Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kites 17 kvm och uppåt?

  • Stora kites 17 kvm och uppåt?

    Publicerad av patrikol på 14 september, 2003 vid 23:22

    Någon som har erfarenhet av kites i denna storleken? Ju större desto bättre eller? När blir dom för tröga på grund av storleken. Är det kul om det blåser 4 s/m överhuvudtaget? 90 kg.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • melker

    Medlem
    15 september, 2003 vid 07:36

    Mina erfarenheter är att det varierar kraftigt från märke till märke. Jag har en Ocean Rodeo 21 m2. Den kör jag från 4 och är toköverriggad vid 7. North Rhino 2 18 som en annan kitevän kör med funkar inte riktigt lika tidigt men kan hållas i högre vind och är betydligt roligare att köra med.

    Så min slutsats hittils är att 18 är den största storlek man ska ha om man inte har möjlighet att ha två stora drakar. Jag har en 16 och en 21. Från 5m/s kör jag alltid 16, så 21 har inte kommit upp så ofta, men den har räddat ett par fina brisdagar i sommar så jag ångrar inte att jag köpte den.

  • patrikol

    Medlem
    15 september, 2003 vid 10:42

    AR ? Lågt eller högt, blir den inte lite snabbare om man tar en med högt AR? Eller bottendraget blir för dåligt då?

  • farnebo

    Medlem
    15 september, 2003 vid 11:01

    Jag kört på North Rhino II 20 kvm i år och jag är helnöjd! Jag har faktiskt använt den mest av alla mina 4 drakar i sommar.

    Fördelar:
    – Kul att köra, grymt snabbsvängd för sin gigantiska storlek och tar bra höjd.
    – Bra bottendrag gör att du kan köra den i lägre vindregister än andra stora modeller.
    – Den är enormt stabil och trygg. Trillar nästan aldrig ner för mig. Den är så trygg att jag har faktiskt har lärt 8 kitesurfelever att börja surfa med denna gigant. Man måste dock vara proaktiv i styrninen i extrem lågvind (för då är den långsam) 3-4 m/s. Men eleverna har till min förvåning kommit upp och kört redan första dagen.

    Till nackdelen är den blir:
    – Hoppen blir låånga med otroligt mjuka landningar men det är svårt att få höjd i hoppen när det är det är byigt/choppigt eftersom den drar som en häst. Den är givetvis inte lika direktstyrd och explosiv som min favoritdrake RhinoII 14 kvm. Man bör därför ha en mindre som komplement.
    – Den är lite tung att kånka runt på och det tar 90 pumpningar att blåsa upp fronttuben.

    Tips:
    -Jag har satt på 23 meters q-powerlinor och det gör den snabbare och mer direktstyrd. Har linor över om nån vill ha.
    -Rigga så att du kan köra den med konstant spända baklinor när du kör lågvind 4-5 sekundemeter. Då får du mer kontinuerligt kraft.

    Jag väger 85 kilo och kör på en Cyclone Jester 155 i Stockholm.

    Mathias
    /kite@farnebo.com

  • melker

    Medlem
    15 september, 2003 vid 12:01

    Farnebos beskrivning av North Rhino 2 – 20 m2. Stämmer helt överens med hur min Ocean Rodeo 21 fungerar. tror att detta gäller alla drakar i storlekar över 20 som finns på marknaden nu… men vem vet vad som händer…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 2003 vid 18:26

    Har också en RHINO 2 20 håller helt med om att den e super i låga vindar.
    Jag väger 93 o har en vari 148 bräda.
    Blåser det riktigt lite (4m/s) brukar jag använda en Brunotti TT 180cm..
    För mig funkar kiten upp till 8-9 m/s och kanske 10 i byarna, men då börjar det bli lite läskigt… crazy.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kites 17 kvm och uppåt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.