Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kites?

  • Stora kites?

    Publicerad av henkeman70 på 6 augusti, 2006 vid 16:50

    Efter några veckors vindstilla i Göteborg/Halland funderar jag på att köpa en stor kite. Frågan är hur stor. Jag väger 74kg. En 18m är ju lite av “standard”, men det finns ju 20m och t.o.m. en 25m(!) har jag sett. Vad kan ni ge mig för råd i frågan? Är jag helt urflippad om jag köper mig en 25:a?

    Jag såg en kille uppe i Getskär 24/7 som drog runt rätt fint på en SlingShot Fuel 16(tror jag) medans hans polare hade problem att surfa på en 18m av ngt annat märke. Är Slingshot Fuel kända för grymt bottendrag? Har själv aldrig kört Fuel men var mkt imponerad… Är en Fuel vad man ska ha om man ska köpa en stor kite? Eller funkar en hederlig Naish V4 lika bra?

    //henk

    henkeman70 svarade 17 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • walle

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 17:13
    henkeman70 wrote:
    Efter några veckors vindstilla i Göteborg/Halland funderar jag på att köpa en stor kite. Frågan är hur stor. Jag väger 74kg. En 18m är ju lite av “standard”, men det finns ju 20m och t.o.m. en 25m(!) har jag sett. Vad kan ni ge mig för råd i frågan? Är jag helt urflippad om jag köper mig en 25:a?

    Jag såg en kille uppe i Getskär 24/7 som drog runt rätt fint på en SlingShot Fuel 16(tror jag) medans hans polare hade problem att surfa på en 18m av ngt annat märke. Är Slingshot Fuel kända för grymt bottendrag? Har själv aldrig kört Fuel men var mkt imponerad… Är en Fuel vad man ska ha om man ska köpa en stor kite? Eller funkar en hederlig Naish V4 lika bra?

    //henk
    lättvindssurf har väldigt mycket med teknik att göra…
    väger du bara 74kg så behöver du absolut inte större än 16m2!!!

    Jag kör med 12m2 (bowkite) som största kite(väger 72-74kg)

    jag skulle köpa en lättvindsbräda i stället för större kite!

    Stora kites blir bara sega och tråkiga att köra.

  • sidpiraya

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 17:17
    henkeman70 wrote:
    Efter några veckors vindstilla i Göteborg/Halland funderar jag på att köpa en stor kite. Frågan är hur stor. Jag väger 74kg. En 18m är ju lite av “standard”, men det finns ju 20m och t.o.m. en 25m(!) har jag sett. Vad kan ni ge mig för råd i frågan? Är jag helt urflippad om jag köper mig en 25:a?

    Jag såg en kille uppe i Getskär 24/7 som drog runt rätt fint på en SlingShot Fuel 16(tror jag) medans hans polare hade problem att surfa på en 18m av ngt annat märke. Är Slingshot Fuel kända för grymt bottendrag? Har själv aldrig kört Fuel men var mkt imponerad… Är en Fuel vad man ska ha om man ska köpa en stor kite? Eller funkar en hederlig Naish V4 lika bra?

    //henk

    Fuel är synonym med bottendrag, traktor drag bara ut och åk , och ja just det jag har en fuel 17 2005:a i nyskick till salu om du är intresserad

  • ristarpen

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 17:48

    jag har en naish aero 2 18 kv som jag kör med jag kan köra och ta höjd vid ca 4 ms och när det blåser över 7 så är det för mycket för mig men jag väger bara 65 kg killen som hade den innan mig gick ut vid 5 men han vägde 95 kg.. mvh erik

  • henkeman70

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 17:51
    ristarpen wrote:
    jag har en naish aero 2 18 kv som jag kör med jag kan köra och ta höjd vid ca 4 ms och när det blåser över 7 så är det för mycket för mig men jag väger bara 65 kg killen som hade den innan mig gick ut vid 5 men han vägde 95 kg.. mvh erik

    Hur stor bräda kör du med när det blåser 4m/s?

  • skanepaul

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 18:27

    Säger bara en väldigt oväntad sak, Primadonna 16!!

  • henkeman70

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 19:54

    Vart kan jag prova en Primadonna 16?

  • pixo

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 06:23

    Jag kör med Cabrinha Contra 16,5 som lättvindsdrake med mina 72kg. Den fungerar bra när det blåser tillräckligt för att kunna röra kiten hyffsat. Det går ju få mer drag i en större, men bara när det redan blåser tillräckligt, det gäller ju att få upp draken i luften och kunna röra på den.

    Jag tror på en lättvindsbräda och en 16 C eller 12-14 bow

  • milkman

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 06:35

    JAg skulle rekommendera att du testar Flysurfer Speed 17 och /eller största nya Cabrinha Contra. FS kiten är kanon för lättvind, Cabrinhan har jag bara sett andra åka på i lägre vindar än jag vill ut i och den såg också bra ut.
    Då har du nått att göra när vi andra struntar i stranden och vid 6-7 m/s tar du fram din riktiga kite och börjar rippa med oss 🙂

    (Problemet med stora Tubar är de blir för tunga, de extra kvm du får går åt till att ha den extra vikt de medför att flyga, då blir det inget över till dig att åka med, typ. Det är i lättvind foilen har nått att komma med)

  • melker

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 06:53

    Foilkillarna kan säga vad dom vill tuber blir tunga etc. jag har suttit inne på en 21 kvm Ocean Rodeo 2004 ett tag nu o den har körts otaliga gånger utan att en enda annan stackare har kunnat gå ut inte ens foliekillarna. Finns en hög människor som kan intyga det.

    För rätt pris så kanske den kan bli din. MEN jag kan också rekomendera Slingshot Fuel 17 den drar bra!

  • larssa

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 07:09

    Skall du ha en c-drake så e 16 ok, men om du skall ha bow så räcker det med 14. Kör SSTD14 som största kite och e mycket nöjd, gött drag =)

  • milkman

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 07:18

    Tycker väll inte att jag är en 100%ig foilare, skulle aldrig köpa en Flysurfer Speed och kör tub så mycket jag kan, men bara när det blåser. För jag tycker lättvindskiting suger. :/ Men för de som vill så finns ju verktygen.

  • nic

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 07:39

    Kör max 16c-kite eller motsvarande bow (ca 13kvm) (allt större är trött&tråkigt&tar plats) men lägg till en skimboard som du kan leka med i lättvind. (relativt billig lättvinds-kul-försäkring)

    Tex denna http://www.fahlensurf.se/v2/articles/kitesurf/Kitesurf-Brador-NobileSkimDeck.shtml

    Jag håller på att prova den men den var inte optimal i Borrbys vatten i helgen, iaf inte på första försöket 🙂

    Hälsningar,
    nic

    PS: vill du verkligen bara åka fram å tillbaka i lättvind kanske det är en större foil men jag tror inte på att det är kul innan jag sett det och har inte sett det än.

  • henkeman70

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 07:42

    Många olika bud på vad som faktiskt gäller! Kontentan tycks vara att det är ingen idé att köpa en 25’a. En 16-18m C-kite med en lättvindsbräda is the way to go. Eller hur?

  • walle

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 07:57
    henkeman70 wrote:
    Många olika bud på vad som faktiskt gäller! Kontentan tycks vara att det är ingen idé att köpa en 25’a. En 16-18m C-kite med en lättvindsbräda is the way to go. Eller hur?
    Köper du en av dom “nya” typerna av lättvindsbrädor så behöver du inte ha så jevla stor kite!
    b_light%20wind_s.jpg
    Med din vikt räcker det med en 14m2 eller 12 bowkite!! dessa kites har du betydligt roligare med också!!!

    …fast jag skulle skippat allt vad lättvindskiteing innebär, och jag gör det, kitesurfing ska utövas i över 8m/s!!!

  • cortex

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:00

    Melker, kom till Gotland mellan den 14:e och 21:e så kan vi köra en lättvinds-test mellan din 21:kvm LEI och min Psycho3 17 (det blir väl säkert någon stilla kvälls-surf). I varje given vindhastighet kommer jag att ha bättre drag, ta höjd lättare och hoppa betydligt högre. Dessutom svänger Ps3’an snabbare och kan utan problem återstartas från vattnet även när det blåser *lite*.
    En annan grej är att jag utan problem kommer att kunna hålla ner min kite i över 10 m/s när du kommer att hänga som en tepåse efter din 21:a. Kan ju vara rätt bra egenskap om det blåser upp när man är ute och kör lättvind. :smirk:

    Henk, om du (eller någon annan) vill prova på Psycho3 eller Speed är ni välkomna till Gotland.
    Själv kommer jag att vara på plats mellan den 16:e och 21:e, men det finns även gott om andra möjlighter att dema FS-kites på Gotland när jag inte är där.
    Om du av religiösa skäl inte på något vis kan tänkta dig att köra foil, oavsett hur bra de är, så är nog de nya Cabrinha Contra det som funkar bäst i lättvind av LEI’arna.

    /Kaj(Tech)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.