Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor v.s lite bräda i hårdvind

  • Stor v.s lite bräda i hårdvind

    Publicerad av pure på 26 maj, 2006 vid 09:02

    Surfade på hagapark igår med min 150 liters bräda. Den kändes rätt svår kontrollerad när det blåste i snitt 11m/s max 13m/s med ett 5.3 segel. Så det jag undrar över är: Skulle det funka mycket bättre med en 115 liters bräda och 5.3 segel eller är skillnaden marginell?

    johanc svarade 18 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • oscar

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 09:24

    Hur lång fena körde du med?

  • calle_b

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 09:49

    Vad du väger in på är också relevant. För mig på 65 kg´s skulle 11-13m/s innebära ett rent h-vete på en så stor bräda, och 115 liter hade inte vart mkt bättre. Ner mot 95 liter hade väl funkat bättre FÖR MIG, men nu kör jag en 70 litare som enda bräda.
    Ha d gott

  • pure

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 09:55

    Väger 77kg och har en 46 cm:ers “fena”

  • oscar

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 10:04

    Testa att slänga på en fena runt 32-35 cm så ska du se att kontrollen blir bättre. Fram med mastfoten nån cm och ner med bommen nån cm så får du lite mer nedåtryck. Storleken på brädan är inte allt…kolla formula.

    Det är SÅÅÅÅÅÅ många som dissar det här med fenor. Jag har 3 fenor till min freestyle. 24 25 och 27.

  • Knatte

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 10:41
    pure wrote:
    Surfade på hagapark igår med min 150 liters bräda. Den kändes rätt svår kontrollerad när det blåste i snitt 11m/s max 13m/s med ett 5.3 segel. Så det jag undrar över är: Skulle det funka mycket bättre med en 115 liters bräda och 5.3 segel eller är skillnaden marginell?

    Svar ja 😀
    Din bräda är inte gjord för småsegel och 5.3 kvm är nog långt ifrån optimalt. Din stora fena orsakar fenplaning och det är det som du upplever som orolig gång i vattnet 😉
    Lite mindre fena kan hjälpa, men då blir fenan för liten (kort) till brädans bredd och då kan det bli kajko där.. Men testa med mindre fena, men mindre bräda kommer definitivt underlätta kontrollen i hårdare vindar.
    Jag tror även att du kan sikta på en lite mindre storlek än 115 liter, om du funderar på nytt ..

  • irritation

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 12:03
    Knatte wrote:
    Jag tror även att du kan sikta på en lite mindre storlek än 115 liter, om du funderar på nytt ..

    Det skulle jag också säga. Jag gjorde ett stort steg ner från stor hyr-bräda till liten freestyle bräda! Det känns fortfarande som att jag gjorde ett bra köp!

  • pure

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 12:07

    Tack för alla svaren.. ska nog köpa en mindre bräda men behövde lite motivation 🙂 115 liter verkar vara en bra storlek

  • pure

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 12:08

    Tack för alla svaren.. ska nog köpa en mindre bräda men behövde lite motivation 🙂 115 liter verkar vara en bra storlek som passar mig

  • irritation

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 12:20
    pure wrote:
    Tack för alla svaren.. ska nog köpa en mindre bräda men behövde lite motivation 🙂 115 liter verkar vara en bra storlek

    Hur långt har du kommit med vindsurfingen då? Kan du åka i fotstropparna/ikrokad/gippa?? För ju mer du kan desto mer tycker jag du kanske ska ha en ännu mindre?

    Fast jag är ju inget proffs heller!

  • surfen

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 13:05
    pure wrote:
    Tack för alla svaren.. ska nog köpa en mindre bräda men behövde lite motivation 🙂 115 liter verkar vara en bra storlek
    Står du i stropparna, krokar du i hängselen när du åker? Om du gör det satsa på en mindre bräda! Känner du dig lite osäker för en bräda på 90-95 liter kolla på en runt 100-105 liter den kan du dra rigg på utan problem om du inte behärskar vattenstarten, personligen tycker jag att gå från 155 till 115 liter är onödigt. Spar den stooora brädan till att ha som solbräda dom dagar det inte blåser så mycket men solen skiner, kanske polarna vill prova på? Fram med kolossen och låt dom testa. Tror du kommer att växa ur 115litraren rätt snabbt, då kollar du igen efter en lite mindre bräda runt 90 liter.
  • surfmeister

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 13:31

    Hej!
    Om du kan köra med hängsele och stå i stropparna skulle jag starkt rekommendera en bräda runt 100 liter med din vikt. 115 liter kommer kännas väldigt stort även med 5.3m2 och du kommer snabbt växa ur brädan (även om du kommer märka en stor skillnad mot 150 liter). Väljer du en bräda runt hundra liter (t ex en freestyle wave bräda) har du en bräda som du kan använda 4,5-6,7 m2 segel med (går även större och mindre) och ha riktigt kul med på platt vatten och vågor. Själv har jag en 98 liters Freewave som största bräda och väger 85kg. Mycket beror också på vilken sorts bräda du har tänkt att köpa.
    /SM

  • martin

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:05

    Jag håller med surfen och surfmeister. 115 liter är för stort. 95-105 liter är lagom för dig i det här läget tycker jag. Vill du ha en lite lugnare och lättkörd bräda är tex JP X-citeride 105 ett bra val. Den har ju funnits på SP:s test på Haga både idag och igår, så det var ju lite dumt av dig att inte testa den… Jag väger 75kg och då är den 105:an precis på gränsen till för stor för att det ska finnas lite småbrädekänsla. Jag har testat storleken större (120 liter har jag för mig) och den är alldeles för stor. 105:an är jättestabil och jag kan inte se att jag någonsin behöver en större bräda än det. Vill du ha en lite livligare och roligare bräda är JP FSW 94 eller RRD FSW 101 exempel på brädor som jag gillar.

    Jag har en 97-liters RRD FreestyleWave som största bräda och även den kändes lite i största laget igår på Haga. Jag kör iofs kite i lättvind, men förut hade jag en 145-litersbräda i lättvind och bytte sedan ner till 95 liter när det funkade med 6.6 eller mindre segel.

  • Knatte

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 15:13
    pure wrote:
    Tack för alla svaren.. ska nog köpa en mindre bräda men behövde lite motivation 🙂 115 liter verkar vara en bra storlek

    Jag tror på att behålla din nuvarande bräda och komplettera med en mindre bräda på ca 100 liter. Man behöver 2 st brädor i sverige för att få surfat lite…
    (säger jag som har 4 brädor mellan 70-111 liter:blush: :blush: )

  • pure

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 16:29

    Som det såg ut igår så satte jag iaf vattenstartena varje gång och det var välidigt många gånger eftersom det blev en del kastfall.. kör med stroppar och hängsele oxå. Det var någon som rekomenderade Tabou X Rocket 61 2005:a här på konfen och den verkar ju vara bra.. 105 liter.. Hemma spot är ju helgasjön och där e man ju inte bortskämd med stark vind direkt

    Som vanligt så är det ju oron för att det ska blåsa förlite o att jag blir tvungen att dra segel men verkar ju som om det skall funka enligt många här på konfen så jag antar att det e bara o köpa 🙂

  • Knatte

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 17:22

    Blir nog bra med Tabou bräda på 105 liter. Men som sagt var, sälj inte din stora bräda, utan den kan nog vara bra att ha, vid insjösegling och vindfattigare dagar:smile: 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stor v.s lite bräda i hårdvind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.