Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på fena till NP V8 8,5

• Storlek på fena till NP V8 8,5

Publicerad av bjornen på 14 juni, 2007 vid 16:20

Tjena, vilken storlek/modell på fenan bör jag använda till mitt NP V8 8,5 segel. Fokus skall vara mer åt speed än höjdtagning och powerboxfäste. Brädan har ofo mått på 48 cm och är på 150 l. Ge gärna förslag på en specifik modell och var den går att köpa.

//Björn

forfun svarade 17 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • nlc

Medlem
    14 juni, 2007 vid 19:35

Kanske en G-Sport Freespeed 45 cm i G-10 ? På SP:s hemsida är de tyvärr slut men prova att ringa oxå. Annars finns G-Sport Freeride i storlek 44-45 cm, en lite mer svängd freeride fena i samma matrial.

• Oregistrerad

Gäst
    14 juni, 2007 vid 21:27

@Bjornen 390289 wrote:

Tjena, vilken storlek/modell på fenan bör jag använda till mitt NP V8 8,5 segel. Fokus skall vara mer åt speed än höjdtagning och powerboxfäste. Brädan har ofo mått på 48 cm och är på 150 l. Ge gärna förslag på en specifik modell och var den går att köpa.

//Björn

Handlat lite nytt godis björnen? Mums fillibabba!

Kanske en curtis/G-sport SR6-B eller vad de nu heter. Flesta speedisar på konfen verkar hålla dem högt. Kan vara lurigt med p-box, men om det finns tror jag inte de är mycket dyrare än en freeride/freerace fena av samma märke…

Kolla surfbutiken.se eller vindsurfing.se. Beställde en sådan från ngn av dem.

• bjornen

Medlem
    15 juni, 2007 vid 08:36

Okey, en 44-45 cm skall det vara på fenan alltså. Då har jag lite fler frågor: NP X6 masten till V8 kostar en del, finns det andra master som passar detta segel. Jag har för mig att Challeger och Simmer eventuellt passar. Några fler ? Jag såg att vindsurfing.se hade en Kruze 70% för 2400:- kan det vara något ?

//Björn

• nlc

Medlem
    15 juni, 2007 vid 14:55

Det verkar vara den eviga frågan, kan man ”slippa” köra NP:s (dyrare) master i NP:s segel…

Jag kör en SC6 460 i mitt NP Saber 6.7 och tycker nog att det fungerar bra. Fast ju mer racemässigt seglet är desto mer mastkänsligt anses det ofta vara, så för V8:an är det inte ett helt givet val. Men med tanke på att SC8:an är typ 1500 spänn (25%) billigare än X6:an i 490 så är det en lockande tanke.

• marden

Medlem
    15 juni, 2007 vid 15:05

fena skulle jag höra vad v.se har inne, hade många curtis för pb när jag var där i våras.
    anngående mast har det funderas på förr http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43281&highlight=challenger

• bjornen

Medlem
    15 juni, 2007 vid 17:09

@Mården 390559 wrote:

fena skulle jag höra vad v.se har inne, hade många curtis för pb när jag var där i våras.
    anngående mast har det funderas på förr http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43281&highlight=challenger

Tjena Mården, tack för tipset. Såg att du hade seglat fort. Grattis ! V.se verkar ha några beggade sr6b (42, 46) för bra pris så jag får ta en tur förbi och kolla om dom är hyffsat fina. Jag beställde seglet från Keppler men det har blivit försenat så jag ”rider” lite på det och har skickat ett mail om specialpris som plåster på såret. Priset på hemsidan är annars riktigt bra 3400:- för 490 mast så oavsett svar blir det nog en X6. Blir det skälåker imorgon eller söndag ?

//Björn

• bjornen

Medlem
    15 juni, 2007 vid 17:13

Fick precis svar från Keppler 2900:- för en NP X6 490 🙂

//Björn

• alexxx

Medlem
    16 juni, 2007 vid 13:33

E oxå ute efter en X6 490, vem e keppler, hemsida?

• fredrik-ygge

Medlem
    16 juni, 2007 vid 16:45
  • spray

Medlem
    16 juni, 2007 vid 22:11

På vilket sätt förändras seglingen med ökad kolhalt i masten?

• rasmus_w

Medlem
    16 juni, 2007 vid 22:41

Seglet blir ”livligare”. Kolfibern är lättare än glasfibern, vilket gör att kolmasten rätar ut sig fortare från böjt tillstånd. Dessutom gör det lite för riggens totalvikt eftersom master med mer kol (oftast) är lättare.

• fredrik-ygge

Medlem
    17 juni, 2007 vid 05:29

@Rasmus_W 390819 wrote:

Seglet blir ”livligare” … kolmasten rätar ut sig fortare från böjt tillstånd.

Japp.

Av mer kuriost intresse:

@Rasmus_W 390819 wrote:

Kolfibern är lättare än glasfibern, vilket gör att kolmasten rätar ut sig fortare från böjt tillstånd … master med mer kol (oftast) är lättare.

Är det verkligen vikten som är huvudanledningen till att masten rätar ut sig snabbare? (Du säger ju dessutom att den bara ”oftast” är lättare.) Trodde det var dämpningsegenskapen i materialet. Alltså, en mast har fjädring (hur hårt det är att böja i långsam takt – ICMS-talet) och dämpning (hur snabbt materialet svarar – och hur mycket energi som går förlorad), jfr bilfjädring och stötdämpare.

• nlc

Medlem
    17 juni, 2007 vid 07:22

Det är nog rätt som Rasmus_W tänker, att vikten är inte helt oväsentlig

Man kan se master som fjädrar med egen massa. Ta två master med samma styvhet / IMCS men med olika kolhalt och därmed vikt, så genererar de samma kraft vid belastning eftersom de har samma fjäderkonstant och samma böjkurva, men en lättare mast, dvs den med högre kolhalt, har mindre egen vikt att flytta på när belastningen släpper och svarar därmed snabbare och känns därför rappare och mer responsiv.

• fredrik-ygge

Medlem
    17 juni, 2007 vid 07:40

Absolut NLC (och Rasmus). Trodde bara att dämpning i materialet var viktigare, men så är det kanske inte.

• rasmus_w

Medlem
    17 juni, 2007 vid 12:17

Masttillverkare brukar i varje fall ofta skryta med mastens egenfrekvens, och det bör vara i princip samma sak som hur fort den rätar ut sig. Har för mig att på den tiden Fibersparmasterna hette 4000,6000,7000 och så vidare så syftade det på just egenfrekvensen. En 7000 skulle då ha en egenfrekvens på 7 khz. Frågan är bara vid vilken typ av svängning och så vidare. Sen misstänker jag att det är marknadsföringsavdelningen snarare än testlabbet som kommit på att frekvenserna lyckas bli jämna tusental…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på fena till NP V8 8,5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.