Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm lördag?

  • Stockholm lördag?

    Publicerad av filipl på 1 november, 2007 vid 11:49

    SMHI visar just nu vind mellan nordväst och nord, 8-12 på lördag.

    Jag är sugen på att segla och kommer att göra det om prognosen håller, bara det inte regnar. Kyla bryr jag mig inte om.

    Var i Stockholm funkar det bäst när vinden ligger mellan NV och N?

    Jag gjorde den bifogade vindskissen för ett tag sedan, och kom då, med ledning av tips härifrån och sökningar på nätet fram till att t ex Rasta, Närlunda och Lövstabadet funkar okej vid NV, men sämre om vinden vrider mer mot N.

    Jag har dock själv dålig erfarenhet av vilka ställen som funkar vid vind mellan NV och N.

    Någon som kan dela med sig av upplysningar? Funkar t ex Görväln okej?

    Filip

    fastforward svarade 16 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • surfbar

    Medlem
    1 november, 2007 vid 11:56

    Sticklingebadet på Lidingö fungerar på N.

    Tips är annars att kolla i Google earth, där kan du vrida kartan i den riktning det ska blåsa sen är det bara att hitta öppet vatten och hoppas det går att gå i där.

  • electric

    Medlem
    1 november, 2007 vid 12:06

    @filipl 425933 wrote:

    Var i Stockholm funkar det bäst när vinden ligger mellan NV och N?
    Filip

    Som jag påpekat så många gånger förr är Sandvikens Brygga vid Södra Björkfjärden (Mälaren) ett mycket bra ställe för NV-N; kanske det allra bästa inom hyfsat avstånd från Stockholm.

  • bjornen

    Medlem
    1 november, 2007 vid 12:07

    @filipl 425933 wrote:

    SMHI visar just nu vind mellan nordväst och nord, 8-12 på lördag.

    Jag är sugen på att segla och kommer att göra det om prognosen håller, bara det inte regnar. Kyla bryr jag mig inte om.

    Var i Stockholm funkar det bäst när vinden ligger mellan NV och N?

    Jag gjorde den bifogade vindskissen för ett tag sedan, och kom då, med ledning av tips härifrån och sökningar på nätet fram till att t ex Rasta, Närlunda och Lövstabadet funkar okej vid NV, men sämre om vinden vrider mer mot N.

    Jag har dock själv dålig erfarenhet av vilka ställen som funkar vid vind mellan NV och N.

    Någon som kan dela med sig av upplysningar? Funkar t ex Görväln okej?

    Filip

    Ett ställe som jag tycker är underskattat är Rangsta brygga söder om Fituna det fungerar kanon på NV och vrider vinden mot N så går det segla fast lite längre ut. Jag kan varmt rekomendera detta ställe. Nu håller vi tummarna för lördag 🙂

    //Björn

  • filipl

    Medlem
    1 november, 2007 vid 13:08

    Var går man i när man seglar vid Sandvikens brygga? (jag har lite svårt att avgöra det när jag tittar på Enirokartan)

    Seglar man väster eller öster om Slandön?

    Filip

  • nachoman

    Medlem
    1 november, 2007 vid 15:49

    Kör Trälhavet med start från Resarö imorgon. Sticker ut tidigt innan det mojnar.

  • electric

    Medlem
    1 november, 2007 vid 17:51

    @filipl 425958 wrote:

    Var går man i när man seglar vid Sandvikens brygga? (jag har lite svårt att avgöra det när jag tittar på Enirokartan)

    Seglar man väster eller öster om Slandön?

    Filip

    Skriv bara “slandövägen” i Eniro kartor så kommer du rätt. Bryggan, en ångbåtsbrygga, är precis där badsymbolen är. Man går i på en ramp precis söder om bryggan eller på en pytteliten strand 50 norr om bryggan. Inte nybörjarvänligt, men inga problem för andra. Parkerar gör man 50 m innan bryggan (P Slandökalv står det på skylten). Surfar gör man mellan fastlandet och Slandön (dvs väster om Slandön); det är 1 km tvärsöver. Det är som en tratt där så vinden kan bli riktigt bra. Det blir också en del vågor (i alla fall “svall”); det är minst en halvmil öppet vatten i norr.

  • filipl

    Medlem
    1 november, 2007 vid 19:50

    tackar för tipsen!

    Filip

  • g_l

    Medlem
    2 november, 2007 vid 06:57

    @Nachoman 425997 wrote:

    Kör Trälhavet med start från Resarö imorgon. Sticker ut tidigt innan det mojnar.

    Var går du i från Resarö?

  • lukasw

    Medlem
    2 november, 2007 vid 09:51

    Tänker åka ner till Erstaviken i Tyresö, funkar skit bra på NV

    Lukas

  • nomad

    Medlem
    2 november, 2007 vid 10:17

    …å vart kör du då, e lite sugen på att testa..? Det där med Tyresö är lite outforskad mark, speciellt på NV.. Vart kör man då? Är det “Strand”, vid TWC-klubben, eller längre söderut – Trintorpsbadet..? E lite osäker vart går man i, parkar, riggar? Långgrunt? Vad är bäst, gärna en strand?

    /Nomad

  • _frippe_

    Medlem
    2 november, 2007 vid 10:42

    @Bjornen 425942 wrote:

    Ett ställe som jag tycker är underskattat är Rangsta brygga söder om Fituna det fungerar kanon på NV och vrider vinden mot N så går det segla fast lite längre ut. Jag kan varmt rekomendera detta ställe. Nu håller vi tummarna för lördag 🙂

    //Björn

    Enligt de prognoser jag tittat på så ser det ut som att det blir mer vind längre söderut så Rangsta är kanske ett bra alternativ. Jag har aldrig varit där men funderar på att testa det imorgon. Alternativt Kärringviken som jag inte heller testat på NV… Har dock ingen lust att segla själv nu när det börjar bli kallt. Är det fler som siktar på Rangsta eller Kärringviken imorgon?

  • chubby

    Medlem
    2 november, 2007 vid 11:10

    Jag siktar på Rangsta imorgon

    /David

  • sackeb

    Medlem
    2 november, 2007 vid 11:11

    @_Frippe_ 426172 wrote:

    Enligt de prognoser jag tittat på så ser det ut som att det blir mer vind längre söderut så Rangsta är kanske ett bra alternativ. Jag har aldrig varit där men funderar på att testa det imorgon. Alternativt Kärringviken som jag inte heller testat på NV… Har dock ingen lust att segla själv nu när det börjar bli kallt. Är det fler som siktar på Rangsta eller Kärringviken imorgon?

    Frippmeiser, jag hakar. Tror mer på Rangsta än ett tok-byigt Rasta

  • robin

    Medlem
    2 november, 2007 vid 12:25

    @Electric 425941 wrote:

    Som jag påpekat så många gånger förr är Sandvikens Brygga vid Södra Björkfjärden (Mälaren) ett mycket bra ställe för NV-N; kanske det allra bästa inom hyfsat avstånd från Stockholm.

    Det ser ju riktigt bra ut för NV. Om prognosen står sig är jag nog där på förmiddagen.

  • _frippe_

    Medlem
    2 november, 2007 vid 12:29

    @sackeb 426181 wrote:

    Frippmeiser, jag hakar. Tror mer på Rangsta än ett tok-byigt Rasta

    Strålande! Det ser ut att bli mer NV och mindre (inget) regn på eftermiddagen så jag siktar nog på att vara där vid tolvtiden.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm lördag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.