Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på kite

  • Storlek på kite

    Publicerad av saily på 12 april, 2013 vid 09:01

    Hello!

    Efter att ha vart på boracay o tagit mitt kitecert är jag nu helt såld på sporten. Jag har lånat utrustning och kört lite snowkite hemma men är nu sugen på att köpa en begagnad kite att ha i sommar. Men jag är osäker på vilken storlek man ska skaffa. Har kört med en 10m2 på snö och det funkade bra..

    Är 1.63 lång och väger ca 60 kg. Vill kunna köra här i Stockholm, runt i sverige samt i norra spanien där jag har landställe. Är nybörjare nu men mitt mål är att bli tillräckligt bra för o börja hoppa i alla fall litegrann i sommar.

    Sen undrar jag också om det duger att ha en wakeboard istället för en riktig kitebräda i början? Har nämligen en hemma.

    Några rekomendationer?

    /Jenny

    milkman svarade 11 år sedan 10 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • johnny-nacksving

    Medlem
    12 april, 2013 vid 10:43

    10m2 låter rimligt, men kanske lite stort när vinden ökar. Förhoppningsvis får du ett säkrare svar av någon av veteran och/eller instruktör här på forumet.
    En wakeboard är nog inte att föredra, speciellt inte som nybörjare. Den är inte gjort för att kanta mot vinden och ta höjd.

    /Johnny

  • smellslikeroses

    Medlem
    12 april, 2013 vid 14:16

    Hej!

    Jag väger ungefär likadant som dig, och jag kör på 10 m2 och 7 m2, vilket fungerar jättebra här i Sverige. Då kan jag köra på allt mellan 6-12 m/s

    Så jag rekommenderar absolut en tia som första kite, dock är wakeboard inget bra alternativ, satsa på en riktig kitebräda istället så är du snabbare igång på vattnet 🙂

  • dave0

    Medlem
    13 april, 2013 vid 13:05

    Hur stor kite du behöver beror till viss del på vilka vindförhållanden som gäller på spoterna där du har tänkt att åka.

    Principer för en nybörjardrake är att den ska vara relativt stor ( jag tänker mig ca. 12 kvm). En större kite svänger långsammare som gör att en olycka sker långsammare mot en mindre drake. Långsammare svängar ger dig även mer tid att rätta upp misstag. En större drake ger också mer drag vilket gör det lättare att vattenstarta.

    Med en större kite kör man i lite svagare vindar som brukar vara stabilare mot starkare vindar. Dessutom brukar lite större drakar ge många möjliga surfdagar eftersom jag har erfarenhet av att det oftast blåser lite svagare 6-9 m/s i västra Skåne iaf.

    Lycka till med att finna en ny kite!

  • pjoter

    Medlem
    13 april, 2013 vid 15:51

    Kolla in på http://www.kitenation.se där hänger mer stockholmsfolk. Det blåser en del sämre på de spotsen är här.

    10-12kvm känns vettigt.

  • lima-ko

    Medlem
    13 april, 2013 vid 16:35

    I tillägg till vad som tidigare kommit fram beror valet av storlek även på om du enbart tänkt ha en kite, eller som många andra köra med två storlekar eller bli en riktigt addict och skaffa tre ;)? Jag (182 cm/ca 80 kg) började kajta i Sthlm och hade då 11-7 m första säsongen, gick sen upp till 12-9 och sista säsongen 14-10-7. Nu bor jag på västkusten och kör 13-9-7-6.
    Sen beror det ju också på hur ofta du kan ta dig ut och köra, har du möjlighet att dra ut så fort det vajar lite i träden eller väntar du in stadiga prognoser? Inte ovanligt med 17-15 m tubkites eller 21-15 , foils i Sthlm.

  • lasurf

    Medlem
    14 april, 2013 vid 07:39

    Hej Jenny kolla in lasurf.se
    vi har bra paket komplett med bräda
    från 9.900 kr

  • pepa

    Medlem
    14 april, 2013 vid 07:50

    Om du undrar varför en wakeboard inte skulle fungera så bra så är det för att den har mer rocker (bottenkurva) än en kiteboard. Den planar inte lika lätt på vattnet och det kommer att kännas ungefär som du inte har tillräckligt med vind, fast du egentligen har det. Detta är ett generellt uttalande såklart, en del fungerar okej, andra knappt alls.

  • milkman

    Medlem
    14 april, 2013 vid 11:16

    Jenny, det är mycket att tänka på. Kom gärna in någon Onsdag då vi har organiserad intro till kite i stockholm. Eller när som så får du svar på alla frågor om att kita I stockholm. Dessutom kan vi området och kan ge tipps på vilken utrustningen du behöver.
    Nästa helg åker vi på roadtrip också, då kan du haka på oss 🙂
    Surfbussen.nu

  • kalle07

    Medlem
    17 april, 2013 vid 14:45

    Milkman – Halmstad eller vart kör ni?

  • milkman

    Medlem
    17 april, 2013 vid 19:55

    Kalle. Vi kommer till dig i helgen. Johan ringer säkert på vägen ner 🙂
    Blir nånstans i krokarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Storlek på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.