Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm lördag – vart åka?, expertråd sökes!

  • Stockholm lördag – vart åka?, expertråd sökes!

    Publicerad av filipl på 17 januari, 2008 vid 21:30

    Prognosen för lördag ser finfin ut!

    Jag är dock lite osäker på var jag skall köra.

    Enligt windguru (just nu) skall vinden vrida från SSV till V, långsamt under dagen.

    1) Var kör ni andra då?

    2) Dalarö funkar väl just mellan S och SV, men om vinden vrider mot rent västlig funkar det väl sämre?

    3) Var går gränsen (beträffande vridning mot väst) när det gäller Dalarö?

    4) Bör man välja Brevik istället?

    5) Brevik funkar väl bäst mellan SV och V, men lite sämre mellan S och SV?

    Finns något annat alternativ (vill dock inte åka till Rasta)?

    Hur funkar Torö vid denna slags “vindvridningar”? (har själv aldrig seglat där och januari känns som fel månad att testa första gången).

    Filip

    nachoman svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • tropic

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 00:42

    Har heller inte kört Torö, men om jag inte tar helt fel så är väl prognosen helt perfa!? S vridande till V blir väl sideshore!? Är du osäker om du vill ut i vågorna är det väl bara att starta i Kärringviken!?

  • nachoman

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 08:44

    Funderar på Brevik!

  • filipl

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 09:02

    Jag skall försöka vara på plats och börja rigga när det värsta regnet dragit förbi, som det ser ut nu någon gång vid 10-tiden på lördag morgon.

    Jag kollar prognosen ikväll och försöker bestämma någon gång vid 20-tiden ikväll vart jag skall åka. Det skulle vara kul med sällskap!

    Filip

  • argulander

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 12:25

    @filipl 439208 wrote:

    Jag skall försöka vara på plats och börja rigga när det värsta regnet dragit förbi, som det ser ut nu någon gång vid 10-tiden på lördag morgon.

    Jag kollar prognosen ikväll och försöker bestämma någon gång vid 20-tiden ikväll vart jag skall åka. Det skulle vara kul med sällskap!

    Filip

    Ska säkert ut om det verkar rimligt, bestämmer nog tid och plats på lördag morgon. Släng in ett svar här innan Du åker i morgon så kanske vi ses.

    Klas

  • filipl

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:42

    Hej Klas,

    Just nu lutar det mot Dalarö för min del, jag meddelar definitivt imorgon bitti.

    Har du någon uppfattning om hur Dalarö funkar vid VSV-V?

    Filip

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 13:57

    Väst är kass på Dalarö (om vi talar Askfatshamnen), men det brukar funka hela vägen mot SV, kanske lite VSV men inte mer.

  • argulander

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 15:51

    @filipl 439294 wrote:

    Hej Klas,

    Just nu lutar det mot Dalarö för min del, jag meddelar definitivt imorgon bitti.

    Har du någon uppfattning om hur Dalarö funkar vid VSV-V?

    Filip

    Dalarö kan nog funka i alla fall på förmiddagen, dock inte så kul om det vräker ner. Håller med Dr Masse att det nog inte kan vara något vidare om det vrider mer än bara någon aning på VSV, vinden lär ju då lyfta över berget och det måste vara svårt att starta och också risk att man inte får tillräcklig höjd för att undvika stenpiren. Iofs skulle man kanske kunna bära grejorna ut på gångbron vid den lilla ön mitt emot hamnen och starta från grundvattnet vid ön, detta borde kunna funka vid VSV men verkar väl jobbigt.

    Klas

  • filipl

    Medlem
    18 januari, 2008 vid 20:43

    tack för råden,

    jag bestämmer mig i morgon bitti.

    Filip

  • callevader

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 07:07

    Dalarö kommer nog att funka bra på fm jag kommer dit kl 9. Är det någon mer som kommer?

    PS glöm inte smågrejerna Ds

  • argulander

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 07:46

    @Calleväder 439474 wrote:

    Dalarö kommer nog att funka bra på fm jag kommer dit kl 9. Är det någon mer som kommer?

    PS glöm inte smågrejerna Ds

    Kommer ut till ca 10.30, Enligt SMHI och Theyr så ser det ut som man skulle kunna köra till ca kl 13 vilket ju räcker mer än väl.

    Tar inte med de stora grejorna.

    Klas

  • filipl

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 08:34

    Jag åker till Brevik istället. Mindre (!) vind där och vridning mot väst. Berätta hur det blev på Dalarö!

    Filip

  • argulander

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 12:57

    @filipl 439487 wrote:

    Jag åker till Brevik istället. Mindre (!) vind där och vridning mot väst. Berätta hur det blev på Dalarö!

    Filip

    Kom 10.00 var riggad 10.30, körde 6,1 (andra körde 5,0) var riktigt bra till en början, så småningom vred det mer på VSV och blev då sämre, byigare, jag lämnade 12.45 och då var det fortfarande ett par som seglade. En rätt bra surfdag trots allt, men den riktiga hårdvinden uteblev (i alla fall så länge jag var ute)

    Klas

  • bjornen

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 17:46

    2 st bilder

  • argulander

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 18:09

    Tack för bilderna, Du tog dem innan det började regna? När bara jag och Calle var ute? Synd att Du inte fick med dina egna grejor bara.

    Hoppas lite på Sätrastrandsbadet i morgon, bor så nära att jag tar en sväng förbi och kollar läget först. Lägger in ett inlägg om det ser bra ut, sen klär jag nog av och på mig hemma.

    Klas

  • filipl

    Medlem
    19 januari, 2008 vid 18:13

    Kul,

    Jag var i Brevik och seglade mellan 12.30-15.30.

    Jag hade fullt drag i 5.6 seglet. När jag var långt ute på fjärden kom det en front, som överaskade mig totalt. På bara någon minut blåste det upp rejält, till 17-19 m/s gissar jag.

    Jag var rätt trött, men lyckades vattenstarta. Jag upprepade mantrat “tyngden i selen, vila armarna, in till stranden” och jag tog mig ca 500 m in till stranden, med rätt stora problem.

    Filip

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm lördag – vart åka?, expertråd sökes!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.