Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm tisdag morgon – Torö/Erstaviken/…

  • Stockholm tisdag morgon – Torö/Erstaviken/…

    Publicerad av dude på 30 oktober, 2006 vid 12:07

    Hej!

    Det skulle vara härligt att få förvärva sina erfarenheter från i fredags på tisdag morgon. Vad säger ni om prognosbilderna jag hittat?

    Ska man tro på Halo om ostlig vind för att åka hela vägen till Torö eller Erstaviken som ligger betydligt närmare?

    Ska man var tveksam tillsammans med DMI som inte ger indikation på att det kommer vara bra alls på tisdag morgon, om inte möjligtvis ostlig vind längre norrut i Stockholms skärgård?

    Eller ska man hoppas på Windfinders prognos för sydvästlig vind som passar Torö insida?

    Det handlar ju en hel del om vilken bana som lågtrycket tar, och att det är just osäkert vilken bana det blir. Men har någon av er andra tips eller kanske en bättre källa till info för hur det kan bli?

    peppem svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • peppem

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 20:44

    Vore grymt att komma ut igen efter fredagen, men måste bara komma på någon ny bra förklaring på jobbet varför man inte är på plats. Har ju en visdomstand kvar, kan alltid skylla på den!!!

    Seriöst, verkar väldigt osäker prognos, vågar man chansa på torö, redan på onsdag är det minusgarder, Så inte många dagar kvar, kanske värt det!
    /P
    (tack förresten tror det var du som sa åt mig att rigga min 4,2:a under sista timmen, trots att energinivån var i botten…:-)

  • dude

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 08:24

    Vi får se hur det blir…

  • dude

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 08:56

    Jag och en polare chansar som sagt på Torö idag, men bara på insidan så det blir ingen direkt vågridning, bara kul att komma ut!

    Jo, det stämmer nog det där med 4,2:at. Hoppas du fick lite juste segling före det blev äverriggat! Fick du till och med vara med om den där magiska timmen som JeppeB snackat om?

    Jag berättar hur det går med den här tisdagen sen…
    /N

    peppem wrote:
    Vore grymt att komma ut igen efter fredagen, men måste bara komma på någon ny bra förklaring på jobbet varför man inte är på plats. Har ju en visdomstand kvar, kan alltid skylla på den!!!

    Seriöst, verkar väldigt osäker prognos, vågar man chansa på torö, redan på onsdag är det minusgarder, Så inte många dagar kvar, kanske värt det!
    /P
    (tack förresten tror det var du som sa åt mig att rigga min 4,2:a under sista timmen, trots att energinivån var i botten…:-)

  • peppem

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 12:37

    helt underbart men som sagt ganska överriggat, tillbringade även en rätt stor del av tiden i tvättmaskinen men sjukt kul.

    Berätta hur det var, sitter på kontoret och längtar ut….!
    /P

  • steffo

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 15:26

    Det ser ut som om det kom ett litet vrid, man borde kanske ha åkt ner…

    Tid 16:00:00
    Vindrikt (°) 250
    Vind (m/s) 11
    Temp (°C) 11.1
    Byvind (m/s) 12
    Sikt (km) 29.00
    uppehåll

  • militaren

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 18:34

    Efter att lumpen har tagit all tid i från mig var det skönt att äntligen vara ute på vattnet igen. kom ut vid 12 tiden och då var det bra tryck med 4,5. vinden droppade sedan mot 14 tiden och det kändes inte lönt att rigga om. kom in en del sköna waves i kärringviken man kunde flyga och rida på. efter duggregn från och till avslutades dagen med en vacker solnedgång. helt klart en bra dag på Torö som även gav en chans att testa den nya utrstningen. Det är grymt skönt med lätta leksaker och sittselen kan dra åt skogen, midjesele owns.

    /Micke

  • dude

    Medlem
    1 november, 2006 vid 14:29

    Helt otroligt höll sig prognosen enligt DMI och Windfinder. Theyr’s prognos föll alltså inte in, igen.

    Eftersom jag trodde det skulle var tunnt med 4.7an stack jag ut först med Loves Fanatic Freewave som lär plana upp tidigt. Vi hade riggat inne i skogen och hade egentligen ingen aning om hur mycket det blåste eller om det blåste nog över huvud taget!

    Väl ute på vattnet runt elva var det överriggat med 4.7, riktigt bra hoppvinkel och lite sköna vågor att svänga på vägen in. Jag drog ett hack till i nedhal och uthal och så var det bara att köra. Efter en hög överroterad framåt släppte jag och dök ner med huvudet först – det känns skönt att veta att man lever igen!

    Jag stack också ut med min pånyttfunna Amigu som var perfekt att svänga runt med på småvågorna.

    Vi fick också fram kameran och tog några bilder.

    Loves valp på bara fjorton veckor var också med och lär så småningom lära sig att ligga lugn i boardbagen och vänta på att husse kommer in mellan surfsessionerna.

    Allt som allt var det en helt över förväntan klassisk torö-insida-dag och det är den lite hårdare 4.2-vinden som verkligen ser till att pumpa in lite vågor för hopp och lite svängar 😉 Jag är riktigt glad att ha fått vara med om den här dagen!

  • dude

    Medlem
    2 november, 2006 vid 08:18

    Det är ju alltid kul att ladda upp lite bilder så här är några till :smirk:

    Snart blir det surf igen till helgen!

  • dude

    Medlem
    2 november, 2006 vid 08:42

    Fast den här bilden visar lite av grejen med att segla på Torö. Det är ett så jäkla härligt ställe!

  • militaren

    Medlem
    2 november, 2006 vid 16:43
    dude wrote:
    Fast den här bilden visar lite av grejen med att segla på Torö. Det är ett så jäkla härligt ställe!

    hehe..man kan ju undra vad du håller på med om man inte visste bättre.

  • calle_b

    Medlem
    2 november, 2006 vid 17:13

    Snyggt HOT må jag säga! Lite skräckfilms-färger, rött, svart och vitt. Grymt!
    Självklart snygga bilder med!

  • peppem

    Medlem
    3 november, 2006 vid 07:30

    vart i helgen blir det????…har försökt få med mig folk till västkusten för en sista tur men ingen lycka.
    /per

  • dude

    Medlem
    3 november, 2006 vid 10:05

    Jag är i ungefär samma situation som du peppem. Om det blir något satsar jag på att åka ner tidigt lördag morgon för att segla lördag eftermiddag och söndag förmiddag, sen åka hem ca kl 15-16 mot Stockholm igen.

    Just nu verkar det osäkert om det blir vind söndag och därför avvaktar jag med planerna.

    Ett till osäkert kort är att jag inte har vinterdäck på bilen och vet inte om det är nödvändigt. Troligtvis är och kan det bli halt innåt landet på vägen ner vilket gör det till en nödvändighet.

    Om jag inte åker ner har jag en massa saker att göra här hemma i helgen. Men det är möjligt att göra dem framöver istället…

    Det verkar kunna bli segling i nästa vecka igen här uppe i Stockholm också…

  • peppem

    Medlem
    3 november, 2006 vid 11:05

    har vinterdäck och står i valet och kvalet om jag ska sticka….hur många är ni? sammaåka kanske inte är en dum idee om det blir av. Hade ungfär samma tidsplan som du så det borde fungera.

    Jag kollar nog prognosen i kväll och bestämmer mig sedan…

    Finns på 0733-545700 om det blir av….
    /Per

  • militaren

    Medlem
    3 november, 2006 vid 13:16

    är också på att åka till västkusten till helgen med samma tidsplan. sammåker gärna.

    finns på 076-2101407

    //Micke

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stockholm tisdag morgon – Torö/Erstaviken/…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.