Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Storlek på fena till NP V8 8,5
-
Okey och det här innebär i praktiken…? Livligare segling, men går det snabbare? Och varför isåfall?
-
Jo, det går fortare. När seglet träffas av en rejäl vindby, deformeras det, och när sen masten rätat ut sig igen så återtar det sin optimala form. Alltså gäller att ju fortare masten rätar ut sig desto bättre.
-
Äntligen har mitt V8 och X6 masten kommit. Är det något som jag bör tänka på innan jag börjar rigga (har aldrig ägt ett cambersegel) så att jag inte pajar prylarna, tänker då kanske framförallt på masten som har 90% kol. Den är väl rätt ömtålig ?
//Björn
-
Slå inte masten i sten. Men du, jag har funderat lite på det där med fenan. Jag kör 42 fena till min Isonic och 8.3. Ofta (när det blåser runt 9.10 m/s) känner jag att det skulle funka med betydligt mindre fena om jag inte ska ta höjd utan bara köra halvvind och slör dvs speeda. Så din 38 Sr6b borde funka ganska bra för det. Du får väl vara lite lättare på foten bara.
-
Tänk på att ett cambersegel kräver en massa nedhal. Se till att trä tamparna rätt, och att tampen är i gott skick. Nedhalsvev kan oxå behövas.
Läs igenom rigginstruktionerna noga oxå. Bla skall man ju inte trä masten i cambrarna, utan dom snäpper man på plats efter att man lagt på lite nedhal.
Dessutom är det viktigt att vara försiktig när du släpper på nedhalet. Släpp upp nedhalet lugnt och försiktigt, annars smäller cambrarna av med stor kraft.
Oscar har helt rätt, det borde gå att köra 38 cm även till detta segel, men det kräver känsliga fötter och platt vatten.
-
Har en lite fråga: när jag packade upp masten så följde det med ett tunnare mastskydd i plast för att montera mellan bommen och masten. Är det något som jag bör använda eller är det överkurs ? Jag har en Localspirit och det kanske är tänkt endast för NP bommar eller ?
//Björn
-
Det beror lite på bommen. Vissa kan vara ”elaka” mot bommen, med smala hårda anliggningsytor, andra har bredare mjukare anliggningsyta och då behövs oftast inte shimset.
Sen kan man ha en bomkoppling som inte grejar smala master och då kan shimset vara bra för att få dit bommen tajt.
-
Jag kör (numer) alltid med skyddet på eftersom min bom tenderar att ”äta” lite mast i fronbeslaget. Med shimset (eller vad man nu ska kalla det) på får masten inte samma punktbelastning och ser bättre ut efter ett par surf.
-
Det viktigaste att tänka på när man riggar V8 är att inte tvinga in seglet i mastfickan samt att komma ihåg att inte släppa allt nedhal på en gång när man ska demontera riggen. (camsen kan slå hål rakt igenom mastfickan om du lossar allt nedhal och glömmer öppna dragkedjorna.)
På NPs hemsida finns det en riggingvideo för just V8 & V6 seglen. Jag gör alltid som på videon när masten ska matas in i seglet: Mata in masten tills det tar emot, ta då ena handen och dra vid bomöppningen på seglet, ta hem lite mer på masten, sätt sedan vänsterhanden i bomöppningen och högra handen så högt upp på mastfickan du når, dra sedan med högerhanden tills seglet sitter i masttoppen..
På detta sätt skonar man tydligen seglet för längsta livslängd.
-
@Bjornen 390289 wrote:
Tjena, vilken storlek/modell på fenan bör jag använda till mitt NP V8 8,5 segel. Fokus skall vara mer åt speed än höjdtagning och powerboxfäste. Brädan har ofo mått på 48 cm och är på 150 l. Ge gärna förslag på en specifik modell och var den går att köpa.
//Björn
Allt längre än 23cm kallas centerbord, inte fena!!!
-
@surfslusken 393575 wrote:
Hahahaha, och allt bredare än 55 cm är en ladugårdsvägg :tongue:
-
Har kört med V8’or ett bra tag. Bra segel !!!
Med tanke på masten så gäller det ”vanliga” med kolfibermaster; aktas för stötar och slag (stenar och andra vassa föremål) samt lägg prylarna i skuggan om du inte kommer att använda dem på ett tag… sol försvagar masterna.
Med tanke på att du aldrig ägt ett cambersegel så kan jag väl tipsa om hur jag riggar mitt (alla har väl sina trix) vilket du sedan kan jämföra med de rigginstruktioner som följer med seglet;
– Stoppa in masten och se till att den hamnar ovanför camber-enheterna. Öppna eventuellt dragkedjorna vid varje camber. När det börjar att ta emot (i toppen på masttoppen), sluta dra. Det nöter och en del har råkat ut för att masten har spräckt sömmen på mastfickan… Dra i stället ”ihop” hålet för bommen men se till att inte få skarpa veck i monofilmen. Det gör seglet planare. Håll sedan i masten vid bomhålet och dra i mastfickan stegvis så seglets topp glider ner över masttoppen. Ett litet ryck brukar behövas på slutet.
Kontrollera att plastproppen i toppen på seglet har träffat hålet i masttoppen.– Montera mastförlängaren och trä tampen på rätt sätt (låt någon visa dig eller läs manualen) men spänn inte ner för mycket.
VIKTIGT; Kontrollera åter igen proppen i toppen. Nu kontrollerar du även om mastens skarv är ordentligt ihopmonterad genom att dra med fingret över skarven (kan vara klurigt att hitta skarven i början). En dåligt ihopsatt mast kan gå sönder och även skada seglet.– Montera bommen och spänn ut seglet. Dra ner nedhalet för hand utan något större tryck.
– För att få camber-enheterna på plats trycker du på lattan en bit in på seglet samtidigt som cambern trycks mot sin korrekta position. Stäng dragkedjorna för varje camber.
– Nedhal. Mycket nedhal. Låt någon som kan hjälpa dig. Han kommer att ge ditt segel mer nedhal än vad du trodde var möjligt… Själv använder jag en sån där fjollig vev, som dock är skitbra !!!
– Ut och gasa !!!
När du riggar ner görs det i omvänd ordning. Jag brukar släppa på nedhalet en bit och ”manuellt” snäppa loss mina cambers. Om man inte gör det så poppar de loss själva, men de slår ganska hårt mot mastfickan och är ganska vassa… var rädd om ditt segel.
Bappel
-
– Nedhal. Mycket nedhal. Låt någon som kan hjälpa dig. Han kommer att ge ditt segel mer nedhal än vad du trodde var möjligt… Själv använder jag en sån där fjollig vev, som dock är skitbra !!!
Det där är mycket vitkigt. Och var inte rädd för att fråga. Jag känner ingen som inte skulle hjälpa dig! Och vevar må vara fjolliga, men är ruggigt bra, samt sparar trasiga ryggar.
-
@surfslusken 393575 wrote:
@NLC 393576 wrote:
Hahahaha, och allt bredare än 55 cm är en ladugårdsvägg :tongue:
Så är det säker men tack vare det har jag haft två underbara dagar i helgen. Jag är grymt nöjd med seglet och när man pumpar så känns att det är spänst i masten. Som natt och dag jämför med mitt NP solo och 30% kol mast 😀
//Björn
Logga in för att svara.