Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kites?

  • skanepaul

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:15
    henkeman70 wrote:
    Många olika bud på vad som faktiskt gäller! Kontentan tycks vara att det är ingen idé att köpa en 25’a. En 16-18m C-kite med en lättvindsbräda is the way to go. Eller hur?

    Precis, men max 16 tycker jag, återigen jag har KUL (dvs. bra höjd i hoppen, kiteloopar m.m.) när vinden ligger precis strax under 6 m/s med min PD 16, väger dryga 80 kg, 130×39 bräda, vattenstartar den enkelt!

    Sen självklart att jag pushar för JN PD, men helt enkelt för att dem är så jävla bra!

  • jacko

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:46
    Cortex wrote:
    Melker, kom till Gotland mellan den 14:e och 21:e

    /Kaj(Tech)

    jävla hemmasurfare!

  • eklov

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:52
    Cortex wrote:
    Melker, kom till Gotland mellan den 14:e och 21:e så kan vi köra en lättvinds-test mellan din 21:kvm LEI och min Psycho3 17 (det blir väl säkert någon stilla kvälls-surf). I varje given vindhastighet kommer jag att ha bättre drag, ta höjd lättare och hoppa betydligt högre. Dessutom svänger Ps3’an snabbare och kan utan problem återstartas från vattnet även när det blåser *lite*.
    En annan grej är att jag utan problem kommer att kunna hålla ner min kite i över 10 m/s när du kommer att hänga som en tepåse efter din 21:a. Kan ju vara rätt bra egenskap om det blåser upp när man är ute och kör lättvind. :smirk:

    Henk, om du (eller någon annan) vill prova på Psycho3 eller Speed är ni välkomna till Gotland.
    Själv kommer jag att vara på plats mellan den 16:e och 21:e, men det finns även gott om andra möjlighter att dema FS-kites på Gotland när jag inte är där.
    Om du av religiösa skäl inte på något vis kan tänkta dig att köra foil, oavsett hur bra de är, så är nog de nya Cabrinha Contra det som funkar bäst i lättvind av LEI’arna.

    /Kaj(Tech)

    gud va ni vill tävla i lättvind hela tiden??? varför?

    Jag såg inte en foil under hela lördagen i gislövhammar… men å andra sidan va det ju inte tal om någon lättvind….mohahahah

  • cortex

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:09

    Tja, det är ingen brist på foils i luften i hård vind på ostkusten heller…. och denna tråd handlade om lättvind. Skitsmart om jag svarat “klart att du ska ha en hårdvindskite istället… och 400 feta fläktar”.

    Hade tänkt att göra en liten road-trip den här sommaren med de senaste FS-kitesen i bagaget. Det funkade inte eftersom jag fått tillökning i familjen för 3 veckor sedan.

    Så just denna sommar har det blivit en del “hemmasurfande” eftersom jag inte viljat sticka från familjen. Däremot blir det snart Gotland… he he. Ska bli jävligt gott.

    /Kaj(Tech)

  • pepa

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:11

    Mycket bättre att köpa dig en fish eller nån liten surfbräda istället för en stor kite. En 14m2 och en surfbräda funkar tidigare och bättre än en 18m2 och en 140-bräda. Samt att det är roligare.

  • henkeman70

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:18

    Den här diskusionen börjar likna den som på 80-talet var mellan olika kampsportsilar. Karate, Tae Kwando eller Kung Fu? DÅ sprang det in utmanare på andras klubbar för “att göra upp”.
    När kommer Foil Fu till västkusten för att piska skiten ur Lei Do? Kommer otippade Bow Jutsu gå som segrare ur detta? Jag vill ha en fight som visar vem som är Kungen av Kungsan en gång för alla.

    //Bruce Lei 🙂

  • milkman

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 09:21

    Haha.. humor 🙂

  • pjoter

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 15:28

    eklov, De blåser ju varenda gång man inte e i skåne. annars hade de iaf vart en foil i gislöv. Helt otroligt, två gånger har man hälsat på de gamla den här sommaren å det är dom två gångerna det varit riktigt bra här nere.

  • svinet

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 15:37
    SkånePaul wrote:
    henkeman70 wrote:
    Många olika bud på vad som faktiskt gäller! Kontentan tycks vara att det är ingen idé att köpa en 25’a. En 16-18m C-kite med en lättvindsbräda is the way to go. Eller hur?

    Precis, men max 16 tycker jag, återigen jag har KUL (dvs. bra höjd i hoppen, kiteloopar m.m.) när vinden ligger precis strax under 6 m/s med min PD 16, väger dryga 80 kg, 130×39 bräda, vattenstartar den enkelt!

    Sen självklart att jag pushar för JN PD, men helt enkelt för att dem är så jävla bra!
    Håller med om att PD 16 är ett bra val! Kombinerar du den sedan med en JN Bone bräda så sänker du ytterligare gränsen.
    Större än 16 blir som att flyga runt med ett ryskt militärtält!

  • henkeman70

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 07:10

    Nu har jag en 17 Fuel -05 på väg till Göteborg. Den ihop med en Naish Haze 140cmx38.5cm. Vikt 74kg. Vad tror ni om 5.5m/s och jag kan ta höjd? Rimligt eller bara önsketänkande?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Stora kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.