Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek freeridebräda och segel

  • Storlek freeridebräda och segel

    Publicerad av 87465 på 14 december, 2020 vid 23:16

    Hej

    Jag vindsurfade en hel del för 20-30 år sedan (när det var 6,0 och neråt som gällde), men sen flyttade jag till inlandet, och sen kom hus, familj mm, så surfingen blev nedlagd.
    Men nu hoppas jag kunna börja om. Min dröm är att kunna ge mig ut på sjöarna här hemomkring, med de byiga vindar det ofta innebär. Därför har jag siktat in mig på segel 7+8,5 och en freeridebräda på 110-140 liter, exempelvis Starboard Carve. Är det lönt att gå upp till 140 liter (jag väger 72 kg), eller räcker 110-120? Jag vill kunna stå på brädan och dra rigg, och stå kvar när vinden försvinner.
    Om man börjar med ett segel på runt 7,0, hur stor nytta gör det att gå upp till 8,5? Blir det bara tungt och tråkigt? Eller kanske till och med 9,5 är tänkbart? Hur resonerar ni med erfarenhet av lite större grejer? Jag tänker att det kanske finns en gräns någonstans för hur mycket man kan sänka vindgränsen, att större segel sedan kanske mest är för dom som vill köra extremt överriggade med superfart. Jag är mest ute efter att ha kul på enklaste möjliga sätt, inga cambersegel och liknande.

    Stefan_Foil svarade 3 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • robin-andreasson

    Medlem
    15 december, 2020 vid 10:55

    Givet att du faktiskt har surfat rätt små grejer en gång i tiden tänker jag att du, även om du nu är ringrostig faktiskt kan surfa. Därför tycker jag inte att du ska köpa en onödigt stor bräda för det gör dig inte nån nytta i praktiken.

    Jag seglar i Värnen, relativt byigt inomskärs, jag väger ca 72 kg med, drar rigg på 111 liter med god marginal. Med den brädan kör jag 5.7-8.2 kvm segel, för tillfället 33-38 cm fenor (men en 44 cm vore bättre för att göra mitt 8.2 kvm segel mer rättvisa). Detta ger mig en vindrange på ca 8-14 ms (gissar jag på)

    Stor volym = Stor bräda, du behöver i praktiken inte mer flytkraft än vad en 110 liters ger dig, så det är en bra riktlinje för minivolym givet din kroppsvikt, om du vill dra rigg bekvämt dvs. 120-130 går lika bra, men 140 och uppåt kommer bara innebära dövikt och klumpigare hantering.

    Men givet att du vill dra rigg så är 110 minst jag kan rekommendera. Men tror att 125-130 liter kanske ger dig lite bättre lättvindsegenskaper. Vilket kanske är värdefullt om det är riktigt små/byiga sjöar du seglar på. Men har du vind nog för att plana med en lite mindre bräda så är det sällan till någons glädje att släpa på dövikt.

    Men utöver volym är faktiskt bredden nästan viktigare. Du vill nog gärna ha ca 75-80 cm bred bräda i en byig liten sjö för att dels plana tidigt men även för att behålla planingen mellan vindhålen.

    Den bredden låter dig även hålla 7-9 kvm utan bekymmer, samt större fenor, ca 40-50 cm. Vilket jag tror är bra på mindre sjöar :).

    Vad gäller segel, 7.0 och 8.5 är väldigt användbara storlekar, så där kan du inte hamna fel. 9 om man inte har vikt/styrka nog att hålla emot kan vara en begränsning som innebär att man inte får ut så mycket mer än vad man får ut med ett ca 8 kvm. Vad du än gör, köp ett användarvänligt segel oavsett storlek, inte fullcamber race 🙂

    Så, ca 110-130 liter ca 75-80 cm bred, ca 42-45 cm fena, och ett 7.0 och ett 8.5 kvm segel så tror jag du har din optimala insjöutrustning 🙂

    /robin

  • robertj

    Medlem
    15 december, 2020 vid 18:42

    Du är iofs lättviktare men skulle ändå rekommendera minst 120l, t ex starboard futura 127. Max 8.5 m2 och inte cambers, är bara tungt och jobbigt. Är brädan foil ready så har du möjlighet att maximera dagarna på vattnet (ett skäl till att inte välja för liten bräda).

  • 87465

    Medlem
    15 december, 2020 vid 19:44

    Tack för svar!
    Verkar som att jag kanske ligger hyfsat rätt i mina funderingar då. Tror jag siktar på en freeridebräda runt 125 liter, med ett par extra fenor, och Freerace eller freeridesegel på 8,5 och 7,0.

  • mexi_

    Medlem
    17 december, 2020 vid 11:02

    Undrar om du inte ligger lite högt i segelstorlekar där?
    Jag väger 88kg och kör mest 6.5 och 7.7, båda utan camber.
    Jag har haft ända upp till 8.7 med camber och slalombräda på 132 liter men tröttnade och bytte för några år sedan till camberlöst och lite mindre segel.

    Jag kör dessa på min fanatic blast 115 vilket fungerar klockrent. Skulle kanske ha en lite större bräda runt 125 för att komma igång lite tidigare. Jag har inga problem att dra rigg på brädan och kan hyfsat enkelt guppa hem när vinden lägger sig.

    Jag kör mest i Björkvik som är i “mellan”-skärgården och tycker jag har en väldigt bra match, 6.5 går att hålla länge medan 7.7 går igång hyfsat tidigt. Jag funderar på att skaffa en foilfena för att komma igång ännu tidigare.

    Med det sagt funderar jag på om du inte kommer att få för stort segel för fort om ditt minsta är 7.0.
    Utan att vara proffs på segel och brädval tror jag att 6.5/7.7 alt 6.2/7.5 och en bräda runt 125 liter (70-80 bred) skulle vara en bra start.

    Sen enkelt att komplettera med en 5.8 alt. 5.5 och en mindre bräda runt 95-100 om du blir (vilket du kommer :)) fast igen.

    Men det är bara min amatörgissning 🙂

    //Fredrik

  • robertj

    Medlem
    18 december, 2020 vid 18:06

    Håller med 8.5 kanske är i största laget. Då jag körde 130l freeride hade jag 5.9, 6.9 och 8.0 segel. Det täckte 5-15 m/s. Procentuell användning skulle jag tippa var 60, 25, 15%. 6.9 mest, 8.0 minst. Ibland använde jag minsta seglet i lätt vind. Roligare att öva på manövrar än att rigga det största man har och ändå inte plana.

  • sailortrash

    Medlem
    19 december, 2020 vid 12:40

    Alltså, det beror ju helt på hur vindförhållandena ser ut. Det finns 65 kg snubbar som kör rs x och formula, alltså segel mellan 9-11. Små brädor är ju roligare och nödvändiga i stökigt vatten och våg, men i en sjö (normal sjö, ej Vänern) går det ju knappt större chop ens. Det finns då bara fördelar med en större bräda, den kommer ge dig bättre planing i vindhålen och kan ta större segel och fenor vilket ger fler dagar på vattnet.

    Problemen inomskärs och på sjöar brukar ju va att vinden pendlar mellan 2-13 m/s typ, så man Kan alltså både va underriggad och överriggad med t.ex en 8.5. Om man måste välja kan det ju då va bra med en bräda som även kan ta lite mindre segel, alltså en freeride snarare än slalom som är byggda för att köras Överriggade.

    Det finns tyvärr ingen bra set up, utan du måste välja vilka förhållanden du vill ha. Antagligen har du störst nytta av en ganska stor bred bräda, ca 80 bred kring 130/40 l med segel kring 5.7-8.5. Men ngn gång per år kanske du sticker ut i fett med vind, och då hade du säkert haft ngt mindre under fötterna.

    Väljer du för små grejer dock, kan det ju bli en del vinglande och extra badande de där marginaldagarna. Och marginaldagarna blir oxå fler om du lägger dig kring 110-120 l snarare än 140 l

  • Stefan_Foil

    Medlem
    19 december, 2020 vid 22:56

    Är det extremt byigt så är foil fantastiskt. Kör själv bara foil numera när jag kör på hemmaspotet i mälaren då det är så byigt, ja man kan va underriggad och överriggad samtidigt på samma repa, då är det bara foil som funkar. Eller pråmsegling.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek freeridebräda och segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.