Senaste nytt Forums Vågsurfing Stor fish till en nybörjare?

  • Stor fish till en nybörjare?

    Publicerad av snurre på 3 september, 2009 vid 19:31

    Tja! Ledsen att fortsätta spammet med “hjälp mig med bräda”-trådar men jag behöver lite konsultation inför ett köp 🙂

    Jag skall nu köpa min första surfbräda, och jag överväger att köpa en fish istället för att gå på en större fun-/longboard som många rekar. Min tidigare surfkarriär består av 4 dagar i Norge på en NSP Fish 6’4 blandat med en mindre Gun som jag fick låna av en kompis som köpt på Bali. Jag är familjär med andra brädsporter och är efter min testvecka otroligt sugen på att skaffa en egen surfbräda. Jag är 185 cm lång och väger ca 71 kg. Jag har lärt mig att stå upp på brädan och kanske en början till att svänga lite.

    Jag har kollat in en 7s Super Fish som går att få till ett resonabelt pris, och min fråga är: är det dumt att börja med den här typen av bräda? Jag har läst en del om den och recensioner säger att den skall vara relativt nybörjarvänlig då den flyter som en kork. Om det inte är en dum idé, skall man satsa på 6’3 eller en 6’8? Finns det en nackdel med att köpa en för stor fish? Jag har fått känslan att man inte köper fishar som är jättemycket längre än sig själv, då köper man en funboard istället. Stämmer det? Dessutom såg jag en recension på youtube med en kille från GSI som sa att super fishen är så “buoyant” att man kan gå ner ett par feet från vad man är van vid.

    Frågan var alltså: Vad tror ni om att köpa en 7s Super Fish som förstabräda, och om ni tror på det, skall man satsa på en 6’3 eller en 6’8?
    6’8:an heter trots allt XL och marknadsförs som “if you’re a little bit bigger…”. Tacksam för svar :tongue:

    above_the_law svarade 14 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dannep

    Medlem
    3 september, 2009 vid 22:05

    Hej.

    Nu är jag också nybörjare, finns mycket kunniga människor här inne som kan svara. Har du provat att söka efter din info? Finns ju andra forum om enbart vågsurf…

    prova http://surfsverige.se/

    Är det tänkt att du skall använda brädan i Sverige eller utomlands?

    Om du enbart väljer mellan de två så hade jag valt den större.

    Jag var i Kalifornien för ett tag sen och då handlade jag en 6.4″. Fungerade ok att börja lära sig med där i deras vågor men här hemma är den helt meningslös då jag tycker den är på tok för svår att köra med i våra vågor. Hade jag köpt en bräda nu för Svedala hade jag kört på en större som du själv skrev om, fler dagar och kommer igång tidigare.

    Mvh

    Daniel

  • snurre

    Medlem
    4 september, 2009 vid 06:34

    Tjena Danne!

    Jag tänkte mestadels använda brädan i Sverige och förmodligen i Norge stundtals. Skulle även vilja surfa utomlands med den men vet inte riktigt hur det är med flygtransporten osv. 🙂

  • macbeth

    Medlem
    5 september, 2009 vid 09:46

    om jag va nybörjare med din vikt osv skulle jag nog satsa på en NSP funboard 6,8 elelr en 7,2 för att få ut mer av den.. det är en schysst bräda som man kan ha kul med sen när man blivit bättre oxå.. och det är lättare att lära sig på en sån än en 6,3.

    jag vet inte skillnaden på en funboard och en fish åk mässigt så där kan jag inte svara.. men inte under 6,8 tycker jag.

  • yann

    Medlem
    5 september, 2009 vid 09:54

    Köp 6’3″an en fish på 6’8″ är ingen fish och det är egentligen inte en 6’3″ heller om man ska vara petig. Du kommer att ha skitkul på den! Jag väger själv 10kg mer än dig och kör på en 5’11” Lost Round Nose Fish och jag skulle kunna köra den mindre.

  • sharkboy

    Medlem
    5 september, 2009 vid 09:54

    en fish är ingen nybörjare bräda, i alla fall inte om ditt mål är att lära dig att svänga

  • above_the_law

    Medlem
    14 september, 2009 vid 19:50

    Tor personligen att du kommer att lära dig surfa mycket fortare och ha många fler roliga timmar här i Sverige, om du omvärderar och köper en performance longboard först alt 8.0 Malibu med möjlighet till thruster set up (tre fenboxar varav en center).
    Satsa då på en epoxybräda, som både pallar hårdare smällar och som ffa även väger mindre (än polyester). När det där emot kommer till shortboards, guns, och fishar så är jag däremot en stor fan av polyester pga mer flex och lugnare gång/bättre känsla.

    En stor bräda kan du ju sedan ev sälja när du/om du tröttnar och vill köra mindre brädor…
    Då det gäller kortare brädor är det dock viktigare med bredd, bottenkurva (rak) och rails för Svenska förhållanden. P g a att det oftast är ganska små vågor här blir ju “fickan” också kort och liten, varför en kort och fet fish-liknande bräda passar bra.

    Hur som helst så är det ändå timmarna på vattnet som ger resultat och du får fler surfbara timmar/år med en longboard…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Stor fish till en nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.