Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing StOOra segel…

  • StOOra segel…

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 februari, 2000 vid 12:09

    Jag har tänkt att ta upp windsurfingen igen (seglade i slutet av åttio talet).
    Därför tänkte jag skaffa lite nya prylar, men när jag börjar kolla vad som nuförtiden finns på marknaden så blir jag lite förvånad. Det segel som på tidigt 90-tal var stort som ett as nämligen mitt 7,5 m2 från 90 med tre st cambers är nu nässtan minimum om man kollar vad som finns på marknaden. Fan det finns ju segel på över 10 m2.
    Min fråga är alltså har man börjat att mäta ytan på något annat sätt? Eller är mitt gamla segel faktiskt så mycket mindre än de nya. Om jag inte minns fel så behövde/klarade man inte att segla med så mkt större segel än 7,5 (kanske 8,0).
    Vad motsvarar mitt gamla segel i dagens storlekar? Ja jag förstår att material utv har gått frammåt osv osv så ja jag skall slänga mina gamla segel men vad skall jag tänka på när jag köper nya….(Jag väger 75 kg och seglar plattvatten)

    erra svarade 24 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 februari, 2000 vid 14:15

    Visst är de nya grejorna jättestora!
    Jag skulle tro att ditt gamla 7.5-segel motsvaras av ca 8 kvm i bottendrag nu, fast den 8-kvadratarn kommer att klara sig i mycket starkare vindar. Dessutom kommer det vara lättare och mer lätthanterligt än det gamla (i alla fall om du köper ett freeridesegel). Vill du plana jättetidigt så finns det som sagt segel upp till 10.9 kvm, men jag har fått för mig att de är för tävlingar enbart…
    Största freerideseglena ligger väl på ca 9.5 kvm, så det är väl där man ska börja kika.

  • erra

    Medlem
    29 februari, 2000 vid 18:51

    Dagens segel är mycket plattare än tidigare segel, twistar extremt mycket bättre vilket medför att du kan hålla dem mycket längre. Allt är bättre!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing StOOra segel…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.