiddagen. Problemet att jag har 6,6 som minsta och det verkar ju ska blåsa apa så vi får se hur det blir.

    //Björn

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 oktober, 2007 vid 14:28

    Torö är kanon på nordligt.

  • maca

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 15:50

    Visst kan torö baksida va kanon på nord, men det är lite långt. Likaså skälåker är lite långt i kylan. För arbetande fegisar kan Görvelnbadet bli riktigt bra på nord, men det får inte ligga mkt ostlig i nordan.

  • filipl

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 18:00

    Jag åker troligen till Skälåker imorgon, och kommer dit vid 13-14-tiden.

    Även jag är litet osäker på vart man bör åka vid rak nordlig vind. Om man tittar på tråden i speedforumet så sägs Skälåker vara okej vid rak nordlig vind, och det stämmer säkert.

    Något som jag själv blir förvånad över är skillnaden mellan vad det enligt prognosen skall blåsa vid Skälåker respektive vid Görväln och Näsa äng. Om man tittar på windguru visar windguru 12-14 m/s under eftermiddagen vid Skälåker, bara 7-8 m/s vid Görveln, och 7,5-9 m/s vid Näsa Äng.

    Ni som har mer koll än jag: Brukar skillnaden vara så stor mellan t ex Skälåker, som ligger längre ut mot skärgården och övriga ställen (som ligger längre in)?

    Filip

  • robin

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 18:12

    Min erfarenhet är att prognoserna underdriver vindarna inne nära Stockholm. Blåser det 14 ute i skärgården så blåser det helt ok närmare stan också. Men visst är 4.2 på Torö ofta samma som (överriggad) 5.4 i innerskärgården.

    @filipl 421371 wrote:

    Jag åker troligen till Skälåker imorgon, och kommer dit vid 13-14-tiden.

    Även jag är litet osäker på vart man bör åka vid rak nordlig vind. Om man tittar på tråden i speedforumet så sägs Skälåker vara okej vid rak nordlig vind, och det stämmer säkert.

    Något som jag själv blir förvånad över är skillnaden mellan vad det enligt prognosen skall blåsa vid Skälåker respektive vid Görväln och Näsa äng. Om man tittar på windguru visar windguru 12-14 m/s under eftermiddagen vid Skälåker, bara 7-8 m/s vid Görveln, och 7,5-9 m/s vid Näsa Äng.

    Ni som har mer koll än jag: Brukar skillnaden vara så stor mellan t ex Skälåker, som ligger längre ut mot skärgården och övriga ställen (som ligger längre in)?

    Filip

  • markan

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:12

    Näsa äng blir det för mig och en eller två kompisar imorgon. Funkar 3/2 våtdräkt i den kalla vinden?

    Alex

  • blabussen

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 19:41

    Det ska regna och vara 4 grader, fyfan vilket helvete det kommer bli 🙂 Jag kommer köra shorty under min 5/3 dräkt, då blir det rätt ok. Hoppas på snö, då blir det rätta hardcore känslan 🙂

  • fastforward

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 20:03

    Fast på jobbet och har gäster på kvällen så det ser mörkt ut för mig. Å andra sidan ser det ganska så fruset ut så man kanske kan vara glad åt det iaf.

  • electric

    Medlem
    11 oktober, 2007 vid 22:06

    Det blir Sandvikens brygga såklart (på eftermiddagen, förutsatt att jag kommer ifrån jobbet vilket jag är nästan säker på.).

  • g_l

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 06:10

    @filipl 421371 wrote:

    Något som jag själv blir förvånad över är skillnaden mellan vad det enligt prognosen skall blåsa vid Skälåker respektive vid Görväln och Näsa äng. Om man tittar på windguru visar windguru 12-14 m/s under eftermiddagen vid Skälåker, bara 7-8 m/s vid Görveln, och 7,5-9 m/s vid Näsa Äng.

    Ni som har mer koll än jag: Brukar skillnaden vara så stor mellan t ex Skälåker, som ligger längre ut mot skärgården och övriga ställen (som ligger längre in)?

    Filip

    Det beror väl kanske också på utbredningen av vindarna. Exempelvis så visar dagens prognos (åtminstone den från SMHI…) att det ska blåsa betydligt mer längre norrut: Söderarm-Sandhamn: 13-17 medan Sandhamn-Landsort ska ligga på: 11-15 å minskande till 8-12. Då borde ju skillnaden mellan “stadsnära” spot i norra Sthlmsområdet som Näsa och “havsspot” som tex Skälåker eller Torö (längst i söder på Sthlms-kartan) bli mindre.

  • surfbar

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 07:12

    Jag kör Sticklinge Lidingö från 12, kan bli bra, ska prova lite nya 08or….

  • jocla

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 12:10

    Smiter från jobbet nu, det verkar blåsa rätt duktigt så görväln bör funka, provar det.

  • fastforward

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 12:52

    Bastards…

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 10:40

    Det blev en helt suverän eftermiddagssurf vid Sandvikens brygga. I byarna säkert 18 m/s (jag var tidvis ordentligt överriggad med 4.5). Nordlig vind = perfekt riktning för Sandvikens brygga. Att vi ändå bara var 3 pers där förstår jag inte.

  • argulander

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 17:35

    @Electric 421779 wrote:

    Det blev en helt suverän eftermiddagssurf vid Sandvikens brygga. I byarna säkert 18 m/s (jag var tidvis ordentligt överriggad med 4.5). Nordlig vind = perfekt riktning för Sandvikens brygga. Att vi ändå bara var 3 pers där förstår jag inte.

    Synd att det inte blev Sandvikens brygga, var vid Skälåker vid 14-tiden då blåste det rejält säkert upp mot 17-18 m/s tidvis. Riggade 4,5 då droppade det givetvis rejält men jag fick några vändor ändå, sen drog jag på 6,1 och det gick någorlunda, vinden låg då dock snarast på VNV, fel riktning för Skälåker, en medioker surfeftermiddag således. Satsar nog på Sandviken nästa gång det blir nordligt. Klas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm fredag em 12/10?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.